گروه محیط‌زیست: احداث کنارگذر انزلی که کارشناسان از آن به‌عنوان میانگذر یاد می‌کردند یکی از خبرسازترین موضوعات سال‌های اخیر محیط‌زیست کشور بود

 که هر از گاهی و به بهانه‌ای کارشناسان محیط‌زیست می‌کوشیدند تا با طرح آن از تریبون‌های مختلف مانع فاجعه زیست‌محیطی در این بخش از خطه سرسبز کشور شوند. این اعتراض‌ها و انتقادها گرچه کارساز نبود اما نشان می‌داد که تخریب محیط‌زیست تحت هر عنوانی که باشد با حساسیت فراوان از سوی طرفداران محیط‌زیست دنبال خواهد شد و همه چیز زیر ذره بین این بخش از جامعه که خوشبختانه روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود پایش می‌شود.

در این میان آنچه باعث خوشحالی طرفداران محیط‌زیست است خبر رسیدگی دیوان محاسبات به تخلفات صورت گرفته در تالاب انزلی است که روز گذشته روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت.

براساس این خبر، دیوان محاسبات در حال تهیه گزارشی از آخرین وضعیت و تخلفات صورت گرفته در تالاب انزلی است. مسعود باقر‌زاده کریمی، کارشناس مسئول تالاب انزلی با تایید این خبر گفت: بررسی آخرین وضعیت و همین طور تهیه گزارش از تخلفات صورت‌گرفته در تالاب انزلی به‌رغم صورتجلسه معاونت فناوری ریاست‌جمهوری مهم‌ترین دلیل حضور دیوان محاسبات در برنامه تحقیق از تخلفات صورت‌گرفته در تالاب انزلی است.

تهیه این گزارش علاوه بر حساسیت سازمان محیط‌زیست و فعالان و متخصصان محیط‌زیست، نشان‌دهنده شدت تخریب در تالاب انزلی و حساس شدن مجلس شورای اسلامی نسبت به این مسئله است.

کارشناس مسئول تالاب انزلی پیش از این نیز با انتقاد از بی‌توجهی وزارت راه به انجام تعهدات مقرر شده از نابودی 40 درصدی تالاب انزلی درصورت تکمیل کنارگذر در این تالاب بین‌المللی خبر داده بود.

باقر‌زاده کریمی گفت: در نشستی که با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست و کارشناسان این حوزه در مورد رفتارهای وزارت راه در تالاب انزلی برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که ماجرای تالاب انزلی دیگر تمام شده و تلاش ما برای متعهد کردن وزارت راه برای انجام تعهدات پذیرفته شده بی‌فایده بوده است و آنها کار خود را انجام می‌دهند.

عوامل تهدید کننده تالاب

به گزارش همشهری، مسئولان در حالی خبر از رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در تالاب انزلی می‌دهند که کارشناسان پیش از این بارها نسبت به پیامدهای ناگوار احداث این کنارگذر هشدار داده‌اند. به اعتقاد کارشناسان احداث این کنار گذر باعث نابودی یکی از کریدورهای اصلی پرندگان مهاجر می‌شود ضمن آنکه پوشش گیاهی هم از آسیب‌های احتمالی در امان نخواهد ماند.

احداث ورزشگاه در محدوده این تالاب از دیگر موضوعات خبر‌سازی‌ بود که مدت‌ها بحث داغ صفحات محیط‌زیست رسانه‌ها بود، هر چند که مسئولان محلی با اعلام اینکه این ورزشگاه در اراضی تالابی احداث نخواهد شد در واقع بی‌ضرر بودن آن را القا می‌کردند اما دسترسی به این ورزشگاه، فاضلاب‌های ناشی از آن و کوبیده شدن بخش عمده‌ای از اراضی مرتبط با ورزشگاه از جمله مواردی بود که کارشناسان تاکید می‌کردند ولو آنکه ورزشگاه در حریم تالاب هم نباشد، چنین ورزشگاهی برای تالاب مضر است.

نکته جالب آنکه کارشناس مسئول تالاب‌ها همان زمان در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که هیچ مجوزی برای احداث چنین ورزشگاهی درخواست نشده است و اگر اقدامی هم صورت گرفته بدون اعلام نظر خواهی از سازمان محیط‌زیست بوده است.

تالاب انباشته از رسوب است

اما این تالاب بین‌المللی که نزد عامه مردم به‌عنوان سمبل تالاب‌های کشور شناخته می‌شود با مشکلات دیگری از جمله ورود فاضلاب‌ها و پساب‌های مختلف دست به گریبان است، تا اندازه‌ای که حجم عظیمی از تالاب انباشته از رسوباتی از این دست است.

این نکته‌ای است که اخیرا کامران زلفی‌نژاد، مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست گیلان با صراحت به آن اشاره کرده و گفته است: افزایش بار رسوبی در نیم قرن اخیر، عمق تالاب انزلی را از 11متر به 5/2متر رسانده است.

وی در تازه‌ترین اظهاراتش از احداث کنارگذر هم سخن به میان آورده و افزوده است: برای ساخت کنارگذر، 10 بند از سوی گروه کارشناسی ریاست‌جمهوری برای حفظ تالاب انزلی ابلاغ شده که تا به امروز هیچ‌یک از بندها رعایت نشده است و تا زمانی‌که این 10بند اجرا نشود، عملیات ساخت کنارگذر انزلی همچنان تعطیل خواهد ماند.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه قرار بود اختلاف فاصله پایه‌های بتونی از 160متر تا 200 متر باشد و این در حالی است که در حال حاضر در فاصله 20 متری گذاشته شده، خاطر نشان کرده است: با شن‌ریزی‌ها، تبادلات آبی میان بالا و پایین تالاب قطع شده است که باید با برطرف کردن هرچه سریع‌تر آن، با برقراری تبادل آبی، حیات تالاب مجدداً احیا شود.

به گفته وی، با پیش‌فرض‌ها، زدن تونل و همچنین نور که برای زندگی پرندگان اختلال ایجاد می‌کند، اکوسیستم تالاب به خطر می‌افتد، بنابراین باید تمام قوانین و بندهای مصوب شده یک به یک اجرا شود، در غیراین‌صورت ساخت کنارگذر انزلی همچنان در تعطیلی به‌سر خواهد برد.

زلفی‌نژاد با بیان اینکه با افزایش بار رسوبی تالاب انزلی در نیم قرن اخیر که عمق تالاب را از 11متر به 5/2متر رسانده، گفته است: برای افزایش عمق تالاب، به ساماندهی و لایروبی و همچنین 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا با لایروبی، رسوب‌برداری، برداشت گیاهان آبزی، برداشت نی، جمع‌آوری آزولا و گیاهان حاشیه تالاب با دستگاه‌ها و تجهیزات شناور، عمق تالاب را به 6متر برسانیم.

کد خبر 91095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز