چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر نفت گفت: یا باید طرح هدفمند‌‌‌‌کردن یارانه‌ها اجرا شود یا برای تامین بودجه واردات بنزین، اصلاحیه برای بودجه سال 1388 ارائه شود.

این حرف آخر مسعود میرکاظمی وزیر نفت است که پایانی بر گمانه‌زنی‌‌‌‌ها در مورد نظر دولت برای تأمین بنزین است. دولت خواهان اجرای طرح هدفمند‌کردن یارانه‌هاست که آن را حلال همه مشکلات اقتصاد می‌داند.

در عین حال دولت اختصاص بودجه برای واردات بنزین که به ظاهر لایحه مورد نظر نیز آماده شده است را در نظر دارد. این سخنان همزمان با درخواست محمود احمدی‌نژاد برای افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها و خودکفایی در واردات بنزین و درخواست از صادر‌کنندگان بنزین برای تحریم فروش بنزین اعلام شد.

اما تصویب و اجرایی شدن طرح اصلاح اقتصادی یا هدفمند کردن یارانه‌ها هنوز در مجلس در‌حال بررسی است. اگر این طرح نیز تصویب شود به‌نظر نمی‌رسد اجرای آن از اواسط سال امکان داشته باشد.

با وجود این، دولت براساس گفته‌های رئیس ستاد مدیریت حمل‌‌ونقل و سوخت و وزیر نفت امیدوار است که این قانون به‌زودی تصویب و در اواخر سال‌جاری اجرایی شود و معضل تصمیم‌گیری در مورد بنزین را حل کند.

براساس گزارش مهر،  مسعود میرکاظمی وزیرنفت گفته که درصورت اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، درشرایط جهش تورمی 5 دهک (بنابر نظر نمایندگان مجلس) تا 7 دهک (بنابر نظر دولت) حمایت خواهند شد؛ به‌طوری که میزان حمایت از افزایش هزینه‌ها بیشتر خواهد بود، درحالی‌که اگر قیمت بنزین یکباره افزایش یابد و حمایت نشود، مشکلات اجتماعی به‌همراه خواهد داشت.

وزیر نفت اما از ارائه اصلاحیه بودجه برای واردات بنزین درصورت عدم‌تصویب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده و اعلام کرده است که قیمت واقعی بنزین در کشور 800 تا 1000 تومان است.

میر کاظمی با اعلام اینکه یکی از ریشه‌های تورم در سال‌های گذشته افزایش قیمت بنزین بوده است، تایید کرد که در سال گذشته تورم وجود داشته است.وی افزود: هم‌اکنون اثر بخشی قیمت بنزین در بازار بین 300 تا 350 تومان است درحالی‌که قیمت واقعی آن با هزینه حمل و سایر هزینه‌ها 800 تا 1000 تومان نیز برآورد شده است.

وزیرنفت در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت واردات غیرقانونی بنزین در نیمه نخست سال و راهکار حل این مشکل برای نیمه پایانی سال گفت: موضوع تعیین قیمت بنزین و میزان سهمیه‌ها به‌گونه‌ای که این مشکل حل شود در دولت مطرح است. او تاکید کرد: افزایش قیمت و کاهش سهمیه‌ها اثر تورمی دارد. این سخن نشان می‌دهد که دولت قصد ندارد که سهمیه‌ها را کاهش و قیمت را افزایش دهد.

اما براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال‌جاری دولت از ابتدای سال باید سهمیه‌ها را به میزان تولید داخلی کاهش می‌داد و بنزین وارداتی را به قیمت تمام‌شده عرضه می‌کرد. کاری که انجام نشد و در اواسط سال بحران تصمیم‌گیری در مورد بنزین را موجب شده است.

مافیای نفتی

مسعود میرکاظمی در مقابل سؤال مبارزه با مافیای نفتی که دیگر این روزها به فراموشی سپرده شده است اینگونه اعلام نظر کرد که شفاف‌سازی‌های اشاره شده از سوی رئیس‌جمهور به معنای این است که سیستمی باشد تا هر گونه عملیات تولید، مالی و قراردادهایی که امضا می‌شود را مانیتور و آشکار کند.

وی توضیح نداد که نظارت و بازرسی سامان‌یافته‌ای که وی از آن نام‌می‌برد در معرض دید چه کسانی است، نمایندگان مجلس، مردم یا دولت؟میرکاظمی در تشریح این تفسیر خود از حل معضل مافیای نفتی گفت: در این صورت به‌طورقطع ذهنیت‌هایی که در بیرون مجموعه نفت است، از بین می‌رود.

وی با ذکر این خاطره که پیش‌از این نیز خیلی‌ها به من می‌گفتند که وقتی به نفت می‌روی، باید مواظب باشی، افزود: فکر می‌کنم باید نگاه بسته‌ به صنعت نفت تغییر کند و باز شود که در این صورت ذهنیت‌ها مرتفع خواهد شد. میرکاظمی اما نحوه گشودن و بازکردن نگاه‌ها به صنعت نفت را توضیح نداد.

کد خبر 90683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز