چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

مهدی جدی‌نیا: آزمایش اتمى کره‌شمالى، یکی از مهم‌ترین رویدادهای پرسروصدای ماه‌گذشته بود، در حالی‌که موقعیت بد «جورج بوش» درآستانه انتخابات کنگره و استراق‌سمع از سیاستمداران و سرشناسان ایتالیایی، از دیگر رویدادهای مهم ماه‌گذشته محسوب می‌شوند.

انتشار خبر سلامت «کاسترو»، ادامه اصلاحات در سازمان‌ملل، انتشار عکس‌های بازی با جمجمه مردگان‌افغانی توسط نظامیان آلمان، در کنار تایید احداث دیوار در مرزجنوبی ایالات‌متحده، از دیگر اتفاقات مهم ماه هستند که می‌خوانید:

کره اتمی

آزمایش اتمى کره‌شمالى، با موجى از نگرانى در محافل سیاسى جهان روبه‌رو شد.

به‌دنبال آن، تحرکات دیپلماتیکى براى دادن پاسخى مناسب به این‌اقدام آغازشد که به‌تصویب قطعنامه‌ ۱۷۱۸ شوراى امنیت سازمان‌ملل علیه کره‌شمالى منجرشد.

در این‌قطعنامه‌، برخى مجازات‌هاى اقتصادى در نظر گرفته‌شده‌است. رهبران کره‌شمالى در نخستین واکنش‌هاى خود، این‌قطعنامه را اعلام‌جنگ خواندند.

به‌دنبال این اقدام، سفر «کاندولیزا رایس» وزیرخارجه‌ آمریکا به کشورهاى ژاپن، کره‌‌جنوبى و چین، انجام‌شد که تداوم تحرکات دیپلماتیک در همین زمینه بود.

رایس، پس از دیدار از کشورهاى همسایه کره‌شمالى، به روسیه سفرکرد که به‌زعم کارشناسان، این‌سفرها را باید در چارچوب تلاش‌هاى آمریکا در همکارى با کشورهاى منطقه، براى به کرسى نشاندن مصوبات قطعنامه‌ سازمان‌ملل علیه کره‌شمالى ارزیابى‌کرد.

به‌دنبال این فعالیت‌ها بوش، رییس‌جمهورى آمریکا به رهبران «پیونگ ‌یانگ» اخطارکرد  که از صدور فن‌آورى اتمى به کشورهای  ثالث و یا رساندن آن به دست سازمان‌هاى تروریستى چون القاعده، خوددارى‌کنند.

به‌گفته بوش، آمریکا چنین اقدامى را تهدیدى علیه منافع خود ارزیابى مى‌کند.

در حال‌حاضر فشار به این‌کشور براى از سرگیرى مذاکرات شش‌جانبه افزایش‌یافته‌است، درحالی‌که کره‌شمالى، سال‌پیش، میز مذاکرات شش‌جانبه با آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و کره‌جنوبی را ترک‌کرده‌بود.

دشوارى به‌کرسى نشاندن مجازات‌هاى مقررشده از طرف سازمان‌ملل درمورد کره‌شمالى در آن‌جاست که کشورهاى همسایه و به‌ویژه چین و کره‌جنوبى، تحریم‌هاى اقتصادى پیگیر علیه این‌کشور را سودمند نمى‌دانند.

آن‌ها مى‌خواهند در حد امکان همکارى‌هاى اقتصادى خود را با کره‌شمالى ادامه دهند. کارشناسان می‌گویند که فروپاشى اقتصادى کره‌‌شمالى، مى‌تواند موج مهاجرت بزرگ انسانى از این‌کشور به کشورهاى همسایه را در پى داشته‌باشد و این موردپسند کشورهایى مانند چین و کره‌‌جنوبى نیست.

خوان‌آخر

در ماهی که گذشت، به‌رغم تمام تدابیر اتخاذ‌شده از سوی سیاستمداران، اوضاع عراق، هم‌چنان بحرانى و خونین بود.

تمام فشارهای واردشده از سوی آمریکا برای امن جلوه‌دادن عراق، درآستانه انتخابات کنگره در ایالات‌متحده ناکام‌ماند، زیرا ترورهاى انتحارى در نقاط مختلف عراق ادامه‌یافت و در تازه‌ترین آمارى که سازمان‌ملل درمورد تعداد قربانیان خشونت در عراق منتشرکرده‌است، سخن از روزى 100کشته در میان است.

تلفات نیروهاى‌نظامى آمریکا و بریتانیا نیز در این‌کشور هم‌چنان رو به فزونى است و در گزارش‌ها آمده‌است که فقط در نیمه‌‌‌نخست ماه اکتبر، ۷۰ سرباز آمریکایى در عراق کشته‌شده‌اند.

این درحالی است که مطبوعات بریتانیا لبه تیز انتقادات خود را متوجه سیاست جنگى «تونى بلر» در عراق کرده‌اند. برخى نظامیان بلندپایه‌ در این‌کشور، خواهان خروج نیروهاى‌نظامى از عراق شده‌اند.

انتقادات مشابهى نیز در آمریکا به مطبوعات این کشور راه یافته است. به ابتکار «جیمز بیکر» وزیر خارجه‌ پیشین آمریکا، کمیسیونى آغاز به کار کرده است که مى‌خواهد افزون بر آن‌که تصویرى  واقعى‌تر از عراق امروز را به افکارعمومى آمریکا نشان‌‌دهد، تلاش‌هاى دیپلماتیکى را نیز براى پایان‌دادن به بحران عراق آغازکند.

از هم‌اکنون، سخن از آن مى‌رود که کمیسیون جیمز بیکر خیال‌دارد همسایگان عراق مانند سوریه و ایران را نیز به تحرکات دیپلماتیک برای حل بحران عراق ترغیب‌کند.

خیمه‌ شب‌‌بازی به سبک آمریکایی

این درحالی است که به‌زعم بسیاری از کارشناسان عراق، دادگاه بررسی جنایات صدام، بیشتر به خیمه شب‌بازی تبدیل‌شده‌است.

صدام در جریان این محاکمات‌ خود را بی‌گناه خواند. وکیل‌مدافع او اعلام‌کرد که صدام  به‌عنوان رییس‌جمهورى پیشین عراق، طبق قانون‌اساسى، صرفا حکم اعدامى را که قضات صادر کرده بودند، امضا‌کرده‌است.

این درحالی است که به‌نظر می‌رسد مسایل عراق  بر سرنوشت جورج‌ بوش نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.

همان‌طور که حزب دموکرات این کشور پس از ۱۲سال انتظار، در هر دو مجلس ایالات‌متحده، به اکثریت کرسی‌ها دست یافت که این رویداد، به این معنی است که سیاست جورج بوش، درمورد عراق تحت تاثیر قرار‌خواهد‌گرفت.

نامزدهاى حزب دموکرات در بسیارى از حوزه‌هاى انتخاباتى تهدیدکرده‌بودند که درصورت پیروزى درانتخابات کنگره، از بودجه چندین‌میلیاردى که صرف جنگ مى‌شود، خواهند کاست.

احداث دوباره دیوار‌ برلین

در همین حال و پس از ماه‌ها کشمکش سرانجام بوش اجازه بنای بیش از یک هزارکیلومتر حصاری جدید در مرز میان این کشور با مکزیک را در این‌ماه صادرکرد.

بسیاری از طرفداران این‌طرح می‌گویند این‌حصار مانع از مهاجرت‌های غیرقانونی به آمریکا می‌شود و از آن‌جا که موضوع مهاجرت غیرقانونی از مرز مکزیک به داخل آمریکا از موضوعات اصلی رقابت های انتخاباتی میان دوره‌ای در ماه‌نوامبر است، به‌نظر می‌رسد این‌اقدام برای جلب آرا باشد؛

در حالی‌که مقامات مکزیکی با احداث این‌حصار مخالفت کرده‌اند و «ویسنته فاکس»، رییس‌جمهور مکزیک، این‌طرح را «خجالت‌آور» و احداث مجدد دیواربرلین توصیف‌کرده‌است.

غیرقابل‌قبول

اشتباه‌های اطرافیان بوش، آن‌هم درست در نزدیکی انتخابات کنگره، او را بسیار‌عصبی کرده‌بود. او درحالی انتظار همیاری از اطرافیانش را دارد که مجبور است اشتباه‌های آن‌ها را نیز جبران‌کند.

در ماه‌گذشته، بوش بسیار تلاش‌کرد جنجالی را که بر سر روش بازجویی از مظنونین به اقدامات تروریستی در این‌کشور ایجادشده، فرو‌بنشاند.

معاون رییس‌جمهوری آمریکا، «دیک چنی» در یک مصاحبه‌رادیویی، از فروبردن مظنونین به اقدامات تروریستی در آب، در‌جریان بازجویی حمایت‌کرده‌بود. 

مدیر بخش‌آمریکایی سازمان عفو بین‌الملل گفت که این‌امر، غیرقابل‌قبول است و لغزش آقای چنی در آن‌مصاحبه، نیات واقعی دولت بوش را برای بازجویی از زندانیان در آینده، آشکار‌کرد.

تکنیک‌های بازجویی آمریکا، از زمانی‌که شواهد بدرفتاری با زندانیان در عراق و افغانستان و هم‌چنین وجود زندان‌های مخفی سازمان اطلاعات‌مرکزی آشکار‌شد، زیر ذره بین قرار گرفته است.

اعلام انزجار

چاپ تصاویری در روزنامه «بیلد»آلمان، که چندسرباز آلمانی عضو نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) را در حال بازی با یک‌جمجمه نشان می‌دهد، موج تازه‌ای از نگرانی ایجاد‌کرد.

طبق این‌گزارش، عکس‌ها مربوط به اوایل سال ۲۰۰۳ است و سربازان موردنظر، در حال گشت‌زنی در حومه کابل، این عکس‌ها را از خود گرفته‌اند. 

به‌گزارش روزنامه آلمانی«بیلد» که این تصاویر را چاپ‌کرده، کاسه‌‌سری که مورد بی‌حرمتی قرارگرفته، هنگام کشف یک گور دسته‌جمعی در نزدیکی کابل به‌دست آمده است.

تمام احزاب‌سیاسی آلمان و رهبران پارلمانی، خواهان روشن‌شدن کامل موضوع هستند و بر این باورند که سربازان آلمانی برای رعایت موازین‌اخلاقی و ملاحظه سنت‌های محل ماموریت خود، آموزش‌های کافی دیده‌اند.

آن‌ها می‌گویند که بدون‌شک، این یک مورد کاملا استثنائی و خودسرانه از جانب یک یا دو فرد  است. در همین حال، وزارت‌خارجه افغانستان، این‌عمل را «خلاف ارزش‌های اسلامی» خوانده‌است.

«سلطان‌احمد بهین»، سخنگوی وزارت‌خارجه گفت که دولت‌افغانستان از پخش این‌گزارش نگران است و از دولت‌آلمان خواست در این مورد تحقیق‌کرده و عاملان آن‌‌را مجازات کند.

مقام‌های سیاسی، پارلمانی و نظامی آلمان نیز، خواهان روشن‌شدن جریان واقعه و مجازات عاملان آن شده‌اند. دولت‌آلمان تلاش می‌کند پیامد این‌اهانت را تا حدممکن محدودکند.

«آنگلا مرکل»، صدر‌اعظم آلمان، پس از دریافت این‌خبر، مراتب انزجار شدید خود را نسبت به‌عمل سربازانی که گفته می‌شود در افغانستان با جمجمه یک انسان بازی‌کرده‌اند، اعلام‌کرد و این درحالی است که «ناتو»، در همان روزها اقدام به بمباران مناطقی در قندهار کرد.

ناتو تایید‌کرده‌است که دست کم 12غیرنظامی در یک حمله‌هوایی در استان‌«قندهار» کشته شده‌اند، اما مقا‌م‌های افغان شمار کشته‌شدگان را تقریبا 25نفر می‌دانند.

«حامد کرزای»، رییس‌جمهور افغانستان گفت که عمیقا از این‌حادثه متاثر شده است حال آن‌که ژنرال «جونز»، فرمانده ارشد ناتو اعلام‌کرد که پیکارجویان طالبان، از غیرنظامیان به‌عنوان سپربلا استفاده می‌کنند و در همهمه نبرد، زمانی‌که تمیزدادن این دو از یکدیگر مشکل بود، چاره‌ای جز تصمیم‌گیری در آن لحظه نبود.

بازی نفت

در حالی‌که اوپک برای افزایش بهای نفت، اقدام به کاهش عرضه در ماه گذشته کرد، بعضی اخبار ضدونقیض حاکی از وعده و وعیدهای پنهانی بعضی از کشورهای تولیدکننده نفت به ایالات‌متحده، مبنی بر جبران کسری نفت این‌کشور است.

این درحالی‌است که عربستان یکی از تولید‌کنندگان عمده اوپک، درصدد است تهدیدهای پنهان وآشکار علیه تولید طلای‌سیاه در این‌کشور را، مرتفع‌کند.

از همین رو، وزارت‌کشور عربستان‌سعودی، با اعزام نیروهای ویژه، تدابیر امنیتی در مراکز نفتی خود در شرق این‌کشور را افزایش‌داده‌است.

منابع موثق اعلام‌کرده‌اند که این تدابیر در مراکز عمده صادرات‌نفت به‌ویژه «راس‌تنوره» بیش از سایر نقاط به‌چشم‌می‌خورد.

پنجم اسفندماه سال گذشته افراد‌مسلح وابسته به شبکه‌القاعده یکی از پالایشگاه‌های مهم عربستان در شرق این‌کشور با نام «ابقیق» را هدف حملات خود قراردادند، اما این مهاجمان پیش از هر اقدامی، توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیدند.

این‌حمله، خللی در صادرات‌نفت ایجادنکرد، اما بهای جهانی آن را برای مدت کوتاهی افزایش‌داد و بر نگرانی غرب مبنی بر امکان به‌خطرافتادن جریان صادرات نفت‌عربستان افزود و گمان می‌رود این اقدام اخیر عربستان برای پیشگیری از بروز حوادثی این چنینی باشد.

عربستان‌سعودی، در سه‌سال و‌نیم گذشته، درگیر مبارزه با شاخه‌سعودی القاعده در این‌کشور است و در این‌مدت علاوه بر شمار زیادی غیرنظامی، ده‌ها نفر از دو طرف کشته و زخمی شده‌اند.

شبکه القاعده در عربستان سرنگونی خاندان‌حاکم و کوتاه‌کردن دست بیگانگان از ثروت‌های این‌کشور را از اهداف خود می‌داند، حال آن‌که دولت ریاض آن‌ها را «فئه ضاله» یا گروه‌ منحرف خطاب می‌کند. این درحالی‌است که بسیاری از این‌افراد موردتایید بسیاری از رجال‌دین در عربستان هستند.

پاسخگویی

در همین گیرودار، امام‌جماعت و خطیب مسجدالحرام و رییس مجلس‌شورا‌ی‌سعودی نیز در نماز عید‌فطر با ایراد سخنانی در حضور «ملک‌عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه آن‌کشور، سعی‌کرد تا در مقام پاسخگویی به پاپ برآید، که بنا به‌نظر بسیاری از کارشناسان عربستان به‌نوعی می‌شد حمایت تلویحی از بعضی از حرکات القاعده را در میان این سخنان یافت.

او گفت که حملاتی که در غرب به اسلام می‌شود، به‌خاطر گسترش این دین در کشورهای غیراسلامی است و ترس از نفوذ اسلام‌گرایی در غرب است.

«شیخ‌ صالح‌ بن‌ عبدالله ‌بن‌ حمید» در خطبه‌های نماز عیدفطر، با اشاره به سخنان پاپ «بندیکت‌شانزدهم»، رهبرکاتولیک‌های جهان که ماه‌گذشته اسلام و خشونت را با هم مرتبط دانسته‌بود، افزود که‌ نسخه‌های قرآن پرفروش‌ترین کتاب‌ها در کشورهای غیراسلامی است و شمار کسانی‌که به دین اسلام می‌گروند، به‌سرعت در حال‌افزایش است و همین‌امر، دشمنی غربی‌ها را با آن برانگیخته است و جوانان اسلام را نشانه رفته است.

حمایت آشکار

اینک، با گذشت بیش از یک‌ماه از ادعای پاپ و اظهار تاسف او به‌جای اظهار ندامت، دادگاهی در دانمارک، بدون هیچ توجیهی، شکایت از روزنامه «یولاندزپستن» را که به‌صراحت به پیامبراسلام توهین‌کرده‌بود، مردود دانست.

گروهی متشکل از هفت سازمان‌مسلمان در ماه‌مارس سال‌جاری شکایتی علیه روزنامه «یولاندز پستن» مطرح‌کرده‌بود و اقدام این‌روزنامه در چاپ 12کاریکاتور توهین‌آمیز را محکوم کرده‌بود؛

درحالی‌که در حکم صادره از سوی دادگاه شهر «آرهوس»، آمده‌است که دلیل کافی در دست نیست که تصورشود که این‌کاریکاتورها قصد تحقیر مسلمانان را داشته و به آن‌ها توهین‌کرده‌است.

در این‌حکم آمده‌است: «البته باید درنظرداشت که این‌کاریکاتورها باعث رنجش برخی از مسلمانان شد، اما دلیل کافی وجودندارد که تصورکنیم که هدف از آن‌ها توهین یا طرح عقایدی بوده که ممکن‌است به جایگاه مسلمانان در جامعه لطمه واردکند!»

این‌اقدام با خشم شدید مسلمانان در سراسر جهان روبه‌رو شد و باعث‌شد تا باردیگر بسیاری از کالاهای دانمارکی تحریم‌شده و بسیاری از شرکتهای تولیدکننده که عمدتا تولیدکنندگان موادغذایی دانمارکی هستند تا مرز ورشکستگی پیش‌روند.

جایزه «ساخاروف» براى الکساندر میلینکویچ

جایزه «ساخاروف» براى آزادى‌بیان، سرانجام به «الکساندر میلینکویچ»، رهبر نیروهاى اپوزیسیون در روسیه‌سفید، اعطاشد. او سال‌ها علیه رژیم «لوکاشنکو» در روسیه‌سفید مبارزه کرده‌است.

«میلینکویچ»، ۵۹ ساله، فیزیک‌دان و ریاضى‌دان است و سال‌ها به‌عنوان دانشمند در آمریکا و فرانسه و آلمان فعالیت کرده‌است.

پارلمان اروپا، با اعطاى جایزه «ساخاروف» به «الکساندر میلینکویچ»، نه تنها از او به‌خاطر شهامت‌فردى و سیاسى‌اش تجلیل مى‌کند، بلکه مى‌خواهد نشان‌دهد که از مبارزه نیروهاى دموکرات در روسیه‌سفید، این آخرین رژیم تمامیت‌خواه در اروپا را پشتیبانى مى‌کند.

اصلاحات در سازمان‌ملل

آیا خداحافظی «کوفی عنان» با سازمان‌ملل، خداحافظی با اصلاحات در این‌سازمان است؟ این‌سوالی است که بسیاری از کارشناسان سازمان‌ملل آن را از یکدیگر می‌پرسند.

یکی از کارشناسان برجسته این‌سازمان می‌گوید:« این‌بار بحث اصلاحات‌سازمانی نیست، بلکه بحث اصلاحات‌ساختمانی است!»

از بیرون بناى مقر اصلى سازمان‌ملل چیزى دیده نمى‌شود، اما به‌گفته‌ یکى از همکاران بلندپایه‌ «کوفى عنان» دبیر‌کل این سازمان، در درون، از هر تیرکى صدای ترک‌خوردن و خردشدن بلندمى‌شود.

به‌دلیل آلودگى «آزبست»، عایق‌بندى بد و لوله‌‌هاى پوسیده، بناى ۳۸طبقه سازمان‌ملل در نیویورک به‌زودى تخلیه و به‌طور بنیادى مرمت مى‌شود. جاى تعجب هم نیست؛ هر چه‌باشد این‌بنا که اواخر دهه‌40 ساخته‌شد، تاکنون نوسازى نشده‌است.

همان‌قدر که بناى سازمان‌ملل نیازمند نوسازى است، خود این‌سازمان هم نیازمند‌اصلاحات است. این‌سازمان، هنوز مهر جنگ‌جهانى‌دوم را که در نتیجه‌ آن تاسیس‌شد، بر پیشانى دارد.

بهترین نمونه‌ آن شوراى‌امنیت است، جایى که پنج قدرت‌پیروز یعنى آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین نه تنها به‌عنوان نماینده‌دایمى حضوردارند، بلکه از حق «وتو» نیز برخوردارند. به همین‌دلیل، «کوفى عنان»، دبیرکل سازمان‌ملل، یک کمیسیون بین‌المللى براى اصلاحات فراخوانده است.

این‌کمیسیون قراربود پیشنهادهایى آماده‌کند که سپس در شصتمین مجمع‌عمومى یک‌سال پیش ارایه‌شد.

پاشنه آشیل

جنگ اسراییل علیه لبنان، درعمل با شکست آشکار اسراییل در ماه‌گذشته به پایان رسید، درحالی‌که بسیاری از لبنانى‌ها، مدت‌هاى طولانى، از عوارض این‌جنگ رنج خواهندبرد.

به‌ویژه کسانى‌که در این‌جنگ دچار سوختگى‌هاى بزرگى شده‌اند. این سوختگی‌ها براثر جراحاتى ناشى از پرتاب بمب‌هاى فسفرى ازسوى اسراییل در بدن آن‌ها به‌وجود آمده است.

براى اولین‌بار، اسراییل اعتراف‌کرد که از این بمب‌هاى خطرناک درجنگ علیه حزب‌الله لبنان استفاده کرده‌است.

ارتش‌اسراییل اطلاع دقیقى درباره زمان استفاده از بمب‌هاى فسفرى، طول مدت و هدف‌هاى مورد حمله نیروهاى اسراییلى با این‌مواد، در جنگ ۳۴روزه لبنان، نداده‌است.

درواقع این اعلامیه ارتش‌اسراییل واکنشى بوده درمقابل گزارش‌اخیر روزنامه«هاآرتص»که در آن براى نخستین‌بار یک وزیراسراییلى استفاده از این‌نوع مهمات جنگى را توسط ارتش‌اسراییل موردتایید قرارداد.

این درحالی عنوان می‌شود که براساس قطعنامه سازمان‌ملل‌متحد یکی از کارکردهای اصلی نیروهای حافظ‌صلح در جنوب‌لبنان، خلع‌سلاح جنبش حزب‌الله لبنان است.

اما «ایوانف»، وزیردفاع روسیه گفت:« من کاملا تردیددارم نیروهای سازمان‌ملل‌متحد بتوانند این‌وظیفه را انجام‌دهند.»

و این درحالی روی می‌دهد که دادستان‌کل اسراییل، مشغول تحقیق درباره دعاوی حقوقی است مبنی بر این‌که « ایهود اولمرت» سال‌گذشته در زمان تصدی پست وزارت‌دارایی، رشوه دریافت کرده‌است.

گفته می‌شود که «اولمرت» درجریان معامله خصوصی‌سازی یکی از بانک‌‌های بزرگ اسراییل، مبالغی رشوه قبول کرده‌است. «اولمرت» هرگونه خلافی را رد کرده‌است، اما دادگستری اسراییل، تحقیقاتی را درباره او آغاز‌کرده، اما هنوز اتهامی رسمی زده نشده است.

در ماه‌های گذشته، چند سیاستمدار برجسته اسراییل، با اتهام فساد و رشوه‌خواری روبه‌رو شده‌اند، حال آن‌که رییس‌جمهور این‌کشور که خود را پاشنه‌آشیل خوانده‌است نیز، متهم به تجاوز است.

شماری از کارمندان‌زن دفتر ریاست‌جمهوری اسراییل ادعا‌کرده‌اند که از سوی او مورد سوء رفتار‌جنسی و تجاوز قرار گرفته‌اند. دو هفته‌پیش، پلیس‌اسراییل گفت که شواهد‌کافی را برای متهم‌کردن «موشه کاتساو» به تجاوزجنسی، استراق‌سمع غیرقانونی و دیگر جرایم، در اختیار دارد.

من زنده‌ام!

پخش تصاویری از «فیدل کاسترو»، به شایعاتی که در ماه‌گذشته درباره مرگ او به‌شدت گسترش یافته‌بود، پایان داد.

«کاسترو» در این ویدئو، خطاب به مردم کشورش گفته که او بهبود خواهدیافت، اما این‌روند که خالی از خطر نیست، ممکن‌است کمی ‌طول بکشد.

در تصاویرجدید که برای اولین‌بار در شش‌ماه گذشته به نمایش در می‌آید، «کاسترو»، بدون‌کمک دیگران راه می‌رود و آخرین شماره‌های دو روزنامه‌اصلی کوبا را مطالعه می‌کند.

«‌کاسترو»، شایعه مرگ خود را خنده‌دار خوانده و گفته‌است که تصاویرجدید را برای دوستانش در سراسر جهان می‌فرستد. رهبران‌کوبا هم، از پخش این‌تصاویر جدید، ابراز خوشحالی کرده‌اند.

رهبر کوبا، به‌دلیل بیماری، به‌طور موقت زمام اداره این‌کشور را به «رائول کاسترو»، برادر خود سپرده‌است درحالی‌که برادرش دست به انجام تغییرات بسیاری زده است.

وزیرترابری کوبا نیز، در زمره افرادی بود که با تیغ‌اصلاحات «رائول کاسترو» از میدان به در شده و جای خود را به منتخب آقای رییس‌جمهور داد. پیش از او نیز، وزیر علوم‌و‌ارتباطات کوبا نیز جای خود را به وزیرکشور سابق، که از دوستان نزدیک «رائول» است، داد.

باردیگر «لولا»!

حال‌که به آمریکای لاتین سفرکردیم، بخوانید از این‌که «لویس ایناسیو لولا» در دومین‌دور انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل بار دیگر برنده شناخته‌شد.

«لولا» با کسب بیش از 60 درصد آرا، از یگانه رقیب خود «گرالدو آلکمین» پیشی‌گرفت و به ریاست‌جمهوری کشور رسید. او که خود در جوانی کارگر بوده، برنامه خود را پیشرفت ‌اقتصادی همراه با مبارزه با فقر اعلام کرده‌است.

او وعده‌داده که رشداقتصادی را افزایش می‌دهد تا برزیل به سطح بالای کشورهای پیشرفته جهان برسد.

بنا به گزارش کارشناسان، برآورد این‌پیروزی تا یک‌سال پیش غیرقابل‌تصور بود. سال‌گذشته، حزب «کارگر» متهم شده‌بود که برای کسب آرای مردم پول خرج کرده‌است، اما تلاش او برای ارتقای زندگی فقرا، باعث‌شد تا او باردیگر رای بیاورد.

امیدی برای مستضعفان

اعطای جایزه نوبل‌اقتصاد به «محمد یونس»، که اغلب اوقات «بانکدار فقرای دنیا» خوانده می شود، موجی از امید را در میان کشورهای فقیر برانگیخته است.

برآورد می‌شود نظام بانکداری تحول برانگیز او، موسوم به «گرامین»، به بیش از هفت میلیون‌نفر از تهیدستان جهان وام داده‌باشد که اکثرشان در بنگلادش، یکی از فقیرترین کشورهای دنیا، زندگی می‌کنند و جالب این‌که اکثریت قاطع وام گیرندگان، زنان هستند.

«یونس»، استاد‌اقتصاد دانشگاه «چیتاگونگ»، طرحی را ارایه‌کرد که براساس آن، به افراد بی‌بضاعت از طریق نظام متعارف بانکداری، وام‌های خرد پرداخت شود.

موفقیت این‌طرح از همه توقعات فراتررفته و سایر کشورهای درحال‌توسعه جهان نیز از این‌شیوه الگوبرداری کرده‌اند.

«یونس»، اولین وام‌ها را از جیب خودش به گروهی از زنان پرداخت. سیستم او برای پرداخت«وام‌های خرد» به فقرا امکان می‌دهد بدون ارایه‌وثیقه یا ضمانت‌نامه، وام بگیرند. حتی متکدیان نیز قادر بوده‌اند به این‌شیوه‌ پول قرض بگیرند.

تلاش‌های «یونس» تنها در کشورهای درحال‌توسعه تاثیرگذار نبوده است؛ بلکه«هیلاری کلینتون»، همسر رییس‌جمهور سابق آمریکا، در سال 2000 اعلام‌کرد که ایده او به خانواده «کلینتون» کمک‌کرده تا طرح‌های ارایه وام‌های خرد را، در برخی از مناطق فقیر «آرکانزاس» آمریکا به‌اجرا بگذارد.

خداحافظی با «خان»

مرگ«غلام اسحاق‌خان»، رییس‌جمهور سابق پاکستان نیز، از جمله رویدادهای ماه‌گذشته بود. او که پس از مرگ ژنرال «ضیاءالحق» در سال 1988 رییس‌جمهوری پاکستان شده‌بود، در شهر «پیشاور» بر اثر بیماری سینه‌پهلو در 91 سالگی درگذشت.

«غلام اسحاق‌خان» از سه ماه‌قبل در بستر بیماری بود. او این‌ایام را در شهر پیشاورکه بیشتر عمرش را در آن‌جا گذرانده‌بود و با نام «خان» شناخته می‌شد، سپری‌کرد.

«غلام اسحاق‌خان» یکی از یاران نزدیک ژنرال «ضیاءالحق» که در سال 1988 براثر سقوط هواپیما همراه با سفیر‌آمریکا کشته شد، او درزمان کشته‌شدن« ضیاءالحق»، رییس‌مجلس‌ سنای پاکستان بود.

سقوط مردان‌سیاست در نیجریه

سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در نزدیکی شهر «ابوجا»، پایتخت نیجریه، با 100 سرنشین که حامل رهبرمسلمانان وجمعی از سیاستمداران نیجریه بود نیز، از دیگر رویدادهای این‌ماه بود.

«محمدو میسیدا»، سلطان «سوکوتو» و دوسناتور نیجریه‌ای، ازجمله مسافران پروازی بوده‌اند که از ابوجا عازم سوکوتو، واقع در شمال‌نیجریه، بوده‌است.

شمار زیادی از سیاستمداران‌نیجریه، ازجمله یکی از پسران سلطان‌سوکوتو در این‌حادثه کشته شده‌اند.

«ولوسگون اباسانجو» رییس‌جمهوری نیجریه، این‌حادثه را عمیقا شوک‌آور توصیف‌کرده و دستورداده که تحقیقات در این‌زمینه فورا آغازشود.

سال‌گذشته، حداقل 200نفر، در دو حادثه هوایی نیجریه کشته‌شدند که بحث‌های زیادی را در ارتباط با نا امن‌بودن خطوط‌هوایی این‌کشور مطرح کرده‌است.

ماه‌گذشته نیز، 10فرمانده‌ارشد ارتش‌نیجریه دراثر سقوط یک هواپیمای‌نظامی در این‌کشور جان خود را ازدست‌دادند.

استراق‌سمع از « دل‌پیرو و پرودی»

در ماه‌گذشته، اتفاقی جنجالی در مطبوعات‌ایتالیا رخ‌داد که باعث شوک‌سیاسی این‌کشور شد.

در فهرست منتشر‌شده در مطبوعات، نام شماری از افراد تحت‌نظارت سرویس‌های اطلاعاتی ایتالیا درج شده‌بود که نام نخست‌وزیر ایتالیا نیز در آن به‌چشم می‌خورد.

بر اساس این‌ گزارش، « رومانو پرودی» ،«سیلویو برلوسکنی»  و تعدادی از فوتبالیست‌ها و شخصیت‌های‌تلویزیون ایتالیا، بنا بر دستور دادستانی، برای مدتی‌طولانی و به‌طور بی‌وقفه، تحت‌نظر سرویس‌های جاسوسی این‌کشور  بودند.

به‌نوشته روزنامه «ال موندو»، مساله جاسوسی از مقامات و افرادمشهور که به‌دستور دادستانی ایتالیا انجام گرفته‌بود، زمانی مشکل پیداکرد که مشخص‌شد نام«رومانو پرودی»و همسرش «فلاویا فرانزونه» نیز در لیست‌ افراد زیر‌نظر قرار داشته‌است.

درواقع، نخست‌وزیر و همسرش  مدت‌طولانی توسط سرویس‌های اطلاعاتی‌ایتالیا زیرنظر بوده‌اند.

در لیستی که درباره افراد تحت‌ نظارت سرویس‌های اطلاعاتی‌ ایتالیا از سوی مطبوعات این‌کشور انتشار یافته، اسامی سایر سیاستمداران‌ارشد این‌کشور نیز به چشم می‌خورد.

اما فرایند‌جاسوسی، تنها محدود به دایره سیاستمداران نبود و فوتبالیست‌ها وشخصیت‌های تلویزیونی را نیز دربر می‌گرفت.

براساس اسناد دادستانی ایتالیا،«فرانچسکو توتی» و «آلساندرو دل‌پیرو» بازیکنان تیم‌های رم و یوونتوس و «جورجیا پالماس» مجری‌تلویزیونی نیز ازجمله دیگر افراد تحت‌نظارت سرویس‌های اطلاعاتی‌ایتالیا بوده‌اند.

اشد‌مجازات یا کمترین‌مجازات؟

حکم اعدام «صدام » اعلام‌شد درحالی‌که هنوز هم عده بسیاری باورندارند این‌حکم اجرایی شود. بعضی از کارشناسان هنوز معتقدند که این‌مراسم بیشتر خیمه شب‌بازی برای انحراف افکارعمومی است و اعلام این‌حکم در این مقطع‌زمانی بیشتر برای کسب آرا در انتخابات «کنگره» است.

به‌هرحال، «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق ادعاکرده که صدام‌ حداکثر تا پایان سال2006، یعنی تا دو‌ماه دیگر، اعدام می‌شود.

مقامات دیگر عراقی به این‌سوال که این‌حکم کمترین مجازات برای صدام است یا اشد‌مجازات، پاسخی ارایه‌نکردند درحالی‌که خود صدام‌ در جلسه دادگاه از تمام عراقی‌ها خواست که به‌دنبال آشتی‌ملی باشند و یکدیگر را ببخشند حال آن‌که او در عملیاتی موسوم به «انفال» در اواخر سال‌های 1980، بیش از 180هزار‌کرد را قتل‌عام کرد.

پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره آمریکا

حزب «دموکرات» سرانجام توانست با استفاده از ناکامی‌های سیاسی حزب حاکم «جمهوری‌خواه»، اکثریت کرسی‌های مجلس‌نمایندگان را فتح‌کند.

این درحالی است که نامزدهای این‌حزب در انتخابات فرمانداری چند ایالت‌آمریکا توانسته‌اند فرمانداران جمهوری‌خواه را شکست‌دهند.

انتخابات کنونی در حالی برگزار می‌شود که «جورج بوش»، رییس‌جمهوری، دومین‌سال از دومین‌دوره چهارساله ریاست‌جمهوری خود را می‌گذراند.

رییس‌جمهوری برای تمام‌فصول

«دانیل اورتگا» رهبرجنبش «ساندینیست»های اروگوئه مجددا به ریاست‌جمهوری «نیکاراگوئه» رسید. اورتگای آمریکا‌ستیز دودهه‌ گذشته، درحالی به قدرت رسید که شورایی از سیاستمداران‌آمریکایی ازجمله «کارتر» بر حسن‌اجرای انتخابات این‌کشور نظارت‌داشتند.

کارتر درحاشیه برگزاری‌انتخابات گفته‌است که در سفرخود به نیکاراگوئه، آقای اورتگا را به‌کلی متفاوت با مردی که 20سال پیش می‌شناخته، دیده‌است.

این درحالی است که ایالات‌متحده علیه نامزدی اورتگا هشدار داده‌بود که درصورت پیروزی دانیل اورتگا، این‌کشور از کمک‌های مالی آمریکا محروم خواهدشد. آمریکا نگران‌است که پیروزی اورتگا موضع کشورهای چپ‌گرای آمریکای‌لاتین مانند کوبا و ونزوئلا را تقویت‌کند.

کد خبر 9081

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز