«رویترز» در گزارشی به نقل از یک منبع تحقیقاتی اعلام کرد بازرسان در هر دو موتور هواپیمای «ججو ایر» که ماه گذشته در کره جنوبی سقوط کرد و ۱۷۹ سرنشین آن کشته شدند، پَر پرنده و خون پیدا کرده‌اند.

هواپیمای کره جنوبی

به گزارش همشهری آنلاین،‌ هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ که از بانکوک، پایتخت تایلند به سمت شهرستان «موان» در جنوب غرب کره جنوبی حرکت کرده بود هنگام تلاش برای فرود در فرودگاه بین المللی موان از قسمت شکم به زمین برخورد کرد و پس از خروج از باند فرودگاه و برخورد شدید با یک دیوار بتنی در انتهای باند، آتش گرفت.

تنها دو خدمه در انتهای هواپیما از این بدترین فاجعه هوایی در خاک کره جنوبی جان سالم به در بردند.

به گفته مقامات کره جنوبی، حدود چهار دقیقه قبل از سقوط مرگبار، یکی از خلبانان از برخورد پرنده خبر داد و قبل از شروع دور زدن و تلاش برای فرود در انتهای مخالف باند، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

دو دقیقه قبل از اینکه خلبان تماس اضطراری برقرار کند، کنترل ترافیک هوایی نیز به دلیل «پرواز پرندگان» در منطقه هشدارهایی داده بود.

به گزارش رویترز، بازرسان در ماه جاری (ژانویه ۲۰۲۵) و پس از انجام بخشی از تحقیقات درباره این سانحه هوایی اعلام کردند که پرهای پرنده روی یکی از موتورهای بازیابی شده از صحنه تصادف پیدا شده و افزودند که فیلم ویدئویی نشان می‌دهد پرنده به موتور برخورد کرده است.

هرچند وزارت حمل و نقل کره جنوبی هنوز از اظهار نظر در مورد اینکه آیا پر و خون در هر دو موتور وجود دارد یا خیر، خودداری کرده است.

در گزارش‌های قبلی نیز عنوان شده بود که دو جعبه سیاه هواپیما که ابزار کلیدی برای یافتن علت سقوط ماه گذشته هستند، حدود چهار دقیقه قبل از وقوع حادثه، کار نکرده‌اند و همین امر تحقیقات را با چالش مواجه کرد.

سیم جی دونگ، محقق سابق تصادفات وزارت حمل و نقل، روز یکشنبه گفت از دست رفتن داده‌ها در چنین شرایط حساسی شوکه‌کننده است و احتمال می‌دهد که ممکن است تمام برق از جمله برق پشتیبان در آن لحظه قطع شده باشد که البته این هم اتفاق نادری است.

برخورد پرندگانی که هر دو موتور را تحت تأثیر قرار می‌دهد نیز در هوانوردی در سطح جهان نادر است، اگرچه موارد موفقیت‌آمیزی وجود داشته است که خلبانان هواپیما را بدون مرگ و میر در چنین موقعیت‌هایی فرود آورده‌اند، از جمله فرود «معجزه در رودخانه هادسون» در سال ۲۰۰۹ در ایالات متحده و فرود موفقیت‌آمیز مزرعه ذرت در سال ۲۰۱۹ در روسیه.

کد خبر 917944
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۸
    1 8
    خالی بندها. اگر پرنده هم برخورد کرده باشه نباید با حداکثر سرعت بخوره ته باند. چینی ها تلافی MH370 مالزی را سر کره جنوبی در آوردند تا آمریکا بفهمه چینی ها هم سیستم جمینگ دارند.
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۸
    1 2
    نمیدونیم شایدپرندہ بودہ ولی پرندہ ضعیف ھواپیمای غول پیکرچطورساقط میکنہ بادمی بزنہ ھم چیزش نمیشہ اللہ اعلم نمیدونیم۔شایدپرندہ بودہ شایدم نبودہ
    • یاردانقلی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۹
      0 0
      تعدادی پرنده توی موتورها مکیده میشن وبه پره های توربین آسیب وارد میکنن وباعث از کار افتادن موتور یا موتورها میشن تا حالا چند مورد ازین حوادث داشته ایم مثل خلبان آمریکایی چسلی «سالی» سولنبرگر و فرود اضطراری قهرمانانهٔ پرواز ۱۵۴۹ یو اس ایرویز از خطوط هوایی ایالات متحده را که در ژانویه ۲۰۰۹ با ۱۵۵ مسافر و خدمه در رودخانه هادسون نشست وخون از دماغ مسافری نیومد ولی اینجا احتمالا چون سطح باند کف برای کاهش اصطکاک وعدم آتش سوزی پاشیده بودن وعدم باز شدن چرخها هواپیما لیز خورد وبه دیوار انتهای باند خورد