شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

حجت پیری: اسلام را دین رافت نامیده‌اند و پیامبر اکرم را نماد عینی آن.

مدارای حداکثری که در نماز جمعه ماه مبارک رمضان از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، نه فقط منحصر به زمانی خاص، که این استراتژی نظام است تا جذب را بیشتر در دستور کار داشته باشد تا دفع ولی همین نیز مرز داشته و در مقابل دشمنان قسم خورده کار برد نخواهد داشت. این مهم اما در فضای بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری که کمی غبار آلود بود باید بیشتر مورد تاکید قرار می‌گرفت که در حقیقت رهبر معظم انقلاب این دستور را به موقع صادر کردند تا با نسیم رافت اسلامی گرد و غبار به کنار رفته و در محیطی آرام و شفاف حق از باطل باز شناخته شود و با‌توجه به انگیزه‌های انجام یک فعل مواجهه صورت گیرد.

در همین راستا برای گفت‌وگو در موضوع مدارای حداکثری و دفع حداقلی به سراغ حسین فدایی رفتیم که هم نماینده مردم تهران و هم دبیر کل جمعیت ایثارگران است.

  • رافت و مدارایی که مقام معظم رهبری در نماز جمعه ماه مبارک رمضان مورد تاکید قرار دادند به‌عنوان یک راهبرد کوتاه مدت بوده یا یک استراتژی بلندمدت برای نظام محسوب می‌شود؟

 مشی و مرام جمهوری اسلامی از ابتدای شکل‌گیری همین بوده یعنی همواره از موضع کریمانه با مسائل برخورد کرده است؛ در آغاز انقلاب که در مقابل نظام شاهنشاهی که پشتوانه آمریکایی داشت با دست خالی ایستاد، گروه‌های سیاسی که ابتدای انقلاب فعالیت داشتند چه کار کردند؟ حزب توده،  مجاهدین خلق، چریک‌های فدایی، نهضت آزادی، جبهه ملی، فراماسونر‌ها و تمام جریانات چپ جز اینکه هر روز یک غائله‌ای به نام دفاع از خلق و در واقع در مقابل ملت برپا کردند، چه چیزی داشتند؟کاری کردند که دشمنان شاد شده و آنهایی که به دنبال تجزیه و خودمختاری بودند تقویت شوند. ولی با وجود این مسائل نظام با آنها مدارا کرده و از موضع هدایت و کرامت برخورد کرد.

  • برای نمونه می‌توانید مصداق‌هایی را از این مواضع بفرمایید تا مخاطبان ما به‌طور ملموس با این قضایا آشنا شوند؟

این مشی را که از نظام در دوره بنی‌صدر و لیبرال‌ها مشاهده می‌کنیم، بعدها نظام در رابطه با باند سید مهدی هاشمی و دارودسته آنها ادامه داد. سپس در غائله 18‌تیر و پس از آن درباره بانیان قتل‌های زنجیره‌ای شاهد این مدارا از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم.

  • ولی اغلب اینها به زعم خود با رویکرد خدمت به انقلاب چنین اقداماتی را انجام داده‌اند؟

خب جمهوری اسلامی به مثابه قطاری است که به سرعت پیش می‌رود. خیلی‌ها نمی‌توانند با آن همراه شوندبنا‌براین خودبه‌خود از آن پیاده می‌شوند. کسانی هستند که نمی‌توانند تحمل کرده و با این قطار حرکت کنند والا مسیر انقلاب و جمهوری اسلامی شفاف و روشن است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد. کسانی می‌خواهند از این ظرفیت‌های جمهوری اسلامی سوءاستفاده کنند و به ظاهر دم از آزادی، امام،  ارزش‌ها و اصول می‌زنند ولی در باطن نیات دیگری داشته و مقاصد دیگری را دنبال می‌کنند. اینها برای اینکه افکار عمومی را فریب بدهند حاضر نیستند از ابتدا با مواضع شفاف و واقعی خود با مردم سخن بگویند و سعی می‌کنند در پوشش قابل پذیرش نظام وارد شده و بعد در بزنگاه ضربه‌خود را وارد کنند.

  • پس چه باید کرد که مدارا عاملی برای تضعیف نظام یا معاند پروری نشود؟

آنچه از دست مسئولان برمی‌آید مدارای همراه با روشنگری است. باید برای مردم مواضع جریان‌های مختلف را به روشنی بیان کرده و به آنها نشان داد که مردم بدانند با چه جریاناتی مواجه هستند. اگر مردم واقعیت وجودی آنها را بشناسند وقعی به سخنانشان نخواهند گذاشت.

  • چرا مقام معظم رهبری بعد از انتخابات ریاست جمهوری این بحث را مطرح کرده و تاکید کردند که مدارا باید حداکثری و دفع حداقلی باشد؟

غائله‌ای که بعد از انتخابات بر پا شد به واقع یک فتنه بود و در فتنه فضای عمومی جامعه همراه با گرد و غبار می‌شود. تشخیص حق از باطل سخت شده و صحنه به یک معادله پیچیده تبدیل می‌شود. از همین رو است که می‌بینید برای عده‌ای سؤال و ابهام پیش آمده که واقعا حق با کیست. در این غائله برخی دشمن واقعی و مستقیم جمهوری اسلامی بوده و برخی هم مدافعین نظام به شمار می‌روند. اینها یک دست و یک شکل نیستند و باید مدارا صورت بگیرد تا گرد و غبار ناشی از این فتنه بخوابد تا شناخت حق از باطل میسر شود و با یک دید با اینها برخورد صورت نگیرد.

  • چه کسی باید این کار را انجام داده و در واقع مخاطب سخن مقام معظم رهبری چه کسی بوده است؟

همه در این باره مسئولیت داشته و باید این دستور را نصب‌العین خود قرار دهند. در این زمینه رسانه و علی‌الخصوص رسانه ملی مهم‌ترین وظیفه را به‌عهده داشته و باید در‌این‌باره روشنگری کند.آنهایی که به رسانه دسترسی دارند مثل نمایندگان مجلس و مسئولان باید به این مهم تاکید کنند تا حق از باطل به‌خوبی شناخته شود، برای آنهایی که سؤال و ابهام پیش آمده رفع ابهام شده و حساب آنها از کسانی که عناد داشته و در این قضیه دشمنی کرده‌اند جدا شود.

  • به اعتقاد شما مرز این مدارا کجاست و چگونه می‌توان این را تشخیص داد که حداکثری است یا دفع محدود صورت می‌گیرد؟

مرز این مسئله قانون است. هرچه که قانون تعیین کرده است همان باید اجرا شود.

  • قانون که یک متن خشک بوده و مدارایی در آن وجود ندارد.

برخورد قانونی با کسی که بدون نیت سوءدست به اقدامی می‌زند با کسی که تعمدا اغتشاش را دنبال کرده و به آن دامن می‌زند فرق دارد. می‌توان با کمی دقت این دو را از هم تشخیص داد و متناسب با رفتار آنها حکم صادر کرد.

  • آیا استفاده از معیارهایی مثل رافت اسلامی و اخلاق دینی در این مسیر تسهیل کننده‌تر نیست؟

رعایت اخلاق در صحنه سیاسی همان‌قدر لازم است که درصحنه عبادی، این دستوری عمومی است که از سوی دین مبین اسلام برای همه امور صادر شده است. اگر به انگیزه و اعتقادات فعل خلاف توجه کنیم مدارا محسوب می‌شود. این به معنی بصیرت،  سعه‌صدر و به صحنه ماجرا توجه کافی داشتن است.

  • شما دبیر کل جمعیت ایثارگران هستید. به‌عنوان یک فرد حزبی وظیفه احزاب در جذب و مدارای حداکثری چیست؟

احزاب هم مانند دیگر جریانات سیاسی که از اعتبار و جایگاهی برخوردار هستند و امکان اثر‌گذاری در جامعه دارند باید برای روشنگری این فضا تلاش کنند.باید بتوانند از صحنه احساس‌زدایی کرده و به دنبال حاکم کردن آرامش و ثبات باشند و فضا را منطقی کنند تا در این فضا به خواسته‌ها بهتر رسیدگی شود.

  •  تندروی برخی از احزاب را در این فضا چگونه تبیین می‌کنید. آیا مواضع حزب متبوعتان را متناسب با فضا می‌دانید زیرا برخی می‌گویند جمعیت ایثارگران مواضع تندی را در این جریانات اتخاذ کرده است؟

جمعیت ایثارگران آمادگی دارد با هر کسی که این سخن را مطرح می‌کند مناظره کند. به اعتقاد ما افراطی‌گری یعنی کارخلاف قانون کردن و تحریک و ایجاد شوک‌های جدید در جامعه. ما اعتقاد داریم نباید این کارها صورت بگیرد. ما در این جریانات به دنبال این بودیم که جامعه را از فضای افراطی،  غیرمنطقی و غیرقانونی خارج کرده و عقلانیت را حاکم کنیم تا فضای جامعه مورد سوءاستفاده دشمن قرار نگیرد.

کد خبر 92942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز