دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

شاهین تهرانی: سرویس مدرسه، برای همه آن‌هایی که تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اند، یادآور تمام شروشورهای دانش‌آموزی و دوران بی‌خبری کودکی است!

 راستش در زمان درس خواندن‌های ما خودرویی به نام یا شبیه «ون»های امروزی وجود نداشت و به جای آن خیابان‌ها پر بود از مینی‌بوس‌های رنگارنگی که امروز دیگر کاملا اسقاطی و از رده خارج محسوب می‌شوند!

مینی‌بوسی که به عنوان «سرویس‌ما» می‌شناختیمش، قرمزرنگ بود. هر صبح و بعدازظهر، شیرین‌ترین خاطرات مدرسه رفتن شکل می‌گرفتند. کودکانی که تا کمر از شیشه پنجره مینی‌بوس بیرون آمده و برای عابران «شکلک» درمی‌آوردند و چه بزرگوار بودند عابرانی که در پاسخ زبان دراز ما جز لبخندی مهربان، چیزی بر لب نمی‌آوردند.

 گویی که آن‌ها هم در لابه‌لای حرکات بچگانه و گاهی حتی زشت و بی‌ادبانه ما کودکی‌های خودشان را جست‌وجو می‌کردند! کودکی ازدست‌رفته و بی‌بازگشتی که امروز ما آن را در میان هیاهوها و طعنه‌ها و تکه‌های بعضا زشتی که از سواران سرویس‌های مدارس می‌بینیم، جست‌وجو می‌کنیم و البته نمی‌یابیمش!

پس لبخندی که سعی می‌کنیم درنهایت مهربانی باشد را نثار  فرشته‌های  کوچک و دوست‌داشتنی سوار بر سرویس‌ها می‌کنیم و با صدافسوس از گذر بی‌توقف و بی‌رحم زمان، از کنار آن‌ها می‌گذریم! اما سرویس مدارس به همان اندازه‌ای که روزی برای ما شادی‌بخش و مسرت‌آفرین بود، امروز برایمان یادآور روزگار شیرین کودکی است و  ارمغان‌آورنده حسرت از عمر که نیامده، گذشت و رفت...

یکی از معدود قیمت‌های ثابت!
چند روز پیش رسول خادم، یکی از اعضای  شورای شهر تهران در مصاحبه‌ای که با یک خبرگزاری داشت، از عدم همراهی وزارت آموزش‌وپرورش با شورای شهر تهران پیرامون تصویب نرخ واحدی برای سرویس‌های ایاب و ذهاب مدارس غیرانتفاعی گلایه کرده بود و این عدم همراهی قرار بود دست‌مایه و سوژه اصلی این گزارش باشد،اما گویا همان‌گونه که رسول خادم در همان مصاحبه اعلام کرده بود،تاکید وزارت کشور همراهی وزارت آموزش‌وپرورش را هم به این پرونده اضافه کرد تا درنهایت نرخ سرویس‌های مدارس مصوب شوند!

براساس مصوب جدید شورای شهر نرخ سرویس مدارس در سال‌جاری، مطابق با نرخ مصوبه سال گذشته است. با این حساب باید سرویس مدارس را جزو معدود اقلامی بدانیم که ظرف یک سال اخیر رشد قیمتی نداشته‌اند . حالا نگاهی به مصوبه جدید شورای شهر:

رانندگان قابل اعتماد
اما آیا مردانی-یا زنانی- که قرار است تحت عنوان راننده سرویس، نوگلان خانوارهای تهرانی را از خانه به مدرسه و بالعکس جابه‌جا کنند، تحت نظارت قرار دارند و دست‌چین می‌شوند یا هر کسی که دارای تاکسی، ون، مینی‌بوس یا اتوبوس است، می‌تواند در این شغل به کارگرفته شود؟

 مسلما این یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین است. دغدغه‌ای که برای خانواده‌هایی که دختر دبیرستانی دارند، نگران‌کننده‌تر به نظر می‌رسد. اما شورای شهر برای این مورد هم فکری کرده است. براساس تصویب شورای شهر فقط کسانی می‌توانند راننده سرویس مدارس باشند که ضوابط اداره تاکسیرانی را رعایت کرده و دارای کارت رسمی این اداره باشند تا خانواده‌ها و والدین نگران، با اطمینان و اعتماد بیشتری دسته‌گل‌هایشان را سوار سرویس مدارس کنند.

به دنبال حضور در گینس!
همه همسن و سال‌های ما البته آن‌هایی که سابقه حضور در سرویس مدارس را داشته‌اند، حتما نحوه سوارشدن دانش‌آموزان به آن سرویس‌ها را درخاطر خود دارند! تاکسی‌های نارنجی که طبق قانون آن زمان می‌توانستند 5مسافر را جابه‌جا کنند، وقتی تحت عنوان سرویس مدارس به‌کار گرفته می‌شدند، طوری با بچه‌ها رفتار می‌کردند که گویی به دنبال شکستن رکوردهای جهانی و حضور در کتاب گینس هستند!

آن تاکسی‌های قدیمی که در هر صبح و عصر حداقل 8 تا 12نوجوان را در خود جای می‌دادند و مینی‌بوس‌ها با دست‌کم 30 تا 40دانش‌آموز از مدرسه حرکت می‌کردند، با توجه به مصوبه جدید شورای‌شهر باید تدبیری تازه بیاندیشند. چون براساس این مصوبه خودروهای سواری، ون، مینی‌بوس و اتوبوس‌های سرویس حداکثر می‌توانند به ترتیب 4، 11، 20 و 40نفر را در خود جای بدهند و این یعنی راحتی بیشتر دانش‌آموزان و به تبع آن ذهن و فکر والدین آن‌ها!

سرویس‌ها و معاینه‌فنی
بدون‌شک یکی از اصلی‌ترین عوامل آلاینده هوای شهر تهران، خودروهای زیادی هستند که در این شهر تردد می‌کنند. به همین دلیل است که سیاست تشویق شهروندان تهرانی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و پایین آوردن میزان و سطح تردد خودروهای تک‌سرنشین در دستور کار اصلی شهرداری تهران و راهنمایی‌ورانندگی قرار گرفته است و در همین رابطه شاهد تبلیغات و آموزش‌های فرهنگی زیادی هستیم.

در آن سوی معادله هم بدون هیچ تردیدی یکی از عوامل بیشتر شدن ترافیک تهران، بازگشایی مدارس است و یکی از اصلی‌ترین  فاکتورهای  آماری، در این رابطه یعنی سرویس‌های ایاب و ذهاب مدارس هم در فصول باز و فعال بودن مدارس شهر تهران به ترافیک شدید تهران اضافه می‌شوند.

تمام این حقایق در کنار همدیگر به معنای لزوم سالم‌بودن خودروهایی است که تحت عنوان سرویس مدارس فعالیت می‌کنند. شورای شهر تهران با توجه به تمام این موارد، تمام سرویس‌های مدارس را ملزم به داشتن برگه و آرم معاینه‌فنی کرده است.

ضمن این‌که برای حفظ سلامت مسافران عزیز و دوست‌داشتنی این خودروهای خاص، وضعیت داخلی آن‌ها مثل کنترل ورود دود و بخارات بنزین و گاز، نظافت داخلی، صحت و سلامت وسایل گرمایی و سرمایی اتومبیل باید در حد مطلوب بوده و استفاده از خودروهای فرسوده، تحت هر شرایطی به عنوان سرویس مدارس ممنوع است!

همه دانش‌آموزان بیمه‌اند
نکته دیگری که در مصوبه جدید شورای شهر دیده می‌شود، الزام بیمه کامل سرنشینان سرویس مدارس است. این نکته بسیار مهم که باید خیلی زودتر از این موردتوجه قرار می‌گرفت، می‌تواند در شرایط بسیار دشوار و حساس، دستگیر خانواده‌های گرفتار شود تا حداقل از دغدغه‌های مالی آن‌ها کاسته شود!

دگردیسی از شخصی به تاکسی!
بی‌شک مسایل فرهنگی هم یکی از دغدغه‌های مسئولان شورای شهر در هنگام تصویب این قوانین بوده است. وقتی می‌بینیم حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر به لزوم تبدیل خودروهای شخصی به تاکسی و سرویس مدارس تاکید می‌کند و تاکید دارد که هدف شورا از تصویب این مصوبه فقط نرخ‌گذاری نیست،

 بیشتر به این واقعیت پی می‌بریم. سال گذشته 16هزار ماشین شخصی به 6هزار خودرو تبدیل شده‌اند و بقیه آن‌ها تاکسی شده‌اند که مسلما از لحاظ امنیتی و اخلاقی بسیار مطمئن‌تر هستند. ... و اما قیمت!برای تعیین قیمت سرویس مدرسه فرزندتان فرمول خاصی مشخص نشده است.

این نرخ برای خودروهای سواری، ون، مینی‌بوس و اتوبوس متناسب با منطقه، مدل اتومبیل و به صورت توافقی تعیین خواهد شد که حداکثر آن باید بنابر نرخ تعیین شده سال87 باشد.
براساس مصوبه جدید شورای شهر همه مدارس باید این سقف قیمتی را رعایت کنند و دریافت مبلغی بیش از سقف تعیین شده  ممنوع است!

ضمن این‌که تعداد روزهای سرویس‌دهی در هر ماه، 26روز محاسبه شده و در ماه‌های فروردین و خرداد که به دلیل عیدنوروز و امتحانات پایان سال، مدارس به صورت کامل فعال نیستند، کرایه دریافتی براساس روزهای سرویس‌دهی اتومبیل‌ها محاسبه خواهد شد.

برنامه‌های آینده!
البته شورای شهر برای درازمدت هم برنامه‌های زیادی برای سرویس ‌مدارس دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به لزوم تاسیس شرکت‌هایی که در زمینه راه‌اندازی  سرویس‌های مدارس فعالیت می‌کنند و تعیین رنگی خاص برای رنگ‌آمیزی کردن سرویس‌ها اشاره کرد. ضمن این‌که برنامه‌های فرهنگی برای زمانی که دانش‌آموز در سرویس به‌سر می‌برد، نظیر پخش فیلم، کارتون و... می‌تواند ازجمله برنامه‌های آینده برای سرویس‌های مدارس باشد.

همشهری مسافر

کد خبر 90867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز