همشهری آنلاین: وزیر انرژی روسیه تاکید کرد که نیروگاه اتمی بوشهر احتمالا تا پایان سال جاری میلادی راه‌اندازی خواهد شد

به گزارش ایسنا به نقل از نووستی، سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص راه اندازی نیروگاه بوشهر گفت: در هر صورت کلیه مراحل کلیدی تا پایان سال جاری به اتمام خواهند رسید.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نخستین نشست خبری‌اش با خبرنگاران با اشاره به نیروگاه بوشهر گفت: نیروگاه بوشهر اولین نیروگاه هسته‌‌ای کشور است که مراحل آزمایشی خود را پشت سر می‌گذارد و مرحله‌ی آزمایشی حساسی را پیش رو دارد. این مرحله، مرحله‌ای است که برخی تجهیزات نیروگاه تحت فشار 250 اتمسفر (یک مرحله قبل از تست داغ) تست خواهد شد و شاید این مرحله یک ماه به طول انجامد که اگر به سلامت از آن عبور کنیم مراحل بعدی ساده‌تر خواهد بود. اما این‌که چه وقت برق نیروگاه وارد مدار می‌شود از نظر ما هرگاه سوخت در مخزن اصلی وارد شود عملا راه‌اندازی شده است. امیدوارم وقتی این امر تحقق پیدا کرد آن را اعلام کنم؛ چرا که می‌خواهیم نسبت به اعتماد مردم خدشه‌ای وارد نشود و از آنها سلب اعتماد نکنیم.

صالحی ابراز امیدواری کرد از این پس درباره‌ی راه‌اندازی به نیروگاه بوشهر و دیگر مسائل با فعل ماضی صحبت کند.

وی با بیان این‌که از همکاری روس‌ها در نیروگاه بوشهر راضی است، خاطرنشان کرد: در آخرین تماسی که با سرگئی کرینکو داشتم مذاکرات خوبی صورت گرفت و قول‌های خوبی داده شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: یقین دارم نیروگاه بوشهر نمادی از همکاری بین دو ملت بزرگ ایران و روسیه باشد و در عرصه‌های بعدی و نیروگاه‌های بعدی هم‌چنان از روسیه استفاده کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: 40 سال پیش روسیه اولین کشوری بود که صنعت ذوب آهن را به ایران عرضه کرد و این بار هم در ورود ما به تکنولوژی‌های حساس دست تقدیر مقدر کرده است که روس‌ها با ما همکاری داشته باشند. امیدواریم همکاری‌های ما در مرزهای دانش هسته‌یی ادامه پیدا کند.

صالحی هم‌چنین به‌کارگیری نتایج کاربردی فعالیت‌های هسته‌ای در عرصه‌های کشاورزی، صنعت و پزشکی را از دیگر اولویت‌های سازمان متبوعش دانست و گفت: رادیوداروهایی که در کشور مصرف می‌شود توسط راکتور تحقیقاتی تهران به دست می‌آید که اصلی‌ترین تامین کننده‌ی رادیودارو در ایران است.

کد خبر 93448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز