همشهری آنلاین: سران ایران، عراق و سوریه نشست سه جانبه‌ای را در تهران برگزار خواهند کرد.

بغداد خود را در بعد سیاست خارجی مستقل نشان می دهد: دولت عراق روابط دیپلماتیک خود را با سوریه از سرگرفته است و رییس جمهور این کشور به ایران سفر می‌کند.

روزنامه اتریشی استاندارد گزارش کرد، پس از گذشت حدود یک ربع قرن قطع روابط، عراق و سوریه دوباره روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفته‌اند.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق و ولید معلم، همتای سوری او روز گذشته (سه‌شنبه) در بغداد سندی را در همین رابطه امضا کردند. در این سند دو طرف بحث لزوم حضور نظامی آمریکا را در عراق تا زمانی که ضروری باشد نیز مطرح کردند.

در تحول سیاسی بارز دیگری نیز جلال طالبانی، رییس جمهور عراق و محمود احمدی نژاد، همتای ایرانی‌اش روز شنبه 4 آذر با یکدیگر در تهران دیدار می‌کنند.

عراق در زمانی که صدام بر آن حکومت می‌کرد در سال‌های 1980 تا 1988 میلادی جنگی را علیه ایران به راه انداخت. اما اکنون تهران روابط خوبی با دولت عراق دارد.

 حضور اسد نهایی نشده است

بنا به اعلام منابع دولتی ایرانی، بشار اسد، رییس جمهور سوریه نیز به تهران دعوت شده و قرار در دیداری مشترک با جلال طالبانی شرکت کند.

یکی از این منابع گفت: "این احتمال وجود دارد اما هنوز نهایی نشده است. من فکر می‌کنم که احتمال وقوع این امر بیشتر از انجام نشدن آن باشد." یک مقام سوری نیز گفت که هیچ طرحی برای این دیدار سه جانبه وجود ندارد.

به هر حال گفت‌وگوی میان طالبانی و احمدی‌نژاد درباره ملاحظاتی در خصوص مشارکت ایران و سوریه در استقرار ثبات در عراق انجام خواهد شد.

دولت آمریکا مدت‌هاست سوریه را به دخالت در ناآرامی‌های عراق متهم کرده است و حتی ارتش آمریکا ادعا کرده است که ماهانه 70 تا 100 شبه‌نظامی خارجی را که از مرز سوریه به عراق وارد می‌شوند، دستگیر کرده است.

دولت دمشق اعلام کرده است که امکان معجزه برای مسدود کردن مرزها وجود ندارد. عراق نیز باید گشتی‌های خود را در طرف خود مستقر کند.

مبارزه با شبه‌نظامیان

وزیر امور خارجه سوریه پس از دیداری که با نوری المالکی، نخست‌وزیرعراق داشت، حمایت کشورش را از مبارزه با ناآرامی‌ها در عراق اعلام و تصریح کرد دمشق "دست در دست دولت بغداد، با این دولت همکاری می‌کند تا برادران عراقی به امنیت برسند."

عراق و سوریه از سال 1982 میلادی و به دلیل جنگ عراق علیه ایران روابط‌شان را قطع کرده بودند.

کد خبر 9078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز