یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

گفت و گو بارئیس اداره فناوری و اطلاعات شهرداری منطقه 8

اینکه تهران شهری بیش از اندازه بزرگ شده، برای همه ما روشن است. شهری که هر روز به طول و عرضش اضافه می‌شود و برای رفتن از نقطه‌ای به نقطه دیگرش باید زمانی معادل یک سفر کوتاه را در نظر گرفت. با در نظر گرفتن این موضوع و ترافیک و شلوغی بی‌اندازه شهر، عجیب نیست که این روزها همه از دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و خدمات الکترونیک شهرداری صحبت می‌کنند.

همه این ابزارها به این امید آمده‌اند که بتوان در این شهر شلوغ کمی در وقتمان صرفه‌جویی کرد و یا ترافیک را کاهش داد. به همین بهانه به اداره فناوری و اطلاعات شهرداری منطقه رفتیم و با «علیرضا رهنمای آخری» رئیس این اداره به گفت‌و‌گو نشستیم تا از فعالیت‌های اداره فناوری منطقه بیشتر با خبر شویم.

  • آقای رهنما، برای آغاز، کمی درباره فعالیت‌ها و وظایف اداره فناوری منطقه توضیح می‌دهید؟

ما در اداره فناوری و اطلاعات 3 بخش اطلاعاتی داریم که به وسیله آنها به مردم خدمات ارائه می‌دهیم. این خدمات 3 نوع هستند؛ سرویس‌هایی که در قالب اطلاع‌رسانی به مردم ارائه می‌شود، سرویس‌هایی که خدمات آنلاین به مردم ارائه می‌دهد و سرویس‌هایی که مردم آنها را نمی‌بینند و همکاران ما برای خدمات‌رسانی به مردم از آن استفاده می‌کنند.

البته این خدمات به وسیله 3 زیر گروه واحد سایت، واحد آمار و واحد ارزیابی عملکرد ارائه می‌شود. یکی دیگر از فعالیت‌های ما در واحد آمار و GIS صورت می‌گیرد. در این بخش اطلاعات توصیفی و نقشه‌های منطقه را با بهره‌بهرداری لایه‌های مختلف اطلاعاتی مثل پارک‌ها، خیابان‌ها، مغازه‌ها، خانه‌ها و همین طور یک سری اطلاعات در مورد فضای شهری و پراکندگی آنها از طریق GIS تهیه می‌کنیم.

یکی از کارهایی که به تازگی در اداره فناوری انجام می‌دهیم، نمایش این اطلاعات روی پرتال شهرداری است. به این ترتیب نقشه منطقه، نقشه محلات و نواحی، اطلاعات جمعیتی مانند سطح سواد و میزان پراکندگی جمعیت در منطقه و به طور کلی اطلاعات شناسه اجتماعی و برنامه‌ریزی‌هایی که در زمینه کارهای شهرداری در هر محله در حال انجام است، با عنوان «بسته محلات» روی پرتال قرار می‌گیرد. 

  • در سال 88 چه میزان از پروژه‌های سال قبل شما به سرانجام رسید؟

ما ابتدای سال 88 چند پروژه نیمه‌کاره داشتیم که اکنون بخش زیادی از آن انجام شده است. یکی از این کارها راه‌اندازی و تکمیل سیستم پیام کوتاه است که به وسیله آن شهروندان می‌توانند با ارسال یک پیام کوتاه از وضع پرونده شهرسازی و یا میزان عوارض درآمد و نوسازی خود باخبر شوند.

برای این منظور کافی است شهروندان یک پیام کوتاه به شماره 09128158431 ارسال کنند. البته این شماره تنها به منطقه 8 اختصاص دارد و شهروندان مناطق دیگر، باید به شماره مربوط به منطقه خود پیام کوتاه بفرستند. نکته مهم اینکه در ادامه ما قصد داریم این اطلاع‌رسانی را از طریق اینترنت هم انجام دهیم؛ به این معنی که هر شهروند در پرتال لینکی داشته باشد تا بتواند اطلاعات پرونده شهرسازی و یا میزان بدهی عوارض خود را به صورت آنلاین مشاهده کرده و آن را پرداخت کند.

بخش پیام کوتاه ان‌شاالله تا پایان سال، عملیاتی می‌شود اما بخش اینترنت جزو برنامه‌های سال بعد ماست که در آینده حتما تکمیل می‌شود.  دومین کاری که ما امسال آن را به مرحله بهره‌برداری رساندیم، راه‌اندازی پایلوت دوچرخه در منطقه است. این پروژه که توسط شهردار تهران افتتاح شده، به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار گرفته است و کانکس‌های آن در 13 نقطه از منطقه برپا شده است.

البته این پروژه قرار است در سایر مناطق شهر هم اجرا شود.  به هر حال برای استفاده از این خدمات باید مدارک و مشخصات مراجعان ثبت شود تا به صورت آنلاین در اختیار کانکس‌های دیگر نیز قرار گیرد تا شهروندان بتوانند دوچرخه‌ها را در هر جایی که خواستند تحویل دهند. در واقع کار راه‌اندازی و مدیریت بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این سیستم با ماست.

  • پس دفاتر خدمات الکترونیک چه وظایفی دارند؟

در مورد دفاتر خدمات الکترونیک نیز باید بگویم اساساً این بحث به این دلیل مطرح شد که با توجه به سیاست‌های جدید شهرداری تهران ما تصمیم گرفتیم که خدمات موجود در شهرداری را خرد کنیم تا علاوه بر اینکه به راحتی در دسترس همگان قرار گیرد، خود مردم نیز در انجام و ارائه این خدمات مشارکت داشته باشند.

خدماتی که در این بخش ارائه می‌شد، شامل تشکیل پرونده و بازدید بود. اکنون علاوه بر این، صدور پایان کار، صدور پروانه و همین طور ارائه فیش عوارض خودرو نیز از طریق این دفاتر انجام می‌شود.  علاوه بر 3 مرکز خدمات الکترونیک که در 3 ناحیه از منطقه فعالیت دارند، نواحی هم این سرویس‌ها را به شهروندان ارائه می‌کنند.

 البته در آینده نزدیک، سرویس‌هایی مثل پرداخت عوارض نوسازی و کسب و پیشه نیز به وظایف دفاتر خدمات الکترونیک اضافه خواهد شد. به علاوه، ثبت نام برای شرکت در مناقصه‌های شهرداری در حوزه‌های خدمات شهری و عمران و“ نیز از این به بعد در دفاتر خدمات الکترونیک انجام می‌شود.

  • قرار بود طرح اتوماسیون اداری امسال در شهرداری تکمیل شود. این طرح در چه مرحله‌ای است؟

سیستم‌هایی که در شهرداری وجود دارد برای تسهیل کارهای ارباب‌رجوع طراحی شده‌اند، سیستم‌هایی مثل سامانه شهرسازی، سامانه درآمد و نوسازی، سامانه املاک، سامانه دعاوی حقوقی، سامانه اجرای احکام و سامانه مالی که اتوماسیون اداری هم یکی از آنهاست. البته اتوماسیون اداری در ابتدا در این سطح نبود، این سامانه در اصل برای این بوجود آمده که نامه‌نگاری اداری به طور کل به شکل الکترونیک درآید.

به این ترتیب، اطلاعات ثبت شده و امکان از بین رفتن آنها نیز کم می‌شود . به علاوه، سرعت کارها بسیار بالا رفته و امکان پیگیری نیز آسان‌تر می‌شود. مزیت دیگر این سیستم این است که امکان گم شدن مدارک و اسناد هم دیگر وجود ندارد و همکاران به راحتی می‌توانند کارهای خود را مستندسازی کنند.

  • موضوع نامه‌نگاری و امضای الکترونیک چطور؟ چقدر این طرح در شهرداری منطقه عملیاتی شده است؟

چندی پیش از سوی معاونت مالی و اعتباری شهرداری تهران دستورالعملی صادر شد مبنی بر اینکه تا اول آبان تمام نامه‌نگاری‌ها در شهرداری‌های مناطق باید به صورت الکترونیک انجام شود. مستندات احراز هویت هر فرد در کارتابل او، نقش امضا و شناسه‌اش را بازی می‌کند. البته این بحث گستره‌ای در بیرون از شهرداری تهران نخواهد داشت و در خارج از شهرداری هنوز از امضای کاغذی و مکتوب استفاده می‌شود.

در این زمینه یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم، آموزش کاربران در مورد فرهنگ نگهداری و تغییر رمز عبور است، ما در 6 ماه گذشته روزهای سختی را گذراندیم تا این فرهنگ را نهادینه کنیم. شهرالکترونیک محقق نمی‌شود، مگر با تلاش و همکاری مردم.

همشهری محله - 8

کد خبر 93674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز