همشهری آنلاین: مرتضی گودرزی ، سرپرست گروه موسیقی پاژ در گفت وگو با همشهری، حضور دوباره خود در کنار محمد یگانه را مایه افتخار دانست و افزود: ایشان، سال 1368، دست مرا گرفتند و از پلههای تالار وحدت بالا بردند تا من برای نخستین بار به اجرای برنامه بپردازم. خوشحالم که پس از سالها، بار دیگر در جشنواره حضور مییابم و در کنار محمد یگانه که یکی از برجستهترین بخشیهای شمال خراسان است مینوازم.نوازنده برتر جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به قطعاتی که قرار است در «شب شمال خراسان» به اجرا درآید اشاره و بیان کرد: هم استاد یگانه و هم ما(یعنی گروه پاژ) خود را برای یک اجرای 90 دقیقهای آماده کرده بودیم اما وقتی باخبر شدیم که هر دو گروه در یک بخش به اجرای برنامه میپردازند بر آن شدیم تا استاد محمد یگانه در قسمت اول، تنها به مقامها و موسیقی بخشیهای شمال خراسان و شاهنامهخوانی بپردازند. طبیعی است که برنامه من و دوستانم در گروه پاژ هم کوتاهتر شد. تصمیم اولیه ما این بود که به موسیقی خراسان بزرگ یعنی سمرقند و تاجیکستان و ازبکستان و شمال و مشرق خراسان کنونی توجه کنیم اما در برنامه پیشرو تنها به بخشهایی از خراسان شمالی و مرکزی توجه میشود. البته در کنار دوتار از سازهای دیگری هم بهره میگیریم و کارها تنظیمی است.

گودرزی، نوآوری در موسیقی فولکلوریک را ضروری دانست و افزود: وقتی 60 سال پیش، مقام نوایی شکل گرفت و خوانده شد، در زمان خود کار خلاقه و نوآورانهای بود. ما باید به آثار قدما اشراف داشته باشیم و به آن احترام بگذاریم چرا که این کارها، ریشههای فرهنگی ما هستند اما نباید درجا بزنیم و به اجرای موبهموی آن کارها بپردازیم. چه اشکالی دارد نحوه ارائه موسیقی خراسان، متفاوت باشد؟ چه اشکالی دارد موسیقی فولکلوریک ما با نیاز جامعه امروز، همخوان و هماهنگ شود؟ به گفته سرپرست گروه موسیقی پاژ، موسیقی بخشیهای شمال خراسان در فهرست یونسکو ثبت شده و این اتفاق، بسیار خوشایند و نشاندهنده ارزش و اهمیت این نوع موسیقی است اما نباید به بهانه اصالت که بسیاری تعریف و کارکرد آن را هم نمیدانند، جلوی حرکتهای نوگرایانه را گرفت. گودرزی به ضرورت حمایت از موسیقی اقوام ایرانی اشاره و بیان کرد: گرچه برگزاری جشنواره موسیقی فجر، خوشایند است اما نباید حضور هنرمندان و ارتباط شان با یکدیگر به یک هفته تا 10 روز در سال و در قالب جشنواره موسیقی فجر محدود شود. خوب است که به بهانههای مختلف در سرتاسر کشور، برنامههای متنوع فرهنگی برگزار و از هنرمندان حمایت شود. به گفته این نوازنده دو تار، خوب است برگزارکنندگان جشنواره، موسیقی اقوام ایرانی را در قالبی جذاب و امروزی به نسل جوان معرفی کنند. روشن است که وقتی هنرمندان پیشکسوت با سالن خالی روبهرو میشوند، احساس سرخوردگی میکنند. از سوی دیگر دستاندرکاران میتوانند بخشی از درآمد حاصل از موسیقی پاپ را برای معرفی موسیقی محلی هزینه کنند. گودرزی با اشاره به اینکه شعرهای محلی، ترجمهپذیر نیستند و در ترجمه از دست میروند گفت: یکی از اتفاقهای خوب جشنواره امسال این بود که کسی از من نخواست شعرها را به فارسی برگردانم. امیدوارم این حس اعتماد به هنرمند و اینکه خود او بهتر از هر کسی میداند چه بخواند و چه نخواند، سالهای بعد هم تکرار شود.
نظر شما