چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران، به یک فوریت لایحه‌ای رای دادند تا رغبت مردم و سرمایه‌گذاران به نوسازی در 3هزار و 260 هکتار بافت فرسوده افزایش ‌یابد.

در جلسه روز سه‌شنبه  شورای اسلامی شهر تهران، فوریت لایحه‌ای  تصویب شد که  در آن علاوه بر  تسهیلات حمایتی نظیر وام و... ، به سازندگان بافت‌های فرسوده در جنوب تهران (از خیابان انقلاب به پایین) پروانه رایگان داده می‌شود.

همچنین برای سرمایه‌گذاران نوسازی بافت‌های فرسوده در شمال تهران نیز 50 درصد تخفیف عوارض لحاظ خواهد شد. به گفته درویش‌زاده، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، عوارض بخشیده شده از سوی شهرداری توسط دولت تامین خواهد شد.

براساس لایحه تشویق‌ مالی مالکین و سرمایه‌گذاران در تجمیع و نوسازی بافت‌های فرسوده، قرار است میزان تمایل به ساخت و ساز علاوه بر کاربری‌های مسکونی، در کاربری‌های غیر‌مسکونی نیز افزایش یابد.

براین اساس کاربری‌های غیر‌مسکونی در جنوب تهران می‌توانند 50درصد عوارض را ابتدا و 50 درصد مابقی را به‌صورت تقسیط ظرف 3 سال پس از ساخت پرداخت کنند.

وی ادامه داد: هدف ما افزایش تمایل برای ساخت بناهای بزرگ و کاهش ساخت بناهای ریزدانه است. به همین دلیل امکان دادن 200 متر تراکم تشویقی نیز فراهم شده است.
با درنظر گرفتن اینکه ساخت و ساز در سال‌جاری با 50 درصد کاهش مواجه شده است، مدیریت شهری امیدوار است با تصویب نهایی این طرح به رونق ساخت و ساز در شهر کمک شود.

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر نیز با اعلام اینکه میزان موفقیت دولت و شهرداری در نوسازی بافت‌های فرسوده کم بوده است، اظهار کرد: در این صورت چه تضمینی وجود دارد که با تصویب این لایحه مشکلی از بافت‌های فرسوده حل شود؟

علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران خطاب به شکیب گفت: با درنظرگرفتن حوادث نگران کننده‌ای که بافت‌های فرسوده و ساکنان این‌گونه بافت‌ها را تهدید می‌کند، من مطمئن هستم آقای شکیب به یک فوریت این لایحه رای می‌دهد؛ زیرا من از دغدغه‌های ایشان نسبت به ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده باخبرم.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر نیز با حمایت از این لایحه، خواستار برطرف شدن موانع موجود بر سر اجرایی شدن این طرح شد و گفت:‌ در شرایط کنونی با توجه به ارزان شدن آهن، میلگرد و فولاد در بازار جهانی، فرصت بسیار خوبی فراهم شده تا همه اعضای شورای شهر با تصویب یک‌فوریت این طرح زمینه رونق ساخت و ساز ارزان در شهر را فراهم کنند.

چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: حتی اگر تصویب این لایحه بار مالی برای شهرداری تهران داشته باشد که دارد، می‌ارزد که ما پول بیشتر برای عمران شهر خرج کنیم و بافت‌های فرسوده را از بین ببریم.

چمران بعد از تصویب این لایحه هنگامی که درویش‌زاده از اعضای شورای شهر بابت تصویب یک فوریت این لایحه صمیمانه تشکر می‌کرد، گفت: من هم دست و پای شما رامی بوسم اگر بتوانید یک حرکت جدی در از بین بردن بافت‌های فرسوده شهر انجام دهید.

تأثیر امواج مخابراتی بر سلامت شهروندان

شورای شهر تهران همچنین بررسی عوارض زیست‌محیطی و بهداشتی دکل‌های مخابراتی و سیستم‌های پارازیتی روی سلامت شهروندان را در دستور کار خود قرارداد.

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران در جلسه سه‌شنبه در قالب تذکری از نگرانی شهروندان تهرانی و ابهامات آنها نسبت به چیستایی و چرایی ارسال امواج پارازیتی ماهواره‌ای سخن گفت.

وی از رئیس شورای شهر تهران خواست با دعوت از مسئولان به صحن شورا پاسخگوی سؤالات اعضای شورای شهر به نمایندگی از شهروندان تهرانی در این باره باشند.
این درحالی است که به گفته ابتکار طبق نظر پزشکان متخصص، آثار و تبعات این امواج الکترومغناطیسی به‌ویژه روی کودکان، قابل توجه گزارش شده است.

ابتکار در عین حال خواستار آن شد تا شهرداری طبق مصوبه بهمن سال 87 درخصوص مجوز اخذ عوارض از دکل‌ها و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی گزارش آثار زیست‌محیطی اینگونه تاسیسات را نیز روی سلامت شهروندان هرچه سریع‌تر به شورای شهر ارائه کند.

رئیس شورای شهر تهران نیز گفت:‌ در مورد مصوبه دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی نصب شده روی ساختمان‌ها، وزارت فناوری ارتباطات از شورای شهر شکایتی مطرح کرد و به هیات حل اختلاف مرکزی ارجاع شد البته جلسه اول این دادگاه بدون حضور نماینده این وزارتخانه برگزارشد اما هفته آینده از مخابرات دعوت شده است تا با حضور در این جلسه نسبت به عوارض تلفن همراه، امواج ماکروویو و پی‌تی‌اس‌های دکل‌های مخابراتی نصب شده روی ساختمان‌ها جوابگو باشد.

قرائت گزارش بازدید ازتونل توحید

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران در جلسه گذشته ضمن تاکید بر اینکه احداث تونل توحید یکی از پرافتخار‌ترین طرح‌های عمران شهری است که تاثیرات انکارناپذیری در رفع ترافیک شهری خواهد داشت به جمع بندی نظرات کارشناسی اعضای کمیسیون عمران درباره آخرین بازدیدشان از تونل توحید پرداخت.

وی گفت: بین محل ریزش تونل و ایستگاه A2 آثار ناپایداری دیده شد که درخواست توجه به این آثار ناپایداری راداریم. شکیب همچنین تاکید کرد که زهکشی کف تونل باید ظرفیت مناسب را داشته باشد.

وی در بخش دیگری از گزارش خود اظهار داشت: حدود 70 جت‌فن برای تونل توحید درنظر گرفته شده که ظاهرا قرار است در فاز اول 24 جت‌فن در این تونل نصب شود، در این مورد درخواست می‌شود که فن‌ها به‌طور کامل نصب شود.

شکیب در عین حال نامه تشکر خود را از اقدام مجلس شورای اسلامی به مناسبت تصویب یک فوریت طرح اختصاص هزار میلیارد تومان برای متروی تهران قرائت کرد.

وی درعین حال این بودجه را برای تحقق سهم 30 درصدی مترو تا سال91 کم دانست و گفت: تا سال91 شهرداری باید 370‌کیلومتر مترو بسازد با درنظرگرفتن اینکه ساخت هر کیلومتر مترو بیش 40میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد با این هزار میلیارد، فقط می‌توانیم 25 کیلومتر مترو بسازیم بنابراین باز هم برای سال‌های آینده نیازمند تصویب اعتبارات لازم هستیم.

طرح ساماندهی بازار

در این جلسه همچنین عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به قدمت 400ساله بازار تهران گفت: بهتر است تکلیف شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در مورد ساخت و ساز در بازار روشن شود و یک نفر حرف آخر را بزند.

احمد مسجدجامعی یادآور شد: بازار قدمت 400‌ساله دارد و حداقل یک پنجم بازار ارزش میراثی دارد، در عین حال بازار برخوردار از خاستگاه تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

وی با اشاره به خسارات اقتصادی که آتش‌سوزی هفته گذشته در بازار به‌وجود آورد گفت: در حال حاضر روزانه 500 هزار نفر از ورودی شمالی بازار وارد این محدوده می‌شوند که بخشی از این محدوده به‌دلیل آتش سوزی بسته شده است.

مسجد جامعی ازنبود نگاه جامع و سیستمی و پراکنده کاری نسبت به بازار گلایه کرد و خواستار در دستور کار قرارگرفتن مصوبه شورا  و طرح جامع بازار به‌منظور حفظ این سرمایه عظیم شد.

مهدی چمران ‌رئیس شورای شهر تهران هم با اشاره به ایراد گرفته شده از سوی سازمان میراث فرهنگی به طرح شورا در مورد ساماندهی بازار، گفت: ایراد اساسی آنها این است که نقطه اتکای این طرح تنها مسئله روانی ترافیک و مقاومت و پایداری سازه‌ها و مسائل اقتصادی است درحالی‌که هویت اماکن تاریخی را مورد توجه قرار نداده است.

وی این ایراد را بجا دانست و خواستار تشکیل جلسات مشترکی برای رایزنی در این باره شد.چمران در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه هیچ‌گونه استاندارد انبارداری در بازار رعایت نمی‌شود، اضافه کرد: متأسفانه بازاریان بدون توجه به سفارشات سازمان آتش‌نشانی، به‌گونه‌ای اجناس خود را انبار و نگهداری می‌کنند که در مواقع بروز سانحه، امکان کنترل آن بسیار دشوار می‌شود.

وی ادامه داد:‌متأسفانه به هیچ وجه نکات ایمنی و بهداشتی رعایت نمی‌شود و پس از ساعت کاری، تمام زباله‌هایی که از امکان اشتعال بالا برخوردار است در کنار مغازه‌ها تلنبار می‌شوند و به آتش‌نشانی هم اجازه نمی‌دهند شیر آب فشار قوی کنار مغازه‌هایشان نصب کند که نتیجه‌اش این آتش‌سوزی‌های گسترده است.

راهکاری برای جلوگیری از هدر رفتن 70 درصد انرژی

مهدی چمران در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی با اظهار تأسف بابت هدررفتن 70 درصدی انرژی به‌ویژه از طریق پنجره‌ها و دریچه‌های کولر در فصل سرما گفت: میزان تبادل حرارت از طریق دریچه‌های کولر در زمستان زیاد است به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود در فصل سرما از پوششی برای روی کولرهای خود استفاده کنند تا از خروج حرارت جلوگیری کند.

همچنین روی دریچه‌های کولر را نیز با استفاده از پوشش‌‌هایی که به همین منظور طراحی شده بپوشانند تا از ورود هوای سرد به خانه جلوگیری کند.

ساماندهی کمک‌های شهرداری به آموزش و پرورش

مرتضی طلایی با ارائه طرحی به نام استقبال از مهر تلاش شورای شهر برای ساماندهی فعالیت‌های شهرداری در کمک به آموزش و پرورش را یادآور شد و بر ضرورت تهیه یک سند واحد یا برنامه به همراه راهبردهای مشخص در این باره تاکید کرد.

وی اظهار داشت: اقداماتی نظیر تغذیه رایگان برای دانش‌آموزان ، احداث و تجهیز کتابخانه‌های مدارس، زیبا‌سازی درون و بیرون مدارس و... از جمله اینهاست که شورای شهر با ساماندهی اینگونه اقدامات به‌دنبال آن است تا کاری کند که شهرداری متقبل هزینه‌هایی نشود که هم خارج از وظایفش باشد و هم نتواند از عهده تامین هزینه آنها برآید.

کد خبر 92824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز