چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

گروه‌ورزشی: دوومیدانی ایرانی، فصل تازه‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را آغاز کرده است‌ اما در این میان آنچه مانع پیشرفت متولیان این رشته در راه رسیدن به اهداف‌شان می‌شود، کمبود بودجه و امکانات لازم است.

 کریمی، رئیس فدراسیون دوومیدانی دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «در ایران ورزش دوومیدانی حداقل در 10 استان دارای پشتوانه و نیروهای انسانی مستعدی است که با بودجه‌ها و امکانات موجود این فدراسیون نمی‌توان آنها را جذب کرد.

این در حالی است که دوومیدانی از لحاظ اهمیت در کنار ورزش‌هایی همچون شنا و ژیمناستیک از جمله ورزش‌های پایه است که اگر هدایت و حمایت شوند تاثیرات مثبت آن را در تمامی رشته‌های ورزشی دیگر هم شاهد خواهیم بود.» وی به نکته دیگری نیز اشاره کرده و اضافه می‌کند: «از لحاظ اصولی بهتر است که دوومیدانی در آموزش و پرورش جایگاه خود را پیدا کرده و رشد کند، آنجا محلی است که اگر یک دانش‌آموز با آموزش‌های پایه‌ای جدی و علمی مواجه شود حتما زمانی که به مرحله حرفه‌ای قهرمانی می‌رسد از راندمان بالاتری برخوردار می‌شود. در‌حال حاضر شکل کار این‌گونه نیست و قهرمانان ما زمانی که به فدراسیون دوومیدانی معرفی می‌شوند با دنیایی از مشکلات تکنیکی و فنی روبه‌رو هستند که باید با صرف هزینه‌های هنگفتی، آنها را اصلاح کنیم.»

مهران تیشه‌گران یکی دیگر از مسئولان فدراسیون دوومیدانی هم اعتقاد دارد دوومیدانی ایران ظرفیت‌ها و پتانسیل بسیار بالایی دارد که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تیشه‌گران می‌گوید: «هم ورزشکاران این رشته و هم مردم توجه خاصی به رشد این ورزش مادر نشان می‌دهند اما مشکل اینجاست که برای تحقق این امر و ظرفیت‌های موجود، نمی‌توان به نتیجه‌ دلخواه رسید.

دوومیدانی زمانی می‌تواند به شکوفایی لازم برسد که بودجه و امکانات ویژه‌ای برای این رشته در نظر گرفته شود. امروز اگر ورزش در ژاپن پیشرفت کرده به این دلیل است که آنها نزدیک به یک سوم بودجه ورزش خود را به ورزش‌های پایه نظیر دوومیدانی اختصاص داده‌اند. ما هم برای کسب حداقل 100 مدالی که در این رشته توزیع می‌شود باید نگاه جدی‌تری به این رشته داشته باشیم، البته با بودجه‌های موجود نمی‌توان انتظار موفقیت‌های بیشتری از دوومیدانی داشت.»

دوندگان ایرانی در راه چین و ویتنام

دوومیدانی ایران طی روزهای آینده دو میدان آسیایی مهم را پیش روی خود دارد؛ شرکت در بازی‌های آسیایی داخل سالن در کشور ویتنام و حضور در مسابقه‌های قهرمانی آسیا در چین. از مدتی قبل برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور بهتر دوندگان ایرانی در این دو رویداد آسیایی انجام شده و گروهی از آنها در‌حال حاضر در حال تمرین کردن هستند.

مشکل اصلی این است که فاصله برگزاری این دو مسابقه به هم نزدیک است و به همین دلیل انتخاب برای مربیان تیم ملی کمی دشوار شده است.» بیژن شادمهر، سرمربی تیم‌های ملی دوومیدانی ایران در این زمینه به ایسنا گفت: «با بررسی‌های انجام شده تقریبا ترکیب نهایی برای حضور در بازی‌های داخل سالن آسیا تعیین شده است. ما کسانی را به این مسابقات اعزام می‌کنیم که تا 80 درصد شانس کسب مدال را داشته باشند. به همین دلیل شاید تعداد افراد اعزامی حتی به 10 نفر هم نرسد.» شادمهر با بیان اینکه بعد از برگزاری مسابقه‌های مرحله چهارم لیگ که اوایل مهرماه برگزار می‌شود تصمیم نهایی را در هر دو مورد می‌گیریم، می‌افزاید: «در مورد رقابت‌های قهرمانی‌ آسیا هم همین نگاه را داریم.

ما در چین در پرتاب دیسک شانس کسب مدال‌های طلا و نقره را داریم. پس قطعا نفرات خود را اعزام می‌کنیم، اما در مورد سایر موارد که شانس کمتری برای کسب مدال داریم، هنوز به جمع‌بندی لازم نرسیده‌ایم.» وی در مورد اعزام 20 ورزشکار به چین گفت: «من فکر می‌کنم فرستادن این تعداد ورزشکار به چین کمی بعید باشد. مسابقه‌های دوومیدانی آسیا هر دو سال یک بار برگزار می‌شود که در دوره قبلی این رقابت‌ها، تیم دوومیدانی ایران صاحب 9 مدال طلا در کشور اردن شده بود که البته با شرایط موجود کسب 9 مدال طلا کمی
بعید به نظر می‌رسد.»

کد خبر 90609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز