گروه محیط‌زیست - اسدافلاکی: بهره‌برداری از معادن لتی کمر، سای دره، بریر و کل بزان در منطقه علم کوه و تخت سلیمان کلاردشت، پس از یک وقفه طولانی، با حمایت استاندار مازندران و دیگر مسئولان محلی از سر گرفته می‌شود

این در حالی است که استخراج سنگ از این معادن که از اوایل دهه 60 آغاز شده بود اوایل دهه 80 به‌دلیل تخریب‌های زیست‌محیطی گسترده و در پی اعتراضات مردمی تعطیل شده بود.

کوروش برارپور، مدیرعامل تشکل زیست‌محیطی توسعه پایدار کلاردشت، با اعلام این خبر به همشهری گفت: نخستین بهره‌بردار این معادن شرکت مترو بود که از اوایل دهه 60 از این معادن سنگ استخراج و‌آن را به تهران منتقل می‌کرد؛

پس از چند سال یکی از نهادهای نظامی نیز وارد ماجرا شد و در منطقه بریر مشغول استخراج غیرعلمی سنگ شد. استخراج سنگ از معادن ادامه داشت تا اینکه مردم منطقه رودبارک با متوقف کردن کامیون‌های حامل سنگ، نسبت به تخریب‌های زیست‌محیطی اعتراض کردند و در پی آن، مردم کلاردشت هم به جمع اهالی رودبارک پیوستند و همین امر سبب توقف فعالیت‌های معدنی در منطقه شد.

وی افزود: اوایل دهه 80، سهام بهره‌برداری از این معادن به سازمان تامین اجتماعی فروخته شد و این طرح متوقف ماند تا اینکه 2 هفته پیش، در جلسه‌ای که در دفتر مدیرعامل سازمان‌تأمین اجتماعی در تهران با حضور استاندار مازندران و فرماندار چالوس و مسئولان محلی کلاردشت تشکیل شد، با حمایت از شرکت بهره‌برداری از سنگ منطقه رودبارک، زمینه استخراج مجدد سنگ از این منطقه فراهم شد.

تخریب بستر رودخانه سردآبرود

برارپور با اشاره به اینکه در جلسه یاد شده قرار بود وزیر کار هم حضور داشته باشد اما غایب بود، گفت: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از سنگ منطقه رودبارک، نسبت سببی با یکی از معاونان وزارت کشور دارد و به همین دلیل، فشارهای زیادی به مدیران استانی و محلی برای از سرگیری استخراج سنگ در این مناطق وارد می‌کنند.

وی ضمن انتقاد از مسامحه مسئولان استانی در این زمینه گفت: طی مذاکراتی با استاندار و مسئولان ذیربط محلی یادآور شدم که براساس یافته‌های علمی، تمامی پروژه‌های عمرانی، صنعتی و زیست‌محیطی اجرا شده در کلاردشت، فقرزا عمل کرده‌اند و سبب تهی‌سازی‌ جنگل‌ها و منابع ملی در منطقه شده‌اند.

پروژه استخراج سنگ نیز از پروژه‌هایی است که باعث نابودی و تخریب گسترده محیط‌زیست در منطقه علم کوه و تخت سلیمان شده و بستر رودخانه سردآبرود را برای خیزش سیل‌ و دیگر حوادث غیرمترقبه آماده می‌سازد.

وی افزود: مسئولان استانی و کشوری اعلام می‌کنند که استخراج سنگ براساس مجوزهای قانونی و کار کارشناسی صورت می‌گیرد. حال پرسش این است آیا کار کارشناسی نابودی محیط‌زیست و نارضایتی گسترده اجتماعی را دربردارد؟

احیای راه مواصلاتی برای انتقال سنگ

برارپور با اشاره به جلسه‌شنبه شب هفته گذشته مسئولان استانی و تصمیمات گرفته شده در این جلسه گفت: یکی از مفادی که در این جلسه مطرح شد احیای راه مواصلاتی کلاردشت به طالقان برای انتقال سنگ و گزینه دیگر، استفاده از راه مواصلاتی «کل نو» به «اجابیت و مجل» است که از دل جنگل‌های بکر کلاردشت می‌گذرد. یقینا استفاده از این جاده، اعتراضات گسترده مردمی را در پی خواهد داشت.

این فعال محیط‌زیست در بخشی از سخنان خود از اظهارنظرهای غیرکارشناسی برخی مسئولان انتقاد کرد و گفت: نکته قابل اشاره اینکه اغلب مدیران استانی و کشوری وقتی صحبت از توسعه می‌شود می‌گویند همه تصمیمات ما براساس کار کارشناسی است. درحالی که اکثر تصمیمات آنها، چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: تیرماه گذشته در کارگروه توسعه کلاردشت تصمیمی برای برون رفت کلاردشت از بن‌بست گرفته شد که براساس آن الزاما باید کلاردشت به طالقان وصل شود اما فرماندار چالوس پس از اعتراضات گسترده مردمی، بی‌درنگ موضوع یاد شده را در مصاحبه با خبرگزاری مهر تکذیب کرد.

 این در حالی است که دقیقا یک روز پیش از تکذیب این تصمیم، استاندار مازندران به اینجانب گفت ما کار‌کارشناسی مفصلی درخصوص جاده یاد شده انجام دادیم و تمام مستندات آن هم موجود است!

استخراج سنگ از معادن علم کوه و تخت سلیمان هم تصمیمی مشابه احداث جاده است. مطالعات امکان سنجی نیز حاکی از آن است که پیگیری پروژه بهره‌برداری از معادن، توجیه علمی ندارد و پیامد آن، معضلات اجتماعی و زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری است که گریبانگیر مردم بومی منطقه خواهد شد.

کد خبر 93952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز