مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

پیام فروتن: محله ویژگی‌های مشخصی دارد. همان‌طور که زندگی در جامعه مدنی نیز خصوصیات خاص خود را دارد

هر شهروند در زندگی روزمره اوقات خود را در 3 مکان عمده سپری می‌کند: اول، خانه‌ای که در آن سکونت دارد؛ دوم، محلی که در آن به کار و فعالیت روزمره می‌پردازد، و در نهایت، محله‌ای که خانه وی در آن واقع است و فرد می‌تواند نیازهای مادی و معنوی خودرا در آن برطرف کند.

محله باید جایی برای آرامش شهروند و فضایی برای استراحت روحی او باشد. هر شهروند به محض پا گذاشتن به محله‌اش باید احساس صمیمیت و نزدیکی کند و آن را بخشی از خانه و کاشانه خود بداند. با این حال، آیا امروزه محله‌های منطقه ما جایی برای آرامش به شمار می‌روند؟

شاید منطقه ما از حیث داشتن تعدد شرکت‌ها و اماکن تجاری پیشتاز باشد، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که امروزه پایشان به فرعی‌ترین کوچه‌ها نیز کشیده شده‌اند. اما این حضور نه چندان خوشایند تبعاتی به دنبال داشته است که هویت محله‌ها را روز به روز بیشتر مخدوش می‌کند.

برای مثال، در خیابان تخارستان، شرکت معظم چند طبقه‌ای وجود دارد که در حوزه برق و نیرو فعالیت می‌کند. به جرئت می‌توان گفت از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر به شعاع یک کیلومتر از این شرکت، نه تنها جای پارک خودرو حتی در فرعی‌ترین معابر پیدا نمی‌کنید، بلکه بسیاری از خودروها هم دوبله پارک می‌کنند.

 سیمای این محله در روزهای کاری، چنان آشفته و شلوغ است که کمتر می‌توان نشانی از کنج آرامبخش یک محله یافت. انبوه این خودروها که به کارکنان و ارباب‌رجوع‌ شرکت مزبور اختصاص دارد، امان مردم محله را بریده است. جالب آنکه در ساعت 4 که مینی‌بوس‌های سرویس این شرکت به خیابان تخارستان و کوچه‌های اطراف آن می‌آیند، تقریباً مبادی معابر را مسدود و ترافیکی عجیب و غریب و آمیخته با دود و سر و صدا ایجاد می‌کنند.

مشابه چنین وضعیتی را در جای‌جای منطقه 3 می‌توان شاهد بود، جایی که ساکنان بالاترین هزینه‌های زمین، مسکن و زندگی شهری را می‌پردازند و بالطبع نیازمند آرامش بیشتری هستند. در این میان، به نظر می‌رسد یا شرکت‌ها و سازمان‌هایی از این دست باید به حاشیه شهر منتقل شوند یا باید تصمیمی گرفته شود تا حداقل کارمندان به جای خودروهای شخصی، از سرویس استفاده کنند.

 از سوی دیگر، باید برای کارمندان و ارباب‌رجوع پارکینگ در نظر گرفته شود تا عواقب چنین مشکلاتی کمتر دامن شهروندان ساکن محله‌ها را بگیرد. بی‌تردید، شهروندان یک محله نباید تبعات سود و درآمد سازمان‌ها و شرکت‌هایی را که در محله‌شان واقع است بپردازند. در همین مورد، شهرداری منطقه و راهنمایی و رانندگی باید به کوچه‌ها و معابر فرعی‌تر منطقه نیز بیندیشند و در پی استیفای حقوق ساکنان برآیند. محله‌ها امروزه به شدت نیازمند نفس‌کشیدن در فضای فاقد خودرو هستند.

همشهری محله - 3

کد خبر 92960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز