یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده: فیلم «گرگ و میش» در سال گذشته، با وجود حضور چهره‌های تازه و هزینه اندک تولید، فروش خوبی در گیشه کشورهای مختلف جهان داشت و سبب رقابت تهیه‌کننده‌ها برای تولید فیلم‌هایی با حضور قهرمانان خون آشام شده است.

 پس از حضور دراکولا، کنت خون آشام رومانیایی در سری فیلم‌های ژانر وحشت در دهه 1960و1970 این موج تازه نشان از ظهور دوباره این قهرمانان اشرافی بر پرده سینماها دارد.

به‌نظر می‌رسد دیگر کسی حریف خون آشامان نیست و آنها بدون وحشت از نورخورشید و شکارچیانشان به سینما و شبکه‌های تلویزیونی هجوم آورده‌اند. شاید خود کنت دراکولا هم تصور نمی‌کرد این میزان استقبال از داستان‌های خون آشامان را در عرصه هنر و فرهنگ کشورهای مختلف شاهد باشد اما این موج جدید روزهای خوب و پرطرفداری را می‌گذراند.

قسمت دوم فیلم «گرگ‌ومیش» با عنوان ماه جدید که اقتباسی ازسری رمان‌های مشهوری به همین نام است در ماه آینده به اکران درمی‌آید و قسمت سوم آن نیز در ماه ژوئن سال آینده اکران خواهد شد. همچنین سریال «خون واقعی» از شبکه تلویزیونی «اچ بی‌او» که بیشترین بیننده را از زمان پخش سریال خانواده سوپرانو برای این شبکه رقم زده است به تازگی پخش دومین فصل خود را پشت سر گذاشته است و یکی دیگر از شبکه‌های تلویزیونی به نام «سی دبلیو» با پایان یافتن پخش سریال خون واقعی، پخش سریال دیگری به نام «خاطرات خون آشامان» را آغاز خواهد کرد.

کوین ویلیامسون، یکی از نویسندگان اصلی سریال و خالق سری جیغ در کنار وس کریون درمورد شهرت روزافزون خون آشامان می‌گوید:خون آشامان خطرناک هستند ولی در عین حال می‌توانند نگهبان شما باشند  یا اینکه شما توانایی به چالش کشیدن آنها را دارید.

زندگی آنها به شکل غیرقابل باوری اسطوره‌ای است و البته همه مردم هم دوست دارند زندگی‌هایی اسطوره‌ای داشته باشند.او تایید می‌کند که در ابتدا نسبت به این موضوع تردید وجود داشت که همه سریال را با فیلم «گرگ و میش» مقایسه کنند و البته شباهت‌های زیادی هم بین آنها وجود دارد؛ دختری از شهری کوچک با خون آشام خوش قلبی آشنا می‌شود و از همین جا ماجرا آغاز می‌شود.

اما ویلیامسون معتقد است روند ماجراها پس از آشنایی کاملا با آن فیلم متفاوت است و خلاقیت‌هایی برای به‌وجود آوردن هر چه بیشتر تفاوت‌ها اعمال شده است هر چند داستان‌های خون آشامان همیشه در چند موضوع مشترک هستند.

این روند تازه به این زودی‌ها پایان نخواهد گرفت و دورنمای حضورش حداقل تا سال 2012 به چشم می‌خورد. فیلم جدید تیم برتون به نام «سایه‌های تاریک» با بازی جانی دپ برای
 اکران در سال 2011 در نظر گرفته شده است و همچنین صحبت از نسخه سینمایی سریال Buffy the Vampire Slayer برای سال 2012 است.

از سوی دیگر گیلرمو دل تورو، کارگران و نویسنده مکزیکی و همکار نویسنده‌‌اش چاک هوگان کتاب‌های دوم و سوم سری the strain را در دست نگارش دارند.کتاب اول این سری در اوایل امسال با استقبال فراوان کتابخوان‌ها مواجه شد.

البته در دهه‌های اخیر این نخستین بار نیست که خون‌آشامان فرهنگ پاپ را مورد تهاجم قرار داده‌اند و در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 کتاب‌های «آن رایس» باعث شهرت آنها شد. قهرمانان خون آشام فیلم‌ها و سریال‌های جدید را عموما مردان خوش قیافه و ثروتمند تشکیل می‌دهند و کتاب‌های آن رایس در این نکته با این آثار تازه مشترک بود.

توماس گرازا، استاد دانشگاه تگزاس که بیش از 12 سال است موضوع خون آشامان در فرهنگ اسلاو را تدریس می‌کند درمورد استقبال از این شخصیت‌های تاریخی می‌گوید: اگر شما اهریمنی بد قیافه را که در گوشه‌ای مخفی شده ببینید هر گز به سوی او نخواهید رفت اما اهریمنی رمانتیک و ثروتمند همیشه انگیزه آشنایی را ایجاد می‌کند.

به عقیده مت ریوز که نسخه بازسازی شده او از فیلم سوئدی «به فرد مناسب اجازه ورود بده» در سال آینده اکران خواهد شد، یکی از رمزهای ماندگاری این ژانر می‌تواند امکان فرار از خودی باشد که به تماشاگر می‌دهد.

این فیلم سوئدی ماجرای پسر نوجوانی بود که به شکلی ناخواسته با خون آشامی طرح رفاقت می‌ریزد. به عقیده ریوز این ژانر اجازه می‌دهد تا تماشاگر به شکلی امن رویکردی به نیمه تاریک ذهنش داشته باشد و در هر کدام از فیلم‌ها، کتاب‌ها و سریال‌های پرطرفدار خون آشامان به یکی از وگزینه‌های مورد علاقه تماشاگران پرداخته شده است.برای مثال گرگ و میش در مورد رمانتیسم است ولی فیلم سوئدی به دردهای جوانان در آغاز زندگی جدید اشاره دارد و جالب است که فیلمسازان و تماشاگران و هنرپیشه‌ها دید مشابهی به اصول زندگی خون آشامان دارند ولی هر کدام برداشتی متفاوت از ماجرا دارند.

در همین حال ملیزاروزنبرگ، نویسنده فیلمنامه سری فیلم‌های «گرگ و میش» برای حضور پرتعداد خون آشام‌ها دلیل خوبی دارد: شبیه دیگر ژانرهای سینمایی وقتی یکی از داستان‌های خون آشامان موفق باشد همه با هم دست به کپی می‌زنند و این شیوه کار استودیوهاست.

همه چیز در کسب درآمد بیشتر خلاصه می‌شود و ایده‌های خلاقانه در این میان از بین می‌روند ولی این بار نسل تازه‌ای از جوانان با داستان جذاب خون آشام‌ها مواجه شده‌اند و شاید این تازگی برای آنها این قدر دوام داشته باشد که به ایده‌های تازه مجال خودنمایی بدهد.

اما تردیدها در مورد تداوم استقبال این علاقه‌مندان که نسل «گرگ و میش» نامیده می‌شوند وجود دارد و اینکه چه زمانی تماشاگران، فیلم‌هایی از این دست را پس خواهند زد، امری است که باید منتظر ماند و دید. ویلیامسون که از طرفداران سریال خون واقعی است هم این موضوع را بعید نمی‌داند و می‌گوید: آیا فضای مناسبی برای یک فیلم  یا سریال خون آشامی دیگر در دستگاه‌های پخش خانگی وجود دارد؟ جواب من مثبت است اما باید دید آستانه تحمل تماشاگران تا چه حد است و قهرمانان خون آشام تا کی محبوب می‌مانند.

لس آنجلس تایمز -14 سپتامبر

کد خبر 91297

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز