استاد علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به موفقیت برخی طرح‌های کاهش آلودگی هوا در ده‌های گذشته گفت: توانستیم با کاهش قابل توجه سرب بنزین، مقدار خطرناک این آلاینده را از آسمان پایتخت هم حذف کنیم. ممنوعیت واردات آزبست بیماری‌زا هم باعث شد که این ماده دیگر به مقدار بیماری زا در هوا نباشد.

یوسف رشیدی استاد دانشگاه

به گزارش همشهری آنلاین، یوسف رشیدی، استادیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: استقرار استانداردهای گوناگون برای خودروها باعث کاهش آلودگی مونواکسید کربن شده است همچنین ارتقا کیفیت سوخت بنزین و گازوییل باعث کاهش غلظت مقداری از آلاینده‌ها شده است.

وی با اشاره به مشکلات امروزی خودروهای دودزا در تهران گفت: متاسفانه وقتی مراکز معاینه فنی یک‌ خودرو را در تهران تایید نمی‌کنند، مالک می‌تواند با همان خودرو در شهرستان‌ها معاینه فنی بگیرد.

رشیدی بیان کرد: اقتصاد و محیط زیست ارتباط نزدیکی با هم دارند استانداردهایی مانند یورو ۵ برای ساخت خودروهای داخلی تعیین شده است اما نمی‌توان فهمید که این خودروها چقدر استانداردها را حفظ می‌کنند. در استانداردهای جهانی خودروهای یورو ۵ در طول عمر خود ۳ یا ۴ بار نیاز به تعویض کاتالیست پیدا می‌کنند در حالی که در تهران با پدیده کاتالیست‌های اجاره‌ای روبه‌رو هستیم.

بیشتر بخوانید: تهران نوروز امسال نفس کشید

کد خبر 940519
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha