به گزارش همشهری آنلاین، در این جشنواره که به همت بنیاد ملی بازیهای رایانهای و در سالن حجاب تهران برگزار شد، برترینهای صنعت بازیهای رایانهای کشور حضور داشتند و در بخشهای مختلف با یکدیگر رقابت کردند. همچنین نشستها، پنلها و کارگاههای گوناگونی هم در طول ۳ روز برگزاری جشنواره برگزار شد که میتوان آنها را از نقاط قوت دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر دانست.
نیاز به ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه
علیرضا فراهانی مدیر بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره مهمترین چالشهای این صنعت، گفت: «ما از صنعت بازیسازی دنیا عقب هستیم، چون بهطور کلی دیر به این حوزه ورود کردیم. این صنعت در کشور ما هنوز یک نهال نوپا است.» او با بیان اینکه جذب سرمایه در صنعت بازیسازی اهمیت دارد، افزود: «بههمین دلیل رویداد سرمایهگذاری را به جشنواره اضافه کردیم و از حاکمیت خواستیم اگر بودجه نمیدهد، حداقل یک سرمایهگذاری برگشتپذیر انجام دهد. سعی کردیم این نگاه را به مجموعه دولت و حاکمیت نیز منتقل کنیم. احساس میکنم حاکمیت اصلا اطلاعی از روند بازیسازی کشور و تاثیرگذاری آن در سایر کشورها ندارند. اگر وعدهای داده میشود باید عملی هم بشود. در رویداد سرمایه گذاری توانستیم افراد و مجموعههایی را جذب کنیم و این نتیجه آگاهیرسانی به افراد و نهادها است. بهزعم بنده این صنعت حداقل نیازمند ۳هزار میلیارد تومان سرمایه است.»
رشد در سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸
«امین شهیدی» مدیر یکی از استودیوهای ساخت بازی میگوید: «درحال حاضر بازیهایی که در این چند سال منتشر شده به اندازه کافی رشد نکرده تا بتوانند فضای بازی را برای تولید و پیشبرد به وجود بیاورند که در این میان مسائل مختلفی در این رشد پایین دخیل است.» او افزود: «فروش بازیهای ویدیویی بعد از سالها در سال۲۰۲۳ افت کرد و در بهترین حالت در سال ۲۰۲۵ میزان کمی رشد میکند، اما در سال۲۰۲۶ پیشرفت خود را شروع خواهد کرد. از سوی دیگر پیشبینی میشود که بازارهای کامپیوتری طی سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ سرعت خود را افزایش دهد، چراکه رشد استیم بهعنوان پلتفرمی در میان بازیکنان جهانی به ویژه در کشورهای درحال توسعه هنوز وجود دارد.»
برندگان غزال زرین بخشهای مختلف جشنواره
محمدامین حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیر جشنواره بازیهای رایانهای فجر گفت: در این جشنواره ۲۲۸ اثر در بخشهای رقابتی وجود داشت که بیشتر آنها بازیهای تلفن همراه بود. همچنین در بخش نمایشگاهی بیش از ۵۰ شرکت و تیم حضور داشتند.» به گفته او، در کل رویداد نیز بیش از ۳۰۰شرکت و تیم بازیساز حضور داشتند.
مراسم اهدای غزال زرین به منتخبان دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر شامگاه چهارشنبه در سالن همایشهای حجاب برگزار و به برندگان بخشهای مختلف اهدا شد. همچنین تعدادی از بازیهای نیز دیپلم افتخار از هیات داوران دریافت کردند. برندگان «تندیس غزال زرین» دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر به این شرح است:
سبک کلمهای و اطلاعات عمومی: «شورش پادشاهیها» محمدصاق علیزاده
سبک اکشن، اکشن ماجرایی: «مدال ذوالفقار»، سیدهادی موسوی
سبک ماجرایی: «حفرهای در اتاق من»، سامان کاظمی
سبک پازل: «زاغ، روایت اول»، امیرحسین محمدیفر
سبک تفننی: «از طرف ایوا»، زینب سادات موسوی
بهترین دستاورد فنی: «شورش پادشاهیها»، حمیدرضا پورمهدیان
بهترین دستاورد طراحی: «شورش پادشاهیها»
بهترین دستاورد هنری و زیبایی شناسی: «از طرف ایوا»، زینب السادات موسوی
بهترین دستاورد موسیقی: «مدال ذوالفقار- حلقه سیاه»، سید عمادالدین موسوی
بهترین دستاورد صدا و افکت صوتی: «نبرد با استعمار، رئیسعلی دلواری»
بهترین دستاورد روایت و داستان: «مدال ذوالفقار»، سیدهادی موسوی
بهترین دستاورد فرهنگی: «مدال ذوالفقار - حلقه سیاه»، سیدهادی موسوی
جوایز بخش نگاه مردمی
بهترین بازی مورد انتظار: «مدال ذوالفقار - حلقه سیاه»، سیدهادی موسوی
جایزه بازی سال
«از طرف ایوا»، زینب سادات موسوی
نظر شما