چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

حامد مومنی: مایکل مثل تمام ستاره‌های دیگر جهان فوتبال که از بچگی پا به توپ بوده‌اند، تمام اوقات فراغت خود در زمان کودکی را با فوتبال می‌گذراند.

مایکل اوون

او در 11سالگی رکورد گلزنی را در مدرسه ابتدایی «دی‌ساید» شکست و در یک سال، 79گل به ثمر رساند. جالب اینجاست که رکورد قبلی هم متعلق به یکی دیگر از ستاره‌های لیورپول یعنی یان راش بود.

تری - پدر مایکل - در زمان بازیگری‌اش، هم در چستر و هم در اورتون توپ زده بود ولی مایکل اولین تیمی را که برای بازی‌کردن در آن انتخاب کرد، لیورپول بود. مایکل 18دسامبر 1996 از تیم جوانان لیورپول به بزرگسالان این تیم پیوست و تا سال2004 و پیش از نقل مکان به رئال‌‌مادرید، در آنفیلد ماند.

او 11فوریه 98 اولین بازی ملی خود را برابر شیلی برگزار کرد و اولین گل ملی‌اش را هم 27می همان سال برابر مراکش به ثمر رساند. بدون شک، خاطره‌انگیزترین بازی ملی برای اوون و طرفدارانش، در جام جهانی‌98 فرانسه رقم خورد.

او در این جام و در بازی جنجالی انگلیس – آرژانتین، دو گل بسیار دیدنی به ثمر رساند. خودش عنوان کرده هیچ‌گاه این دو گل را از یاد نخواهد برد. سال‌2001 هم خاطره‌هایی فراموش‌نشدنی برای پسر محبوب آنفیلد به همراه داشت. اوون در این سال همراه با سرخ‌پوشان آنفیلد در جام حذفی انگلیس، جام اتحادیه، لیگ برتر و جام یوفا شرکت کرد و بازی‌های بسیار درخشانی از خود به نمایش گذاشت و در نهایت، از سوی فوتبال‌نویسان جزیره به عنوان برترین بازیکن سال انتخاب شد. علاوه بر این، اوون عنوان بهترین فوتبالیست سال اروپا را هم از سوی یوفا کسب کرد.

یکی دیگر از خاطره‌های به‌یادماندنی این سال برای اوون، به‌ثمررساندن سه گل در دیدار انتخابی جام جهانی‌2002 برابر آلمان بود که انگلستان موفق شد با پیروزی 5 بر 1 بر ژرمن‌ها، راه صعود خود به جام جهانی هفدهم را هموارتر کند.

پس از این سال، اوون با مصدومیت‌های زیادی روبه‌رو شد و کم‌کم دوران اوج او در لیورپول رو به افول بود که با پیشنهاد رئال‌مادرید در سال2004 موافقت کرد و با مبلغ 8میلیون پوند به پرافتخارترین باشگاه فوتبال اروپا پیوست. پس از یک فصل حضور در اسپانیا، اوون تصمیم گرفت دوباره به انگلستان بازگردد و از نیمکت‌نشینی در رئال فرار کند. به همین خاطر، ستاره سابق لیورپول در سال‌2005 با قراردادی 15‌میلیون پوندی به نیوکاسل پیوست تا رکورد بالاترین مبلغ پرداختی نیوکاسل برای خرید یک بازیکن شکسته شود و اوون به عنوان گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه شناخته شود.

اوون اولین گل خود را در پیروزی 3 بر صفر کلاغ‌های سیاه بر بلکبرن به ثمر رساند و تا پیش از آن‌که در یک بدشانسی دیگر با مصدومیت روبه‌رو شود، بازی‌های خوبی برای نیوکاسل انجام داد.

اوون در ابتدای سال‌2006 در دیدار برابر تاتنهام پایش شکست تا رسیدن او به مسابقات جام جهانی‌2006 در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد ولی سرانجام او به این بازی‌ها رسید. البته آن‌قدر بدشانس بود که در بازی برابر سوئد، رباط صلیبی زانویش پاره شد تا قادر نباشد در ادامه بازی‌های جام جهانی برای انگلیس بازی کند.

نکات برجسته زندگی اوون
در سال2005 با «لوئیس بونسال» ازدواج کرد.
ثمره ازدواج او یک دختر و یک پسر به نام‌های «رز» و «جیمز» است.
در اولین دقایق حضورش در لیگ برتر مقابل ویمبلدون موفق به گلزنی شد.
با 18سال و 59روز سن، به عنوان جوان‌ترین بازیکن تاریخ تیم ملی انگلستان شناخته شد.
جایزه کفش طلایی فوتبال انگلیس را در سال 98 با 18گل در 36بازی کسب کرد.
اوون و «جف هرست» تنها بازیکنان انگلیسی هستند که در جام جهانی موفق به هت‌تریک شده‌اند.
اوون در سال2000 در برنامه تلویزیونی «از عرش تا فرش» بازی کرد.

نام: مایکل اوون
تاریخ تولد: 14دسامبر 1979
محل تولد: چستر، انگلستان
لقب: قهرمان انگلیس (در جام جهانی‌98 فرانسه)
باشگاه‌های قبلی: لیورپول – رئال‌مادرید
باشگاه فعلی: نیوکاسل

کد خبر 9098

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز