مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودرو به۶۰درصد و افزایش منابع ارزی واردات خودرو درسال آینده به ۳.۳میلیارد یورو را تأیید نکرد. براساس مصوبه این مجمع، میزان ارزتخصیصی برای واردات خودرو درسال آینده ۲میلیارد یورو با تعرفه ۱۰۰درصدی تعیین شد.

واردات خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، به زعم برخی نماینده‌های مجلس این موضوع می‌تواند منجر به افزایش قیمت خودرو شود. ‌درحالی‌که هم‌اکنون تعرفه واردات خودروهای بنزینی بین ۵۵ تا ۹۵ درصد است، مصوبه مجمع موجب افزایش هزینه تمام‌شده واردات خودرو خواهد شد. ‌این تصمیم، با مطالبه جامعه برای تنظیم بازار خودرو با واردات، در تضاد است و تلاش‌های مجلس را هم ناکام می‌گذارد. ‌

به‌دنبال رشد پرشتاب قیمت خودرو در طول چند سال گذشته، مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال بعد دولت را مکلف کرد ارز تخصیصی برای واردات خودرو را که در لایحه بودجه ۲میلیارد دلار درنظر گرفته بود به ۳.۳میلیارد یورو افزایش دهد. مجلس همچنین تصویب کرده بود تعرفه واردات خودرو باید از ۱۰۰درصد به ۶۰درصد کاهش یابد اما این مصوبه دلخواه دولت نبود.

استدلال دولت این بود که تخصیص ۳.۳میلیارد یورو برای واردات خودرو و اعمال تعرفه ۶۰درصدی برای واردات باعث کاهش منابع بودجه می‌شود. به همین دلیل قرار شد مصوبات مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح واردات خودرو را مورد بررسی قرار داد و درنهایت میزان ارز تخصیصی برای واردات خودرو در سال آینده را ۲میلیارد یورو و تعرفه واردات را ۱۰۰درصد تعیین کرد.

به زعم مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت امکان تخصیص ۳میلیاردو۳۰۰ میلیون یورو را ندارد و ممکن است این مصوبه به منابع ارزی فشار وارد کند و در عین حال دولت برای تامین ارز از سایر محل‌ها دچار مشکل شود.

مصوبه مجلس ایراد نداشت

محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال۱۴۰۴ در توجیه مصوبات مجلس برای افزایش میزان تخصیص ارز برای واردات خودرو می‌گوید: استدلال ما این بود که قرار نیست ۳میلیاردو۳۰۰ میلیون یورو از جیب دولت برای واردات خودرو داده شود بلکه این همان ارز بازگشتی صادرکنندگان است که دولت آنها را مجبور به واردات موبایل و شمش طلا می‌کند لذا می‌توان بخشی از این ارز را به واردات خودرو تخصیص داد.

زنگنه ادامه داد: علاوه بر این در مصوبه مجلس تأکید شده بود که ارز تخصیصی باید از منابع مورد تأیید بانک مرکزی باشد یعنی می‌تواند از محل ارز دراختیار ایرانیان خارج از کشور مشروط به داشتن کارت اقامت باشد.

تأثیر افزایش تعرفه و کاهش تخصیص منابع ارزی

آنطور که نمایندگان مجلس می‌گویند افزایش تعرفه و کاهش منابع ارزی برای واردات خودرو می‌تواند منجر به رشد قیمت خودرو در سال بعد شود چراکه از یک طرف واردکننده‌ها مجبورند تعرفه‌های بالاتری را بپردازند که این موضوع بر قیمت نهایی خودروهای وارداتی اضافه می‌کند و از طرف دیگر با کاهش میزان تخصیص ارز، خودروی کمتری وارد کشور می‌شود.

ضمن اینکه وارد کننده‌ها باید خودروها را با قیمت بالاتری وارد کنند چرا که قیمت ارز نیمایی تا محدوده ۶۷هزار تومان رشد کرده است. در چنین شرایطی افزایش تعرفه و کاهش تخصیص ارز می‌تواند حجم عرضه خودروهای وارداتی را در بازار محدود و زمینه رشد قیمت را فراهم کند و همه اینها در شرایطی است که تیراژ تولید خودروهای داخلی ظرف چند سال گذشته با کاهش محسوسی مواجه شده است.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال۱۴۰۴ در توییتی در همین رابطه نوشت:منتظر ارزان شدن خودرو نباشید؛ مجمع تشخیص مصلحت با تأیید نظر دولت و برای تامین درآمد به کاهش تعرفه واردات خودرو از ١٠٠ به ٦٠ درصد رأی نداد و تامین ارز را در سقف ٢میلیارد یورو نگه داشت تا همچنان خودروسازان داخلی به افزایش قیمت خودرو ادامه داده و مردم هم جان به پراید دهند.

سید احساس قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه۱۴۰۴ و کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم استدلال و منطق مجلس را منطبق بر کنترل قیمت خودرو و بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت دانست و گفت: با پیگیری‌های مداوم مجلس اجرای واردات خودرو از ۶یا ۷‌ماه پیش شروع شده و تأثیرات آن بر بازار خودرو مشاهده می‌شود. با وجود افزایش قیمت دلار از ۵۷ به ۸۴ هزار تومان، اثرات این افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، به‌ویژه در بخش خودروهای وارداتی، کمتر بوده و قیمت‌ها در این بخش تثبیت شده است.

او افزود: اگر واردات خودرو محدود شود یا تعرفه‌ها افزایش یابد، به‌طور قطع شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود، به‌ویژه در شرایطی که نرخ ارز همچنان روند صعودی دارد. این وضعیت می‌تواند به افزایش حداقل ۵۰درصدی قیمت‌ خودروهای داخلی در سال آینده منجر شود به علاوه، این افزایش قیمت‌ها ممکن است موجی از تورم را در سایر بخش‌ها ایجاد کند.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: در این میان، هدف اصلی سیاست‌های مجلس جلوگیری از شکل‌گیری حباب قیمتی در بازار خودرو بوده چرا که سوداگران و دلالان از این شرایط سوءاستفاده کرده و منافع زیادی به‌دست می‌آورند و در حقیقت، مجلس به‌دنبال این بود سرمایه‌های سرگردان به جای اینکه در بازار خودرو هزینه شود به سایر بخش‌های مولد مانند تولید، صنعت، و حتی بخش مسکن هدایت شوند و این کار می‌تواند از طریق کنترل قیمت‌ها و تقویت واردات خودرو، ایجاد تنوع در بازار و همچنین ایجاد رقابت در قیمت‌گذاری انجام شود و اگر این سیاست‌ها به درستی اجرا شوند، حتی با افزایش نرخ ارز، تأثیر آن بر بازار خودرو باید کمترین مقدار باشد اما با وضعیت جدید و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام عملا سیاست‌های مجلس در این زمینه، بی‌اثر خواهد شد و هیچ‌یک از اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد.

کد خبر 921176
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 19
  • فریبرز IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۰
    23 1
    آخه واردات ماشین خارجی چه ربطی به مصلحت نظام دارد که مخصوصا درصد تعرفه مشخص میکند؟! یعنی تعرفه 60 درصد در مصلحت نظام نیست حتما چون بعصی ها متضرر میشوند!
  • سالم IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۰
    23 1
    این مجمع چه سودی برای مردم داره. تعرفه واردات خودرو رو زیاد میکنن تا مردم همچنان نتونن یه خودرو معمولی سوار بشن و مجبور بشن از همین خودروهای اشغال داخلی با قیمت بالا استفاده کنن مبلغ وام ازدواج رو که مجلس تصویب کرده کم میکنن. اسم این کارها چیه
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۰
    21 1
    مصلحت خلاف نظر مردم عمل می کتد
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۰
    17 1
    چراباید سنگ اندازی کنند تا خودرو گران‌تر شود بس کی وچه کسی فکر مردم است.چرا اینقدر دراین چندین سال خودرو روز به روز گران‌تر دست مردم برسه.جوانان افسردگی گرفتن خرید خودرو.ازدواج .هزینه مسکن.هزینه زندگی چرا ؟حق ملت ایران این نیست
  • قدرت طهماسبی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۰
    13 0
    زندگی را بر ملت سخت نکنید ، مالیات ها و تعرفه ها را متعادل سازی و معقول کنید ، درآمد مردم پایین است ، قشر متوسط به پایین جامعه را دریابید
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۰
    11 0
    حالا چرا تسهیلات ازدواج رو کاهش دادید حداقل بذارین شعارخودتون که افزایش جمعیته تحقق پیداکنه این که خیلی خنده داره
  • ولی IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۰
    11 1
    اخه این چه وضعیه خدایا کجایی که یه عده ادم برا منفعت خودشون ۸۵ میلیون نفرو دارن سوار ارابه مرگ میکنن مرگ بر ایران خودرو وسایپا
  • داش حسین IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۰
    11 0
    چراباید برای خرید با پول خودمون این تعرفه‌ های سنگین رو بدیم
  • تارا IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۱
    5 0
    مثل امثال میرسلیم که خود جز هیئت مدیره خودرو سازی هست عضو مجمع تشخیص مصلحت باشد چرا باید به ضرر خودشان رای دهند
  • شما IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۱
    6 0
    مردم همه از این اوضاع مملکت ناراضی هستن ولی کو گوش شنوا.
  • رزمنده IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۱
    3 0
    اول بون تعرفه برا خودتون وارد کنید بعد تعرفه اونا هم بکشید رو بقیه
  • احمد IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۱
    4 0
    تمامی افراد عضو سهامداران شرکتهای وارد کننده خودروها میباشند وقتی میتونند بهترین سودو از جیب مردم درآرن چرا نکنند؟
  • حمید IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    4 0
    جالب این هست که این وسط یکی فکر مردم نیست
  • m IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    5 0
    شهرستان کوچک ما توی خودکشی اول شده😔😔 افسردگی، ناراحتی اعصاب ،گرانی و... بیداد میکنه چندین سال از انقلاب میگذره ای کاش آقا به این آقایون مسند نشسته تذکر میدادند خسته شدیم،ای کاش راهی برای رفتن داشتیم به نظر نمیاد اوضاع خوب بشه اقتصاد مریضه و کجاست اون دکتری که بخواد حالش رو خوب کنه
  • حسن IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
    2 0
    میرسلیم ودوستان
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۷
    0 0
    شما کی؟میخاین بفهمین که گرونی باعث بانیش خودتونید