چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: چهارمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) با عنوان رضوی پنجشنبه دوم آذرماه همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) در قم آغاز می‌شود.

این جشنواره پس از 10 روز فعالیت گسترده در سراسر کشور همزمان با میلاد حضرت امام رضا(ع) طی مراسمی ویژه با حضور رئیس جمهور در مشهد مقدس به کار خود پایان خواهد داد.

جشنواره رضوی امسال در گستره‌ای تازه عرصه‌های فرهنگ و هنر را دربردارد و 24 استان با 28 برنامه مستقل در برگزاری آن مشارکت دارند.

یزد با خوشنویسی، خراسان شمالی با عکس، کردستان با هنرهای تجسمی، آذربایجان شرقی و غربی با شعر، اردبیل با مدیحه‌سرایی، بوشهر با مشاعره، سمنان با داستان کوتاه، گیلان با وبلاگ‌نویسی، مازندران با نامه‌ای به امام رضا(ع)، همدان با ادبیات، خوزستان با غزلسرایی، کهگیلویه و بویراحمد با خاطره‌نویسی، چهارمحال و بختیاری با ادبیات کودکان و نوجوانان و استان مرکزی با جلوه‌‌های فرهنگی در مطبوعات از جمله استان‌هایی هستند که در چهارمین جشنواره فرهنگی هنری رضوی حضور دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری این جشنواره در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره رضوی ابتدا در سطح استان خراسان محدود بود. اما در دومین سال با مشارکت سه استان و در سومین سال با حضور 10 استان مسیر حرکت امام تا استان خراسان برگزار شد.

صفار هرندی گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در این جشنواره برای همبستگی ایرانیان حول محور امام هشتم، امسال جشنواره از حالت منطقه‌ای خارج و به صورت سراسری برگزار می‌شود و 24 استان با 28 برنامه مستقل در این اتفاق فرهنگی و معنوی مشارکت دارند. با گذشت چند سال از برگزاری این جشنواره و رشد کمی و کیفی آن، در چند ساله آینده شاهد یک اتفاق اساسی  در حوزه فرهنگ و هنر کشور خواهیم بود.

وزیر ارشاد افزود: در فیلم‌سازی و تئاتر نیز چهره‌های شاخص و حرفه‌ای این عرصه به همراهی و کمک آمده‌اند تا با انگیزه‌های شخصی هنر رضوی را رونق دهند.

وی با اشاره به ویژگی‌های امام رضا(ع) و تأثیر ایشان بر قلوب شیفتگان و عاشقان در کشور و جهان گفت ما می‌توانیم به این مقوله به عنوان پرورش نیروهای مستعد فرهنگی و هنری نگاه کنیم.

کسانی که در شاخه‌های گوناگون جشنواره شرکت می‌کنند در حال تمرین مسیری هستند که علاوه بر ابعاد حرفه‌ای ابعاد عشق و دلدادگی را هم دربرمی‌گیرد و این هنر، هنر تأثیرگذاری خواهد بود.

سیدجواد جعفری مدیر کل ارشاد خراسان رضوی نیز که در نشست رسانه‌ای جشنواره حضور داشت درباره حضور کشورهای اسلامی در جشنواره فرهنگی هنری رضوی گفت: جشنواره‌ای که در آغاز در سطح استان خراسان برپا بود، سال به سال به تعداد استان‌ها افزوده شد و امسال به شکل کشوری و سراسری برگزار می‌شود و طبیعی است که در آینده در سطحی گسترده‌تر و در ابعاد بین‌المللی باشد.اما باید برای این گستره تمرین و زیرساخت‌های لازم را آماده کرد.

به هر حال ما قصد داریم در آینده این جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم یا به شکلی دیگر کشورهای جهان اسلام میزبانی آن یا بخش‌هایی از آن را بر عهده داشته باشند.

هم‌اکنون کشورهایی چون عراق، سوریه، آذربایجان و عربستان برای شرکت در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند. شاید هم سال آینده این جشنواره را در بخش‌هایی در حوزه بین‌المللی برگزار کنیم.

کد خبر 9112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز