گروه اقتصادی: قیمت خرید و فروش مسکن در ادامه رکود یک سال اخیر، در فصل بهار امسال هم کاهش پیدا کرده، اما اجاره‌بها نسبت به زمستان گذشته، کمی افزایش یافته است.

آمار معاملات قطعی خرید و فروش و اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در تهران در فصل بهار نشان می‌دهد قیمت خریدوفروش مسکن نسبت به زمستان گذشته 8/5درصد کاهش یافته اما اجاره‌بها در همین مدت 9/3درصد گران‌تر شده است.

براساس گزارش مرکز آمار از معاملات قطعی مسکن در بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران، متوسط قیمت خرید و فروش هر متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در فصل بهار امسال یک میلیون و 503هزار تومان بوده که نسبت به زمستان سال گذشته 8/5درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار 87) 6/25‌درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش هر متر‌مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در بهار امسال یک میلیون و 154هزار تومان بوده است.

همچنین متوسط اجاره ماهانه به علاوه 3‌درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک متر‌مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 7106 تومان بوده است که نسبت به فصل قبل (زمستان 87) 9/3‌درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 87) 4/4‌درصد کاهش داشته است.

گفتنی است طرح آمارگیری از قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران با هدف برآورد متوسط قیمت خرید و فروش قطعی یک متر‌مربع زیربنای واحدهای مسکونی و نیز برآورد متوسط اجاره‌بهای یک متر مربع زیربنای مسکونی در سطح هر یک از مناطق 22 گانه شهر تهران در هر یک از فصول سال، تهیه می‌شود.

شیوه آمارگیری در این طرح نمونه‌گیری است که ماموران آمارگیر با مراجعه به بنگاه‌های معاملات ملکی به ثبت برخی مشخصات مربوط به معاملات قطعی خرید و فروش و اجاره واحدها یا محل‌های مسکونی در پرسشنامه‌های طرح می‌پردازند.

کد خبر 92506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز