چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه اجتماعی - مینا شهنی: اول؛ مرد پشت فرمان مزدا3 خود نشسته، توی تاریک روشن خیابان بی‌اعتنا به پیرامونش می‌راند،

کودکی 9-8 ماهه را همانجا در بغل دارد، یک دست به فرمان یک دست به فرزند، صورتش را چسبانده به‌صورت کودکش، زنی که مادر کودک است در صندلی کناری جا خوش کرده، عابری اگر بی‌هوا بیاید یا ماشینی با سرعت از کنار بگذرد، زمام امور از دست مرد حتما درمی‌رود، یک دست به کودک و یک دست به فرمان نه از عهده هدایت فرمان برمی‌آید و نه حفاظت کودک.

دوم؛ زن نشسته روبه‌روی تلویزیون، چاقو به دست دارد، ‌پیاز خرد می‌کند، خلال به خلال. یک لحظه چشمش به تلویزیون است یک لحظه به چاقو، برنامه تلویزیون تمام نشده که خرد کردن پیاز تمام می‌شود، پیازها را می‌برد آشپزخانه، گوشش پی ادامه برنامه تلویزیون است، پیازها روی اجاق داغ می‌شوند، برنامه تمام نشده، گریز می‌زند به هال، پای تلویزیون، یک لحظه، بوی پیاز سوخته... می‌دود به آشپزخانه روز از نو، روزی از نو.

سوم؛ موتورسوار عجله دارد، هزار تا کار دارد برای انجام دادن، گاز می‌دهد، پیش می‌راند، بیشتر گاز می‌دهد، می‌پیچد، نمی‌بیند که مردی دارد می‌آید، که زنی می‌پیچد توی کوچه یا کودکی پی بستنی می‌رود، فرمان به دستش نمی‌ماند، گاز نیمه کاره است، زن جیغ می‌کشد، مرد ناله می‌کند، کودک نمی‌داند به کدام سمت می‌رود، در یک لحظه هارمونی زندگی به هم می‌خورد، کسی می‌میرد، کسی می‌ماند با دست خالی تا روی لبه تیغ راه برود.

دور از گوش شما

توی زندگی روزانه بارها و بارها جانب احتیاط را رها کرده‌ایم تا بیشتر بچسبیم به زندگی، احتیاط را گذاشته‌ایم برای مرحله آخر، همیشه فکر کرده‌ایم که خطر در خانه همسایه‌ها را می‌زند، حالا مانده‌‌ایم با زندانیانی که نیازمند حمایتند، این روزها وقت حمایت است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از آمادگی مجلس برای تامین بودجه حمایت از خانواده زندانیان خبر داده‌است.سلیمان جعفرزاده، به خبرگزاری مهر گفته که در مورد قشر آسیب‌پذیر جامعه و زندانیان هر طرح و لایحه‌ای که به مجلس ارائه شده مورد استقبال قرار گرفته است.

او افزوده:با توجه به وضعیت خاص خانواده زندانیان در مجلس هشتم نیز آمادگی تامین بودجه مورد نیاز در این جهت و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و حمایت از خانواده زندانیان را داریم.

هم‌اکنون از میان 145 هزار زندانی ثبت شده در زندان‌های کشور 30 هزار نفر از نظر اقتصادی مشکلات جدی دارند و همین مشکلات دامان خانواده را گرفته است.

این در حالی است که با وجود تلاش مسئولان برای کمک به خانواده زندانیان تنها 25 درصد از این خانواده‌ها از حمایت برخوردارند. همین وضعیت نامناسب اقتصادی سبب شده که زندگی خانوادگی 30 درصد از آنان به طلاق ختم شود، اما باز هم مسئولان تلاش دارند تا از خانواده زندانیان حمایت کنند و ما امیدواریم که این حمایت‌ها به نتیجه برسد.

کد خبر 90098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز