مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

سمیرا اکبریان: کار کردن در منطقه‌ای که بافت فرسوده و جمعیت متراکم و سرانه محدود فضای‌سبز دارد، کار چندان آسانی نیست

بدون شک انتخاب شهردار برای چنین منطقه‌ای که با محدودیت‌های فراوانی روبروست، نه تنها بر پایه اهداف بلند مدت شهرداری تهران انجام می‌شود، بلکه با در نظر گرفتن توانایی ها و خلاقیت‌های مدیران صورت می‌گیرد. بدون شک انتخاب مهندس «سیدابوالفضل حسینی»، برای اداره منطقه 10 با در نظر گرفتن چنین مشخصاتی انجام شده است.

برای شناخت دیدگاه‌های شهردار منطقه و شیوه‌هایی که او برای مدیریت شهری این منطقه برگزیده است، به همراه تعدادی از خبرنگاران از نشریه همگامان و باشگاه خبرنگاران جوان، با مهندس حسینی گفت‌وگو کردیم. وی  2 سال به عنوان شهردار منطقه 14 ایفای نقش کرده و از 20 تیرماه سال جاری نیز در منطقه ما فعالیت می‌کند. او در این گفت‌وگو درباره تفاوت‌های منطقه 10 و 14، سند راهبردی و مشکلات محله‌ها پاسخگوی ما شد.

  •   چه تفاوت‌هایی میان این منطقه و منطقه 14 از نظر نیازها وجود دارد؟

 اگر شهر را موجودی زنده در نظر بگیریم و پارامترها و عوامل متغیر و متنوع را در شهر مؤثر بدانیم، از زوایای مختلف می‌توانیم این مقایسه را انجام دهیم که یک بخش از آن کالبد شهر است. مثل تراکم شهر. معمولاً منطقه 10 بافت متراکم‌تر و فشرده‌تری دارد و ریزدانگی آن به نسبت منطقه 14 بیشتر است.

 ساختمان‌هایش فرسوده‌تر است. شبکه معابر آن با اینکه شطرنجی است، ولی کم عرض‌تر است. منطقه 10 در پهنه غربی قرار دارد و منطقه 14 در حاشیه شرق، ولی به دلیل اینکه در قسمت مرکز شهر واقع شده، ترافیک آن بیشتر از منطقه 14 است. بنابراین فضاهای باز و سبز منطقه 14 خیلی بیشتر از این منطقه است.

 پادگان‌ها و مراکز نظامی حدود 30 درصد این منطقه را اشغال کرده و کمبود فضای‌سبز بیشتر مشهود است. مستحکم نبودن ساختمان‌های اینجا به دلیل نشستی که دارند، مشکل‌ها را بیشتر می‌کند. این تفاوت‌ها از لحاظ کالبدی است و از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز تفاوت‌هایی قابل لمس است.

 اما درباره شباهت‌ها باید بگویم که هر 2 منطقه از لحاظ اقتصادی اقشار نسبتاً کم‌درآمد جامعه را در خود جا داده‌اند و از این نظر مثل مناطق جنوب شهر هستند. هر 2 از لحاظ فرهنگی هویت خاصی دارند و شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرده‌اند.

  •  با توجه به تهیه سند راهبردی از زمان شهردار قبلی، فکر می‌کنید که جابجایی‌ها روند اجرای این سند را تغییر دهد؟

 سند راهبردی در مقیاس محله‌هاست و با تغییر مدیریت‌ها و سیاست‌ها، تغییری در آن حاصل نمی‌شود، زیرا سیاست‌های ابلاغی شهرداری تهران این بوده که مثلاً هر محله باید یک سرای محله، میدان تره‌بار، زمین چمن مصنوعی داشته باشد. این سند نیز برحسب نیازهای محله‌ها گردآوری و اولویت‌‌بندی شده است.

همان طور که می‌دانید 53 درصد منطقه را بافت فرسوده شدید تشکیل می‌دهد. این در حالی است که در منطقه 14 حدود 18درصد بافت فرسوده دارد. نزدیک به 30 هزار پلاک در منطقه وجود دارد که 18 هزار پلاک آن، یعنی  5/62 درصد آن، زیر 100 متر است. همین کمبودها باعث شده که منطقه از نظر سرانه‌های هفت‌گانه در مضیقه باشد.

مثلاً سرانه فضای‌سبز برای هر نفر کمتر از 2 مترمربع است. این نمونه‌ای از کمبودهاست. درباره مسائل ورزشی نیز شهرداری در یک بخش می‌تواند کمک کند و در بخش دیگر به دنبال مشارکت‌ و سرمایه‌گذاری است. اگر این مشارکت در منطقه گسترش یابد، ما به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید.

  •  برای رسیدن به این شرایط مطلوب، از زمان حضورتان در این منطقه، چه روش‌هایی را اتخاذ کردید؟

 یکی از اقدام‌های ویژه‌ای که در این منطقه صورت گرفته است، تشکیل شوراهای هماهنگی با حضور تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط، نخبگان و صاحبنظران است. مثلاً در حوزه ورزش و سازمان تربیت بدنی از افرادی که در این زمینه صاحبنظر یا صاحب نام هستند، در تشکلی با عنوان شورای هماهنگی ورزش استفاده می‌کنیم و یک تبادل‌نظر داشته باشیم.

این روش با موضوع‌های مختلف در حال پیگیری است. در زمینه اجتماعی نیز باید کارهایی انجام بدهیم. در بخش آسیب‌های اجتماعی سعی داریم کمیته امداد، سازمان بهزیستی و نهادهای خیریه که همه بصورت جزیره‌ای عمل می‌کنند را با محوریت شهرداری دور هم جمع کنیم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه بدهیم. ما تمام توان مدیریت شهری را برای رویارویی و مقابله با محدودیت‌ها فعال کرده‌ایم.

  •  از زمان ورود شما به این منطقه عمده‌ترین مشکلی که نیاز به پیگیری اساسی داشته، چه بوده است؟

 یکی از مشکل‌های اساسی و جدی این منطقه، مشکل فاضلاب و اگوی شهری است. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم در 2 جلسه با حضور حجت‌الاسلام «آقاتهرانی» نماینده تهران و مسئولان آب و فاضلاب نشستی داشتیم تا برای رفع این مشکل، راه کارهایی در نظر بگیریم. می‌خواهم بگویم به غیر از مشکل‌های درونی شهرداری به مشکل‌های بیرونی هم توجه دایم. تفاهمنامه‌هایی با دانشگاه‌ها امضا کردیم تا از ظرفیت‌ها و نیروهای آنها استفاده کنیم.

  •  با توجه به اینکه سرانه فضای سبز در منطقه بسیار پایین است، تاکنون چه کارهایی انجام داده‌اید؟

 امکان اینکه بتوانیم در مدت کوتاهی این نقص را برطرف کنیم وجود ندارد، ولی از روش‌هایی که به دنبال آن هستیم، توسعه فضای سبز عمودی یا فضای سبز در بام‌هاست. قرار است در 3 ساختمان شهرداری به عنوان پایلوت، فضای سبز عمودی ایجاد کنیم و با مشاوره و آموزش مردم را ترغیب کنیم که از فضای سبز عمودی استفاده کنند.

 ولی این موضوع از آن دسته مواردی است که بصورت مستمر باید انجام شود و نیاز به فرهنگسازی دارد و زمانبر نیز به شمار می‌آید. البته ما فضاهایی با مساحت 500 و 1000 متر را هم به یک فضای سبز و پاتوق محله تبدیل کردیم و تعدادی هم امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

  • برای امسال چند پروژه به بهره‌برداری رسیده و خواهد رسید؟

 یکی سرای محله کمیل است که تجهیز شده و به بهره‌برداری رسیده است. سرای محله کمیل شامل: کتابخانه، خانه اسباب‌بازی، خانه IT، دفتر شورایاری، فضاهای جانبی مختلف است. 2 مجموعه ورزشی 2 قلوی بزرگ نیز افتتاح خواهد شد که هریک 400 متر زیربنا دارد و شامل: استخر و سونای مجزا و سالن بدنسازی و یک پارکینگ جانبی است که هر کدام 160 ماشین ظرفیت دارد.

 این مجموعه‌های ورزشی در خیابان میمنت و خیابان قزوین، در شمالی و جنوبی‌ترین قسمت منطقه قرار گرفته‌اند. همچنین یک پارک آموزش ترافیک که تا پایان سال کار ساختمان، ابنیه و محوطه‌سازی آن تکمیل می‌شود نیز در دست ساخت است. اگر نقدینگی آن تأمین شود، تجهیز می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. البته پروژه‌های دیگری نیز در دست احداث است که به دلیل نداشتن نقدینگی، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

  •  اعتبارات بودجه‌ای منطقه در مقایسه با سال‌های قبل چگونه است؟

 اعتبار ما خوب است. البته اعتبار با نقدینگی متفاوت است. در سال 86 منطقه 26 میلیارد اعتبار داشت. در سال 87 حدود 75 میلیارد تومان و در سال 88، 110 میلیارد تومان اعتبار دارد. نسبت به سال‌های قبل رشد خوبی داشته است، ولی این اعتبارات در 2 بخش نقدی و غیرنقدی تقسیم می‌شود که با محدودیت مواجه هستیم.

 البته این اعتبارات پروژه‌های فرامنطقه‌ای مثل تونل توحید، پروژه یادگار امام ¨ره  و خط 7 مترو را در برنمی‌گیرد. این پروژه‌ها جزو پروژه‌های بزرگ تهران محسوب می‌شود که فرامنطقه‌ای است و در ترافیک شهر تهران بسیار تأثیرگذار است.

  •  پس با وجود این اتفاق‌ها باید مشکلات ترافیکی بسیار کمتر شود.

ترافیک منطقه 10 را با بررسی 2 مشکل می‌توانیم ارزیابی کنیم. یکی ترافیک عبوری و یک ترافیک درون منطقه. ترافیک عبوری با بهره‌برداری تونل توحید، بسیار روان خواهد شد و عملاً 2 بازوی شرقی و غربی منطقه، ترافیک روانی خواهد داشت، ولی معضل ترافیک درون منطقه به دلیل فشردگی بافت و کم‌عرض بودن معابر، براحتی حل نمی‌شود. تراکم در این منطقه 420 نفر در هکتار است، یعنی 2 برابر استاندارد تراکم تهران و این خود باعث می‌شود که مشکل ترافیک براحتی حل نشود.    

همشهری محله - 10

کد خبر 93748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز