هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق از سازمان ملل خواست درباره انفجارهای خونین روز یکشنبه بغداد تحقیق بین‌المللی انجام دهد تا نقش کشورهای خارجی در این انفجارها بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مقامات عراقی از بعد از انفجار 2 ماه پیش مقابل وزارتخانه‌های خارجه و دارایی این کشور در بغداد که نزدیک به 80 کشته به جا گذاشت، ضمن متهم کردن کشورهای خارجی به دست داشتن در این انفجارها خواستار تحقیق بین‌المللی در این باره شده‌اند.

زیباری دیروز بار دیگر بر این خواسته تاکید کرد و گفت: محور تحقیق سازمان ملل باید بررسی گزارش‌ها درباره حمایت کشورهای خارجی از عوامل انفجار و ناآرامی در عراق باشد. دقایقی بعد از سخنان زیباری گروهی به نام حکومت اسلامی عراق که به القاعده وابسته است در سایت اینترنتی خود مسئولیت انفجارهای روز یکشنبه را به‌عهده گرفت. در این بیانیه آمده است که هدف این انفجار پایه‌های حکومت شیعی در عراق بوده‌است.

شمار تلفات انفجارهای خونین روز یکشنبه عراق مقابل وزارت دارایی و ساختمان استانداری در منطقه سبز بغداد دیروز همچنان افزایش یافت و از مرز 160 تن گذشت. این انفجار بیش از هزار زخمی به جا گذاشت.

در پاسخ به درخواست‌ وزیر خارجه عراق، سخنگوی بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل گفت که برای تعیین فرستاده ویژه در این زمینه در انتظار تصمیم شورای امنیت هستیم. وزارت خارجه آمریکا هم دیروز از انجام تحقیق بین‌المللی در این باره استقبال کرد.

توافق درباره قانون جدید انتخابات

نسخه توافق‌شده از قانون انتخابات عراق که دوشنبه شب بعد از چند ساعت گفت‌وگو در جلسه رهبران سیاسی ارشد این کشور به دست آمد، دیروز برای بررسی و رای نهایی به نمایندگان پارلمان داده شد.

این نسخه توافقی حاصل جلسه دوشنبه شب رهبران سیاسی عراق از جمله نوری مالکی نخست‌وزیر، جلال طالبانی رئیس‌جمهور و عیاد السامرایی رئیس پارلمان این کشور است. این پیش‌نویس دیروز همزمان با نمایندگان پارلمان به رهبران احزاب سیاسی هم داده شد.

نکته مهم نسخه جدید از قانون انتخابات، تغییرات در نحوه ارائه فهرست‌های انتخاباتی است؛ به‌طوری‌که در قانون جدید از احزاب خواسته می‌شود فهرست کامل نامزدهای خود را در اختیار رای‌دهندگان قرار دهند.

نظام کنونی انتخابات عراق نظام بسته است و مردم تنها می‌توانستند به فهرست کلی احزاب رای دهند نه به نامزدها. نکته دیگر این قانون که مانعی در راه تصویب نهایی آن در هفته‌های اخیر بوده، عدم‌توافق برسر نحوه برگزاری انتخابات در استان کرکوک بود. استان نفت‌خیز کرکوک عامل اختلاف میان کردهای خودمختار عراق و عرب‌هاست.

جزئیات توافق دوشنبه شب درباره پیش‌نویس قانون جدید انتخابات عراق هنوز به‌طور کامل منتشر نشده اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نوشت: فهرست‌های انتخاباتی در همه استان‌های عراق با ذکر نام نامزدها و به‌صورت باز خواهد بود. منظور از این حرف آن است که در استان کرکوک هم انتخابات به شیوه استان‌های دیگر عراق برگزار می‌شود.

نمایندگان احزاب سیاسی در پارلمان عراق بدون آنکه آشکارا با قانون جدید و فهرست باز انتخاباتی مخالفت کنند، از رای به قانون جدید و عملی شدن فهرست باز انتخاباتی امتناع می‌کردند.

همین امر موجب شد تا تصویب قانون انتخابات عراق هفته‌ها به تاخیر بیفتد و حتی احتمال تعویق انتخابات پارلمانی ماه ژانویه مطرح شود. مقامات عراقی و همچنین آمریکایی‌ها درباره احتمال تعویق انتخابات عراق و پیامدهای آن هشدار داده بودند.

حملات و انفجارهای سال 2009 عراق

تعداد کشته و مکان

زمان

تعداد کشته و مکان

زمان

23 کشته در منطقه یوسفیه بغداد

2 ژانویه

51 کشته در انفجار 3 اتومبیل در شهرک صدر

29 آوریل

35 کشته در نزدیکی حرم امام موسی کاظم (ع)

4 ژانویه

40 کشته در بمب‌گذاری منطقه شعله در شمال بغداد

20 می

35 کشته در مراسم اربعین

13 فوریه

70 کشته در انفجار کامیون در منطقه ترکمن‌های شیعه در تازا

20 ژوئن

28 کشته (پلیس) در حمله انتحاری در خیابان فلسطین بغداد

8 مارس

26 کشته در انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده کرکوک

30 ژوئن

33 کشته در حمله انتحاری به بازار ابوغریب بغداد

10 مارس

35 کشته در 2 حمله انتحاری در تلعفر (موصل)

9 جولای

25 کشته در مراسم عزاداری در دیاله

23 مارس

29 کشته در بمب‌گذاری در 5 مسجد بغداد

31 جولای

20 کشته در انفجار بغداد

26 مارس

37 کشته در بمب‌گذاری مسجد شیعیان ترکمن در موصل

7 آگوست

34 کشته در چند انفجار بغداد

6 آوریل

23 کشته در انفجار کامیون در روستای خزنه موصل

10 آگوست

84 کشته در 3 حمله انتحاری در شمال بغداد

23 آوریل

75 کشته در حمله به وزارت خارجه و دارایی

19 آگوست

58 کشته در حمله انتحاری نزدیک حرم امام کاظم (ع)

24 آوریل

160 کشته در حمله به وزارت دادگستری و استانداری

25 اکتبر

کد خبر 93850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز