یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه بین الملل: در روزهایی که جنگ افغانستان محور اصلی بحث و رایزنی‌ها در واشنگتن و موضوع اختلاف میان اعضای دولت باراک اوباما شده‌است، در شبیخون شبه‌نظامیان طالبان به پاسگاه نظامی نیروهای آمریکا در شرق افغانستان، 8نظامی آمریکایی کشته‌شدند

این شدیدترین حمله شبه‌نظامیان طالبان به نیروهای آمریکایی طی 8 سال جنگ افغانستان بوده‌است. طی 8 سال گذشته در کمتر حمله‌ای نظامیان آمریکایی چنین تلفاتی را یکجا متحمل شده‌اند.

این حمله در استان نورستان در منتهی‌الیه شرقی افغانستان و در مرز با پاکستان روی داد. بیش از 300 تن از شبه‌نظامیان طالبان نیمه‌شب یکشنبه با حمله به 2 پاسگاه  نیروهای آمریکایی در این منطقه درحالی‌که از چند طرف نظامیان آمریکایی را محاصره کرده  و مورد حمله قرار داده‌بودند، تلفات سنگینی وارد کردند.

طی این حمله 8 سرباز آمریکایی و 7 نیروی پلیس افغان کشته شدند. این حمله چند ساعت طول کشید و تا سحرگاه یکشنبه ادامه یافت. طالبان صبح یکشنبه مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت و اعلام کرد که 35 پلیس افغان را در این درگیری به گروگان گرفته‌است.

2 پاسگاه نظامی آمریکا که مورد حمله قرار گرفته یکی روی تپه و دیگری در دامنه تپه‌ای در مرز پاکستان واقع بودند. شبه‌نظامیان طالبان از 2 جهت و همزمان به این 2پست حمله کردند. محل درگیری در 30 کیلومتری مرز پاکستان و در 230 کیلومتری کابل قرار دارد.

سال گذشته نیز طالبان در همین منطقه حمله مشابهی به نظامیان آمریکایی کردند که طی آن 9 سرباز آمریکایی کشته شدند. فرماندهان نظامی آمریکا هنوز در حال بررسی آن حمله و چگونگی غافلگیر شدن نظامیان آمریکا توسط طالبان هستند. نورستان و کنار که در همسایگی آن واقع است اکنون به محل تجمع شبه‌نظامیان طالبان رانده شده از پاکستان تبدیل شده‌است.

بسیاری از شبه‌نظامیان طالبان که توسط ارتش پاکستان از دره سوات رانده شده‌اند اکنون در مناطق مرزی شرق افغانستان پناه گرفته‌اند. در بیانیه‌ای که ناتو درباره درگیری سحرگاه یکشنبه منتشر کرده، کمبود نیرو و همچنین عدم‌هماهنگی میان نظامیان ناتو و پلیس افغانستان از دلایل این رویداد اعلام شده‌است.

منطقه‌ای که این درگیری در آن روی داده، از جمله مناطقی است که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند به‌زودی نیروهای نظامی خود را از آن خارج می‌کنند. یکی از تغییراتی که ژنرال استنلی مک‌کریستال فرمانده آمریکایی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان قرار است در راهبرد این نیروها در افغانستان ایجاد کند آن است که نظامیان را از مناطق دوردست بیرون ببرد و در مناطقی مستقر کند که جمعیت بیشتری دارد.

هدف از این راهبرد جدید دفاع از جان غیرنظامیان افغان اعلام شده‌است.  نظامیان آمریکا در بیانیه دیروز خود اعلام کرده‌اند که این حمله طالبان، تغییری در برنامه نقل و انتقال نیروها از مناطق دورافتاده شرقی ایجاد نخواهد کرد.

این منطقه از دیرباز مرکز اصلی فعالیت وهابی‌‌ها و نیروهای القاعده در افغانستان بوده‌است. حتی بعضی اخبار و گزارش‌ها حاکی از آن است که بن‌لادن در گذشته و شاید همین حالا در این منطقه پناه گرفته‌بوده‌است.

ناصر احمد البحری محافظ سابق بن‌لادن در اعتراف‌هایش در سال 2006 به بازجویان در یمن گفته‌بود که بن‌لادن این منطقه از شرق افغانستان را منطقه‌ای مناسب برای پناه‌گرفتن می‌دانست. ایمن‌الظواهری مرد شماره 2 القاعده هم آخرین بار در همین منطقه دیده شده‌است.

اوضاع امنیتی در افغانستان به‌ویژه در شمال و شرق این کشور از آغاز سال‌جاری میلادی وخیم شده‌است.  مک کریستال که اکنون فرماندهی بیش از 100 هزار نیروی آمریکا و ناتو در افغانستان را به‌عهده دارد، این وضعیت را بسیار جدی توصیف کرده و درخواست 40 هزار نیروی اضافی را به کاخ سفید داده‌است؛ باراک اوباما اما هنوز با این تصمیم موافقت نکرده و گفته‌است که پیش از اتخاذ تصمیم برای اعزام نیروی بیشتر به افغانستان باید بر سر راهبرد جدید به توافق رسید.

در همین حال روزنامه تایمز چاپ لندن دیروز نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا برای موافقت با درخواست ژنرال مک کریستال، درباره افزایش نیرو در افغانستان به‌شدت تحت فشار قرار دارد.

روزنامه تایمز افزود: رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا از جمله افرادی است که با اعزام نیروی بیشتر به افغانستان موافق نیست و معتقد است این اقدام باعث تحریک بیشتر نیروهای دشمن می‌شود. گیتس بیشتر بر این عقیده است که باید بیشتر روی کشف و خنثی‌سازی‌ بمب‌های جاده‌ای که موجب مرگ تعداد زیادی از  نظامیان  می‌شود تمرکز کرد.

آمریکا در حال آماده‌سازی‌ 28 فروند هواپیمای ‌ام‌سی 12 مجهز به تجهیزات اطلاعاتی، مراقبت و شناسایی برای استفاده در افغانستان است. کاخ سفید می‌گوید، با استفاده از این تجهیزات از جان نیروهای آمریکایی در جنگ حفاظت می‌شود.

به نوشته تایمز، طرح تجهیز هواپیماها از مسائلی است که هفته گذشته در جریان برگزاری نخستین نشست از مجموعه جلسات با حضور رئیس‌جمهور برای تصمیم‌گیری درباره اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان مطرح شد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید این نشست 3ساعته را جدی خواند و گفت که در آن رئیس‌جمهور به سخنان 17 نفر گوش فرا داد. در این نشست تغییرات پدید آمده در افغانستان و پاکستان از ماه مارس تاکنون که اوباما تصمیم گرفت 21هزار  نظامی دیگر اعزام کند را مورد توجه قرار دادند.

قرار است طی 2هفته آینده درباره درخواست مک کریستال مبنی بر افزایش 40 هزار نیروی آمریکایی دیگر در افغانستان تصمیماتی اتخاذ شود و برآوردها حاکی است رئیس‌جمهور با اعزام نیمی از نیروهای درخواست شده موافقت می‌کند.

کد خبر 92003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز