محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام که در وین جریان دارد، اقدام اخیر ایران در پاسخ به درخواست‌های آژانس را "اقدامی در مسیر درست" خواند.

 به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه 23 نوامبر(دوم آذر) به "نامه‌ای که اخیرا از ایران دریافت شده" اشاره کرد و گفت : بر این اساس با درخواست آژانس برای برداشت نمونه‌های محیطی از تجهیزات و دانشگاه فنی و نیز دسترسی به سابقه عملیات مرتبط با برنامه پایلوت سوخت هسته‌ای موافقت شده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود : هر چه زودتر ایران در مسیر شفاف ‌سازی گام بردارد، آژانس زودتر می‌تواند موقعیت اطمینان‌بخشی را درباره ماهیت و وسعت برنامه‌های هسته‌ای‌اش برای جهان فراهم کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ایران با اشاره به قطعنامه شماره ‪ ۱۶۹۶‬شورای امنیت شورای امنیت و قطعنامه بهمن ماه گذشته شورای حکام گفت: انجام این درخواستها آژانس را قادر می‌کند به فعالیت خود برای روشن کردن باقی مانده مسایل درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران ادامه دهد.

البرادعی گفت: ایران هنوز فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی را متوقف نکرده و آژانس قادر به انجام فرآیندهای بیشتری برای حل مسایل باقی مانده نیست.

وی افزود: این به علت تصمیم ایران برای محدود کردن همکاریهایش با آژانس بر اساس توافقات پادمانی است و در همین زمینه همکاریهای بیشتر به ویژه شفافیت مورد نیاز است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: آژانس به همین دلیل قادر نیست تلاشهایش را درباره فعالیتها و برنامه‌های اعلام نشده هسته‌ای ایران ادامه دهد و این طبیعتا به عنوان یک موضوع مهم قابل نگرانی ادامه دارد.

وی همچنین درخواست آژانس برای حل مسایل باقی مانده در چهارچوب قانون توافقات پادمانی را پیش نیازی برای بازسازی دو دهه فعالیت‌های اعلام شده ایران توصیف کرد که از این راه می‌توان اطمینان لازم را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز فعالیت های هسته‌ای ایران به دست آورد.

البرادعی گفت: این موقعیت خاصی است که ایران به وجود آورده است.

وی افزود: یکبار دیگر اصرار می‌کنم که ایران پروتکل الحاقی و شفافیت مورد نیازی که آژانس را قادر به انجام وظایف خود سازد در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در خلال گفتگو بین ایران و سایر طرفها شرایطی ایجاد شود که به راه حلی جامع که مورد احترام طرفها باشد یافته شود.

البرادعی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فعالیتهای هسته ای کره شمالی اشاره کرد و گفت: گزارشها درباره آزمایشهای ماه گذشته کره شمالی موجب تاسف و نگرانی عمیق است.

وی با یادآوری قطعنامه شورای امنیت درباره آزمایشهای هسته‌ای کره شمالی گفت: همانگونه که این شورا درخواست کرده، کره شمالی باید برنامه های تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف کند.

البراعی افزود: این اقدام کره شمالی یکبار دیگر ضرورت ایجاد یک سیستم منع آزمایش هسته‌ای جهانی را مورد تاکید قرار داد و بر اهمیت یافتن راه حلی بر اساس گفتگو درباره برنامه‌های هسته‌ای آن تاکید کرد.

وی همچنین آمادگی آژانس برای همکاری با کره شمالی درباره اطمینان از مقاصد صلح آمیز این کشور را اعلام و همچنین خرسندی خود را نسبت به ازسرگیری مذاکرات بین تمام طرفها ابراز کرد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای پنجشنبه و جمعه در وین نشست‌های خود را ادامه خواهد داد.

کد خبر 9181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز