بررسی ۲۵ سال اخیر نشان می‌دهد که از میان ۲۰ کارگردانی که پس از دریافت اسکار فیلم جدیدی ساختند، تنها ۵ نفر موفق شدند فیلمی بسازند که از فیلم برنده اسکارشان فروش بیشتری داشته باشد.

ميكي 17

همشهری آنلاین: برایان وِلک در «ایندی وایر» نوشت: به نظر می‌رسد وقتی فیلمی جایزه اسکار بهترین فیلم را می‌برد، در بیشتر مواقع، بعد از آن تکیه بر صدر زدن، فقط سقوط در انتظار است.

این آخر هفته، فیلم «میکی 17»، اولین ساخته بونگ جون هو پس از موفقیت اسکار «انگل» در سال ۲۰۱۹، در سینماها اکران خواهد شد. «انگل» یک استثنا بود، فیلمی بین‌المللی که مرزها را درنوردید، در گیشه جهانی ۲۵۹ میلیون دلار فروش داشت و به پدیده‌ای در فصل جوایز تبدیل شد. حالا، حتی با حضور رابرت پتینسون در نقش اصلی، رسیدن به چنین موفقیتی برای «میکی 17» چالش‌برانگیز خواهد بود. استودیو برادران وارنر پیش‌بینی کرده است که فروش جهانی فیلم در آخر هفته افتتاحیه چیزی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار باشد.

تفاوت این بار در این است که بونگ جون هو به‌جای همکاری با یک پخش‌کننده مستقل مانند «نئون»، با یک استودیوی بزرگ یعنی برادران وارنر کار کرده است. «میکی 17» در ۳۴۰۰ سالن سینما در آمریکا اکران می‌شود، در حالی که بیشترین تعداد سالن‌هایی که «انگل» در اختیار داشت، ۲۰۰۰ سالن بود. اما آیا برنده شدن اسکار بهترین فیلم به این معناست که فیلم بعدی کارگردان حتماً موفق‌تر خواهد بود؟

بررسی ۲۵ سال اخیر نشان می‌دهد که از میان ۲۰ کارگردانی که پس از دریافت اسکار فیلم جدیدی ساختند، تنها ۵ نفر موفق شدند فیلمی بسازند که از فیلم برنده اسکارشان فروش بیشتری داشته باشد. با این حال، در ۱۲ مورد، فیلم بعدی آن‌ها روی پرده‌های بیشتری اکران شد، چراکه فیلم‌های برندگان اسکار معمولاً ابتدا به‌صورت محدود اکران می‌شوند و بعد از موفقیت در فصل جوایز، به صورت گسترده‌ نمایش داده می‌شوند.

۵ مورد نادری که فیلم بعدی‌شان موفق‌تر بود

* آلخاندرو گونزالس ایناریتو: از «بردمن» (۱۰۵.۷ میلیون دلار) به «از گور برخاسته» (۵۳۲.۹ میلیون دلار)

* مارتین اسکورسیزی: از «رفتگان» (۲۷۷.۲ میلیون دلار) به «جزیره شاتر» (۳۰۱ میلیون دلار)

* کاترین بیگلو: از «قفسه درد» (۴۹.۲ میلیون دلار) به «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» (۱۳۲.۸ میلیون دلار)

* تام هوپر: از «سخنرانی پادشاه» (۴۱۹ میلیون دلار) به «بینوایان» (۴۴۲.۵ میلیون دلار)

* کلوئی ژائو: از «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (۳۹.۷ میلیون دلار) به «جاودانگان» (۴۰۲.۳ میلیون دلار)

البته این اعداد بدون در نظر گرفتن تورم هستند و برخی از این موفقیت‌ها دلایل خاصی دارند. برای مثال، «جاودانگان» فیلم مارولی بود که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، بنابراین ارتباط زیادی با موفقیت «سرزمین خانه‌به‌دوشان» نداشت. اما در مجموع، آنچه در این نمونه‌ها دیده می‌شود این است که کارگردانان معمولاً پس از موفقیت در اسکار، به سراغ پروژه‌ای بزرگ‌تر و استودیویی می‌روند و از مزایای اکران گسترده بهره می‌برند.

چرا کارگردانان اغلب نمی‌توانند موفقیت خود را تکرار کنند؟

۱. پروژه‌های شخصی، ریسک بالاتر

فیلمی که یک کارگردان پس از اسکار می‌سازد، معمولاً اثری شخصی‌تر و جاه‌طلبانه‌تر است که پیش از این فرصت ساخت آن را نداشته. این فیلم‌ها اغلب فروش کمتری نسبت به آثار قبلی دارند. برای مثال، برادران کوئن پس از «جایی برای پیرمردها نیست»، فیلم «پس از خواندن بسوزان» و سپس «یک مرد جدی» را ساختند که فقط ۹.۲ میلیون دلار فروش داشت. پیتر جکسون پس از «ارباب حلقه‌ها» فیلم «استخوان‌های دوست‌داشتنی» را ساخت که نسبتاً موفق بود (۹۴.۸ میلیون دلار)، اما نه در حد شاهکارهای پیشینش.

۲. گاهی اوقات فیلم‌ها به‌اندازه کافی خوب نیستند

برخی کارگردانان پس از موفقیت در اسکار، فیلم‌هایی ساختند که نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. بن افلک پس از «آرگو» فیلم «زندگی در شب» را ساخت که تنها ۲۲.۷ میلیون دلار فروش داشت و شکست سنگینی در گیشه بود. استیو مک‌کوئین پس از «۱۲ سال بردگی» فیلم «بیوه‌ها» را ساخت که ۷۵.۹ میلیون دلار فروخت، در حالی که «۱۲ سال بردگی» ۱۸۸.۵ میلیون دلار فروش داشت. بری جنکینز با «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند»، نتوانست موفقیت «مهتاب» را تکرار کند. سم مندس پنج فیلم ساخت تا بالاخره با «اسکای‌فال» توانست به موفقیت «زیبای آمریکایی» نزدیک شود. راب مارشال نیز پس از «شیکاگو»، دو فیلم «خاطرات یک گیشا» و «نه» را ساخت که نتوانستند موفقیت فیلم برنده اسکارش را تکرار کنند.

کارگردانان اسکاری بعد از موفقیت چه می‌کنند؟

برخی از برندگان اسکار مسیر فیلم‌های استودیویی را در پیش می‌گیرند. برای مثال، کلوئی ژائو اکنون در حال ساخت فیلم «هملت» برای «یونیورسال» و «فوکوس فیچرز» است. برادران دانیلز نیز پس از «همه‌چیز همه‌جا به یکباره» پروژه جدیدی را در «یونیورسال» دارند. شان بیکر احتمالاً پیشنهادهای زیادی از استودیوهای بزرگ دریافت کرده، اما به احتمال زیاد ترجیح می‌دهد مسیر مستقل خودش را ادامه دهد.

در این میان، کریستوفر نولان که اخیراً فیلم «اوپنهایمر» را ساخت، حالا در حال اقتباس از «اودیسه» برای «یونیورسال» است. هرچند ممکن است این فیلم نتواند به فروش نزدیک به یک میلیارد دلاری «اوپنهایمر» برسد، اما بدون شک موفق خواهد بود.

وضعیت «میکی 17» چگونه خواهد بود؟

اینکه «میکی 17» بتواند موفقیتی هم‌سطح با «انگل» داشته باشد، هنوز مشخص نیست. اما چالش‌های بزرگی پیش روی آن قرار دارد:

* تغییر مداوم تاریخ اکران باعث شده توجه عمومی نسبت به آن کم شود.

* کمپین تبلیغاتی فیلم ضعیف بوده و تنها یک رویداد مطبوعاتی در لندن برای آن برگزار شده است.

* بودجه فیلم ۱۱۸ میلیون دلار برآورد شده که به این معناست که برای سوددهی، فروش بالایی نیاز دارد.

با این حال، بونگ جونهو همچنان یکی از کارگردانان معتبر سینماست و نام او به خودی خود می‌تواند تماشاگران را به سالن بکشاند. در نهایت، «میکی 17» نیازی به شکست دادن «انگل» ندارد تا موفق تلقی شود؛ کافی است فیلمی تأثیرگذار و ماندگار باشد. و در نهایت، اسکار بهترین فیلم، به همین دلیل «بهترین» نامیده می‌شود!

کد خبر 930755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha