گروه سیاسی: رئیس جمهوری زیمبابوه با بیان اینکه زیمبابوه نقطه نظرات مشترک بسیاری با ایران دارد، گفت: ایران برادر بزرگتر ما و از لحاظ فنی بسیار پیشرفته است و ما سعی می کنیم با کمک برادر بزرگتر خود اهداف بلند خود را تحقق ببخشیم.

رابرت موگابه در پایان سفر‌  به ایران در  مذاکرات مشترک و مراسم امضای یادداشت تفاهم سیاسی میان دو کشور در سخنانی که مهر آن را منتشر کرد ،‌ در پاسخ به این سئوال که با توجه به امضای این اسناد سطح و آینده روابط دو کشور را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: ما نه تنها همکاری های اقتصادی با ایران داریم بلکه در حوزه های سیاسی، ایدئولوژیک و انقلابی نقطه نظرات مشترک داریم و در گذشته، حال و آینده دو کشور دوست یکدیگر بوده و خواهند بود.
محمود احمدی نژاد هم پس از امضای اسناد همکاری ها بین دو کشور ایران و زیمبابوه در یک کنفرانس خبری مشترک با رابرت موگابه، در پاسخ به اهمیت توافقات صورت گرفته گفت: ایران و زیمبابوه دو کشور و دو دولت با دیدگاه ها و منافع مشترک هستیم و زیمبابوه و دولت آن یک کشور دوست و انقلابی هستند که برای دفاع از استقلال خود مقاومت و ایستادگی می کنند.
رئیس جمهوری زیمبابوه همچنین با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) با اهدای تاج گل، به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کرد. در این آیین که با همراهی وزیر تعاون برگزار شد، رئیس جمهوری زیمبابوه دفتر یادبود حرم مطهر امام راحل را امضا کرد. در پایان سفر رسمی موگابه و در راستای توسعه روابط دو کشور، پنج سند همکاری و یک بیانیه مشترک در حضور روسای جمهور ایران و زیمبابوه به امضاء رسید.
بیانیه مشترک سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری زیمبابوه هم به امضای منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران و  مومبنگگوی وزیر امور خارجه زیمبابوه رسید. رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه پس از سفر سه روزه به ایران ظهر دیروز  با بدرقه رسمی  محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، تهران را ترک کرد.
کد خبر 9016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز