یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه دانش-سمیه شرافتی: یکی از دغدغه‌های کاربران و تولید‌کنندگان نرم‌افزارهای مختلف در ایران بحث قفل کردن اطلاعات و جلوگیری از کپی غیرمجاز آنهاست

روش‌های مختلفی در دنیا برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع در یک نشست تخصصی با عنوان قفل‌گذاری و حراست از نرم‌افزار رسانه حامل آن در سومین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال بررسی ‌شد.

عباس نادری مدیر انفورماتیک یک شرکت تخصصی فناوری اطلاعات در این نشست به تشریح انواع روش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای قفل‌گذاری سی‌دی‌ها پرداخت.

وی گفت: در بخش سخت‌افزاری، روش‌های مختلفی با کارایی‌های متفاوت برای قفل‌گذاری سی دی‌ها وجود دارد که برای فرد قفل‌گذار آشنایی با زبان ماشین و استفاده از مؤلفه‌های یکتا روی سیستم بسیار مهم است. نادری افزود: مؤلفه یکتا مؤلفه‌ای است که برای هر سیستمی منحصر به فرد بوده و 2سیستم، یکسان نیست و این اعداد به خاطر بزرگ بودنشان احتمال تکرار آن به صفر می‌رسد.

وی اظهار داشت: روش‌های محافظت سخت‌افزاری، سی‌دی‌ها و رسانه‌های انتقال نرم‌افزاری هستند که یک فایل سیستم دارند که معروف‌ترین استاندارد برای این فایل سیستم‌ها ISO9660 است که آشنایی با این فایل سیستم‌ها برای قفل‌گذار ضروری است.

به گفته نادری، یکی از روش‌های قفل‌گذاری فرایند کپی است که در این روش اطلاعات فایل به فایل درون سی‌دی کپی می‌شود و در آخر فایل سیستم را خراب می‌کند تا قابل دسترسی و کپی کردن نباشد. وی ادامه داد: البته این روش بسیار قدیمی است؛ چون هم‌اکنون دیگر اطلاعات فایل به فایل کپی نمی‌شود بلکه سکتور به سکتور کپی می‌شود برای همین استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

نادری یادآور شد: روش دیگر قفل‌گذاری کنترل سکتورهاست که در این روش اعلام می‌کنند هر سکتور که روی سی دی هست 2هزار و 48 بایت برای داده‌ها و304 بایت برای کنترل داده‌ها دارد.

اما قفل‌گذارها این اطلاعات داخل داده را دستکاری می‌کنند تا قابل کپی کردن نباشد.وی با بیان اینکه روش سوم برای قفل‌گذاری داده‌ها بحث جزایر داده است، گفت: این روش در حال حاضر بسیار استفاده می‌شود و روشی است که در آن سکتورهای زیادی که اکثرا خراب هستند داده می‌شود که این باعث می‌شود هنگام خواندن و کپی دستی سکتورهای خراب زمان زیادی را بگیرند.

نادری در بخش دیگری از سخنان خود محافظت نرم‌افزاری از اطلاعات سی دی‌ها را با 3روش محافظت سریال‌نامبر، فعال‌سازی‌ و فعال‌سازی با رسانه امکان‌پذیر دانست و اظهار داشت: در روش سریال‌نامبر تولید‌کننده محصول یک فهرست بلند بالا سریال‌نامبر، تولید کرده و هنگام فروش هر نسخه از محصول یک سریال‌نامبر به مشتری می‌دهد تا هنگام اجرای نرم‌افزار سریال‌نامبر را چک کند و بعد اجازه ورود می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود گفت: روش دیگری که در کشور مطرح شد بحث قفل نرم‌افزار ملی بود که براساس آن بتوان همه نرم‌افزارهای تولید داخل را با یک روش قفل کرد. مشکلی که برای این روش وجود دارد این است که اگر یکبار این قفل شکسته شود در آن صورت همه نرم‌افزارها برای همه کاربران قابل دسترسی خواهد بود که با توجه به‌وجود تولیدات مختلف در داخل کشور این بحث هم منتفی شد.

کد خبر 93675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز