وزیرکشور گفته است: مدارک و شواهدی دردست داریم که عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی، در پاکستان است؛ اما مقامات پاکستان و افغانستان مدعی شده‌اند که ریگی در خاک این دوکشور نیست.

مصطفی محمدنجار که دیروز تهران را به مقصد اسلام‌آباد ترک کرد، در بدو  ورود به فرودگاه این شهر به خبرنگاران گفت:  در دیدار با مقامات پاکستان درخصوص بازداشت و تحویل عوامل تروریستی به جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو خواهد شد. وزیر کشور دیروز با آصف‌علی زرداری رئیس‌جمهوری، رحمان ملک وزیر کشور و برخی مقامات امنیتی پاکستان دیدار کرد و درباره مسائل موردنظر دوطرف به‌ویژه مسئله گروهک ریگی به گفت‌وگو پرداخت.

نجار که در صدر هیأتی سیاسی- امنیتی برای بررسی همکاری 2 کشور در مبارزه با تروریسم اکنون در پاکستان به‌سر می‌برد، پیش از آغاز این سفر با اشاره به عملیات تروریستی در شهرستان سرباز و شهادت جمعی از هموطنان شیعه و سنی و فرماندهان سپاه، به خبرنگاران گفته بود: این چندمین‌بار است که این گروهک دست به جنایت می‌زند و برای ملت ایران جای سؤال است که چگونه گروهکی که چنین کارهایی انجام می‌دهد به راحتی در خاک کشور همسایه، دوست و برادر پاکستان تردد می‌کند. او ادامه داد: در تماس تلفنی که با وزیر کشور پاکستان داشتم، خواسته دولت و ملت ایران مبنی بر تحویل سریع این عوامل مطرح شد.

ناراحتیم اما ریگی در افغانستان است

پس از این اظهارات وزیر کشور ایران، رحمان ملک همتای پاکستانی نجار به خبرنگاران گفت: از وقایع تروریستی اتفاق افتاده در ایران به‌شدت متاثر و ناراحتیم و همه تلاش‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تردد تروریست‌ها در مرزهای مشترک به کار خواهیم بست.

رحمان‌ملک اما اعلام کرد: عبدالمالک ریگی در پاکستان نیست و ما معتقدیم که وی در افغانستان است و از آن طریق در ایران اقدامات تروریستی می‌کند.

غیرمسئولانه و بی‌اساس

پس از وزیر پاکستانی، وزارت خارجه افغانستان با صدور بیانیه‌ای اظهارات اخیر رحمان ملک را تکذیب کرد.در این بیانیه آمده است که دولت افغانستان اظهارات غیرمسئولانه و بی‌اساس وزیر کشور پاکستان را به دور از عرف دیپلماتیک و حسن همجواری دانسته و خواهان کشانیده شدن هرچه زودتر مجرمان و جنایتکاران دخیل در اعمال وحشیانه تروریستی به پنجه قانون است.

مأموریت ناممکن اسلام‌آباد

مسئول دفتر روزنامه پاکستانی دیلی‌تایمز مدعی است که عبدالمالک ریگی آزادانه در استان بلوچستان پاکستان تردد می‌کند، در کانال‌های تلویزیونی پاکستان ظاهر می‌شود و حتی بارها با روزنامه‌های این کشور مصاحبه کرده است.

به گزارش تابناک، ملک‌سراج اکبر، مسئول دفتر روزنامه پاکستانی دیلی‌تایمز در گفت‌وگویی با رادیو آلمان گفت: ایران بر آن است که پاکستان را به کنترل بیشتر مرزهای خود وادار سازد ولی پاکستان با توجه به حمله اخیر خود در وزیرستان جنوبی، عملا در موقعیتی نیست که نیروی بیشتری را برای کنترل مرز استان بلوچستان اعزام کند و از آن گذشته، کنترل کامل مرزهای 2 کشور ناممکن است.

کد خبر 93489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز