سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

این گزارش شما را با طرح جامعه ایمن در منطقه آشنا می‌کند

ارمغان جوادنیا ­ جامعه ایمن تلاش می‌کند با مشارکت مردم و همکاری دستگاه‌های دولتی و غیردولتی شرایطی فراهم کند که شهروندان تا پایان عمر، از زندگی مطمئنی برخوردار شوند. در واقع، هدف از اجرای این طرح کاهش آسیب‌ها در مناطق است تا هزینه ناشی از این حوادث کم شود و مردم برای داشتن یک زندگی ایمن توانمند شوند.

الگوی جامعه ایمن که از سال گذشته در منطقه اجرا شده، الگویی جهانی است که با کمک سازمان بهداشت جهانی اجرا می‌شود. شهر تهران برای اینکه به بزرگ‌ترین شهر جهان تبدیل شود به این شبکه جهانی پیوسته است. آمار بالای حوادث در منطقه یکی از ضرورت‌های مهم در توجه به اجرای برنامه‌های جامعه ایمن است که سعی دارد از این طریق، از بروز حوادث پیشگیری کند و مرگ و میر ناشی از آنها را کاهش دهد.

دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران، در حاشیه دومین همایش جامعه ایمن شهر تهران که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، درباره اهمیت الگوی جامعه ایمن و اجرای آن در مناطق گفت: «انواع آسیب‌ها علاوه بر عواقب بهداشتی معمول، از یک‌سو، درد و رنج فراوانی به افراد تحمیل می‌کنند که ما قادر به جبران آن نیستیم و از سوی دیگر، باعث هزینه‌های زیادی است که اغلب کمتر محاسبه می‌شود.

بنابراین، شهرداری تهران با توجه به مسئولیت و تعهدی که در قبال سلامت و ایمنی تمامی شهروندان تهرانی دارد، از سال 1386 با تأسیس شورای سیاستگذاری جامعه ایمن شهر تهران، اقدام به اجرای آزمایشی الگوی جامعه ایمن مورد تأیید سازمانی جهانی بهداشت در 12 منطقه شهر کرده است و در نظر دارد طی برنامه‌ای تدریجی، تهران را نخستین کلانشهر ایمن جهان کند.» 

وی ادامه داد: «اکنون بر اساس تجارب جهانی، ملی و شهری موجود در زمینه جوامع ایمن، می‌توانیم اولویت‌هایی برای ارتقای ایمنی شهروندان تهرانی ازجمله تدوین سیاست‌های حامی ایمنی، ایجاد محیط‌های ایمن، تقویت جامعه و توسعه خدمات و محصولات ایمن، در کنار توانمندسازی شهروندان برای تأمین، حفظ و ارتقای ایمنی فردی، خانوادگی و اجتماعی آنها قائل شویم.»

قالیباف ابراز داشت: «ما باید اقدامات اساسی خود را در طول 5 سال آینده، در ادامه برنامه جامع توسعه شهر تهران مشخص کنیم و توجهی ویژه به پیشگیری و کنترل انواع آسیب‌ها در تمامی مناطق و محله‌های شهر بویژه مناطق محروم و حاشیه‌ای، محافظت از آسیب‌پذیرترین اقشار شهر بویژه کودکان، زنان و معلولان، توسعه اقدامات پیشگیرانه مبتنی بر شرایط شهری و منطقه‌ای در تمام ابعاد و توجه به ارتقای ایمنی به عنوان حقی اساسی برای همه شهروندان داشته باشیم.»

دکتر «محمدهادی مؤذن‌جامی» رئیس شورای سیاستگذاری جامعه ایمن شهر تهران، با بیان اینکه الگوی جامعه ایمن در ادامه اهداف مدیریت شهری و براساس دیدگاه توسعه‌ای و بومی‌سازی نهادینه می‌شود گفت: «براساس برنامه‌ریزی‌ها بعد از منطقه 22 که موفق به دریافت گواهینامه جامع ایمن شد، در سال جاری مناطق 4، 5، 10، 20 و 21 تا مردادماه سال 89 به جمع جامعه ایمن پایتخت خواهند پیوست. امیدواریم با رویکرد علمی و جهادی شهرداری تهران، تا سال 1390 اولین ابرشهر جهان در حوزه ایمنی باشیم.»

زندگی امن، حق همه شهروندان

یکی از اولویت‌های اصلی برای اجرای مدل جامعه ایمن در منطقه ،ایمنی کودکان است که مورد توجه بسیاری از مسئولان قرار گرفته است. «علی شمس» دبیر شورای سیاستگذاری جامعه ایمن، در این‌باره می‌گوید: «وقتی کمیته راهبری جامعه ایمن منطقه 5 راه‌اندازی شد و ایمنی کودکان در اولویت قرار گرفت، با کمک شورای سیاستگذاری، کتاب راهنمای ایمنی کودکان برای اولین‌بار در ایران تألیف شد و به چاپ رسید تا حوادث کودکان از این طریق، به صفر برسد.

برای این کار برنامه‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و درازمدت لازم بود تا با آموزش‌های مکرر به خانواده‌ها، مربیان مهدکودک‌ها و مدارس ایمنی کودکان حفظ شود. علاوه بر این، وجود پارک آموزش ترافیک در منطقه و ظرفیت‌های بالای آن مزید بر علت شد تا خانواده‌ها و کودکانشان آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.»

از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده در منطقه تشکیل کارگروه‌ها آموزشی به همت اعضای شورایاری برای زنان خانه‌دار، مربیان مهدکودک‌ها و مراکز تربیت معلم در مقاطع ابتدایی است تا از آسیب‌های وارده به کودکان منطقه کم شود. شمس می‌گوید: «این کارگروه‌ها موظفند که آمار بیشترین آسیب‌های وارده به کودکان منطقه را شناسایی و با آگاهی به خانواده‌ها مشکلات را کمرنگ کنند.»

اقدامات دبیرخانه جامعه ایمن منطقه

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های منطقه در دبیرخانه جامعه ایمن به گفته «ندا زینال‌زاده» جانشین دبیر کمیته راهبری جامعه ایمن منطقه، برگزاری جلسه‌های منظم برای آشنایی و هماهنگی بین اعضای دبیرخانه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی توجیهی، برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت نهادهای مردمی در اجرای طرح جامعه ایمن، تشکیل کارگروه تخصص حوادث ترافیکی و معابر شهری و برگزاری جلسات آن و طراحی و راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی جامعه ایمن منطقه نمونه است.

وی بحث و بررسی درباره نحوه شناسایی نقاط حادثه‌خیز ترافیکی و نیازهای ایمنی منطقه در زمینه ترافیک و معابر منطقه را پیشنهاد تعیین محله اکباتان به عنوان محله‌ای برای اجرای برنامه‌های ایمنی ترافیکی می‌داند و می‌گوید: «علاوه بر این، باید اطلاعات مربوط به حوادث ترافیکی منطقه در 10 ماه گذشته از سوی اداره راهنمایی و رانندگی منطقه، تبادل‌نظر درباره دسته‌بندی آن به حوادث فوتی، جرحی، خسارتی و نحوه اولویت‌بندی آنها و تشکیل کارگروه‌های زندگی ایمن برای کودکان را به فعالیت‌های دیگر این مرکز اضافه کرد.» 

همشهری محله - 5

کد خبر 93666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز