جمعه ۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پنجمین جشنواره کتاب و رسانه برتر، در شرایطی در سرای اهل قلم‌ خانه کتاب برگزار شد که با کمترین حجم اطلاع‌رسانی، عملا نتوانست توجه فعالان عرصه کتاب را چندان به خود جلب کند.

سالن کم و بیش کوچک سرای اهل قلم، با ستون‌های فراوانی که مانع دید حاضران است، بدون سن، بدون شیب و بدون فضای کافی برای مانور مجری و اهداکنندگان جایزه و گیرندگان آن، مکان چندان مناسبی برای این مراسم به نظر نمی‌رسید؛

هر چند شاید هدف اصلی مسئولان خانه کتاب از استفاده از این سالن، تبلیغ مکان تازه تأسیس خود نیز بوده باشد. با این حال، فضای آرام جلسه، بیانیه کوتاه و قوی، پذیرایی منظم و سر وقت و از این‌ها مهم‌تر، جلوگیری از سخنرانی‌های بسیار طولانی و پر از حرف‌های تکراری درباره اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی مراسم جشنواره «کتاب و رسانه برتر» را مراسمی قابل تحمل‌تر از اجراهای مشابه جلوه می‌داد.

با این وصف، این پرسش حتی پررنگ‌تر از قبل به ذهن می‌رسد که چطور اطلاع‌رسانی جشنواره‌‌ای که به مبحث اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب اختصاص  دارد، این طور کمرنگ و در حد صفر است؟

در بیانیه هیأت داوران، ضمن تأکید بر قدرت قابل قبول آثار برتر و نکات مثبت موجود در کلیه آثار، چهار نکته قابل تأمل نیز آمده است:

«1 -  در حوزه خبر، حجم اخبار تولیدی، ناچیز است و اخبار با تکیه بر خبرهای روابط عمومی‌ها نگارش می‌شود.

2  -  در حوزه گزارش، توجه به موضوع روز حوزه کتاب که همانا فرهنگ کتابخوانی است، کمتر دیده می‌شود.

3  - در حوزه تحلیل، عمق تحلیل‌ها چشم‌گیر نبود و اصول علمی و حرفه‌ای تحلیل در نگارش آنها کمتر رعایت شده بود. به یاد داشته باشیم شرط بی طرفانه بودن تحلیل‌ها، کلید موفقیت آنهاست.

4  -  در حوزه مصاحبه، کمتر زمینه‌های چالشی را می‌توان یافت و حضور خبرنگار در فضای مصاحبه‌ها ملحوظ نبود.»

بیانیه 5/2 صفحه‌ای داوران، برخلاف بیشتر بیانیه‌های از این دست، مختصر، مفید و واجد نکاتی بود که همچون یک تحلیل و یادداشت می‌توانست برای مخاطبان، شنیدنی باشد.

مطابق این بیانیه، امسال مجموعا 260 اثر به کمیته داوران ارائه شده است که در «جلسات مشترک، به منظور عینیت بخشیدن به مراحل مختلف داوری، ملاک‌ها به صورت مشترک در چهار حوزه یاد شده و در مواردی، ملاک‌های ویژه در یک یا دو حوزه خاص، انتخاب و شرایط امتیازدهی برای آنها تعیین گردید.

آثار برگزیده و معرفی شده، در مراحل مختلف داوری توانسته‌اند بالاترین امتیاز را در حوزه خود با اکثریت آرا کسب نمایند.»جشنواره کتاب و رسانه برتر، هر سال به همت خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهترین‌های اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب را معرفی می‌کند، اما کاش دست‌کم اطلاع‌رسانی در حوزه اطلاع‌رسانی کتاب، کمی آبرومندانه‌تر بود.

کد خبر 9255

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز