چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

عباس لقمانی: درحالی که همه دوربین‌های تلویزیونی در هلند دیروز صبح، خود را برای فیلمبرداری از رهبر حزب سوسیال دمکرات ووتر بوس آماده کرده بودند، مشخص شد که ووتر بوس کارت مخصوص این انتخابات را در دست ندارد و نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند.

وی مجبور شد به خانه برود و پس از یافتن کارت موردنظر دو مرتبه به پای صندوق رأی بیاید.

سوسیال دموکرات‌های هلند که تا چندماه پیش شانس اول پیروزی در انتخابات را داشتند اکنون براساس نظرسنجی‌ها در رده دوم پس از حزب دموکرات‌  پیتر بالکه‌انده قرار گرفته‌اند.

انشعاب گروهی از سوسیالیست‌ها از حزب سوسیال دموکرات و گرایش‌ها محافظه‌کارانه‌ای که این روزها جامعه هلند را با چالش روبه‌رو کرده است، حزب دموکرات مسیحی را بار دیگر به شانس اول پیروزی در انتخابات تبدیل کرده است.

مخالفت با مهاجران خارجی و جبهه‌گیری حزب دموکرات مسیحی در این جهت که در اظهارنظر مقام‌های این حزب در مخالفت با دادن امتیازهای بیشتر به خارجیان تجلی یافت، حزب دموکرات مسیحی را در موقعیتی قرار داد که بسیاری از آرای نیروهای دست راستی را به سوی خود جذب کنند.

سوسیال دموکرات از سوی دیگر با اظهارنظرهای لیبرالیستی توجه نیروهای پیشرو را جلب کردند ولی جامعه کنونی هلند که به سوی نیروهای راستگرا به‌خصوص پس از ترور یکی از شخصیت‌های دست‌راستی به دست یک مسلمان تمایل پیدا کرده است دیگر مایل به شنیدن دیدگاه‌های چپ سنتی هلند نیست.

دوازده میلیون هلندی دیروز درحالی به پای صندوق‌های رأی رفتند که میزان بیکاری در این کشور زیر چهار درصد است و با مقایسه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقام بسیار خوبی قرار دارد.

علاوه بر آن اقتصاد هلند دوران رکود را پشت‌سر گذارده و درحال شکوفایی است. صد و پنجاه نماینده‌ای که برای پارلمان در لاهه انتخاب خواهند شد قرار بود در اردیبهشت ماه سال آینده برگزیده شوند ولی پس از اینکه حزب لیبرال چپ از ائتلاف احزاب حاکم خارج شد، دولت این انتخابات زودهنگام را تدارک دید.

از آن زمان تاکنون نخست‌وزیر هلند با ائتلاف با لیبرال‌های راست زمام حکومت را در دست دارد ولی دولت او به علت مخالفت اپوزیسیون قوی در پارلمان عملاً قادر به پیشبرد اهداف خود نیست.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که لیبرال‌های راست و چپ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند و به احتمال بسیار دموکرات مسیحی‌ها و سوسیال دموکرات‌ها ائتلافی بزرگ را همانند ائتلافی که اکنون در آلمان حاکم است در هلند نیز روی کار خواهند آورد.

کد خبر 9133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز