چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت تهران سیاست تعلیق را نخواهد پذیرفت

به گزارش ایسنا، متن کامل سخنان علی‌اصغر سلطانیه در جلسه بعدازظهر سومین روز نشست شورای حکام آژانس به شرح زیر است:

خانم رئیس،

در آغاز احساس وظیفه می‌کنم مراتب امتنان دولت متبوع خود را نسبت به حمایت‌های ارزشمند جنبش غیرمتعهدها که مشتمل بر عمده کشورهای عضو (آژانس) است و در سخنرانی ایراد شده توسط سفیر محترم مصر منعکس شد، ابراز کنم. اینجانب با توجه به اهمیت بسیاری که برای حمایت پایدار جنبش غیرمتعهدها قائل هستم، به اعضای خانواده غیرمتعهدها اطمینان می‌دهم که آن‌ها را ناامید نخواهیم کرد. بر این اساس ما سیاست تعلیق نکردن اجرای حق انکارناپذیر استفاده صلح‌جویانه از انرژی هسته‌یی و هم‌چنین تعلیق نکردن همکاری کامل با آژانس مطابق با موافقت‌نامه پادمان (NPT INFCIRC/214) را دنبال خواهیم کرد.

خانم رئیس، دوستان گرامی

از پرداختن به جزئیات موضوع خودداری کرده و به‌جای آن شما را به نامه مورخ 4 سپتامبر اینجانب به مدیرکل (سند شماره INFCIRC/768) ارجاع می دهم. درعین حال توجه تمامی کشورهای عضو را به نکات مشروحه زیر جلب می‌کنم:

1 ـ از آژانس قویا انتظار می‌رود که توافقات با کشورهای عضو را محترم شمرده و رعایت کند. بنابر این همان گونه که مطلعید، آژانس و ایران در مورد حل و فصل 6 موضوع باقیمانده به توافقی دست یافته بودند که هردو طرف به آن متعهد شده بودند. در حالی که ایران وظایفش را به‌طور کامل به اجرا درآورد، متاسفانه آژانس این‌گونه عمل نکرد. در این چارچوب جامعه بین‌المللی از مدیرکل انتظار دارد که برنامه عمل آگوست 2007 (INFCIRC/711)، ‌(یعنی) یک مدالیتی مذاکره شده و مورد توافق برای بهبود راستی‌آزمایی و خاتمه یافتن سریع موضوعات باقیمانده را به اجرا درآورد. هرگونه انتظار فراتر از چارچوب این موافقت‌نامه مشترک، بدون تردید موجب خدشه‌دار شدن اعتماد دوجانبه بین ایران و دبیرخانه خواهد شد و تنش سیاسی تحمیلی را در این سازمان معظم فنی به درازا خواهد کشاند.

با توجه به واقعیات مندرج در نامه اینجانب به مدیرکل، تحولات بسیار مثبت و همکاری مشترک سازنده بین ایران و آژانس طی شش سال گذشته، از آژانس قویا انتظار می‌رود با اعلام این که اجرای پادمان در ایران طبق آخرین پارگراف برنامه عمل (INFCIRC/711) به شیوه عادی به اجرا درآمد، به این مناقشات کسالت‌بار و مکرر سیاسی مهر پایان بزند. چنان چه فصل جدیدی از اعتمادسازی دوجانبه و اطمینان گشوده شود، آنگاه جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی بهتر قرار خواهدگرفت تا در فضایی مبتنی بر همکاری، چنان چه پرسشی وجود داشته باشد، همانند دیگر کشورهای عضو و مطابق با موافقت‌نامه پادمان، به آن‌ها پاسخ گوید.

2 ـ لازم به یادآوری است که آژانس به‌طور پیوسته با ادعاهای دروغینی از سوی ایالات متحده مواجه بوده است که موضوع عراق از جمله آن‌هاست و به‌عنوان بهانه‌ای برای اشغال یک کشور دارای حاکمیت و قتل عام هزاران نفر از غیرنظامیان بی‌گناه، علیرغم اعلام آژانس مبنی بر وجود نداشتن تسلیحات کشتار جمعی در عراق مورد استفاده قرار گرفت. همین سناریو برای ایران تکرار گشته است. از هنگامی که موضوع برنامه هسته‌‌ای ایران از سوی آمریکا مطرح شد، ادعاهای متعددی از سوی این کشور به میان آورده شد که متعاقبا از سوی آژانس ثابت شد همگی آن‌ها بی‌پایه هستند. می‌توان به گزارش‌های مدیرکل درباره ادعاها درباره فعالیت‌های هسته‌‌ای نظامی در سایت‌های نظامی از قبیل پارچین، لویزان و هم‌چنین ادعاهایی علیه دیگر فعالیت‌ها از قبیل معدن گچین اشاره کرد که به‌دنبال سنگین‌ترین بازرسی‌های ثابت شد تمامی آن‌ها بی‌پایه هستند.

آژانس فاقد سازوکار الزام‌آور حقوقی برای پیگیری غرامت در مقابل ادعاهای بی‌پایه‌ای است که به اعتبار کشورهای عضو لطمه وارد کرده و هم‌چنین منابع آژانس را منحرف کرده و به هدر می‌دهد. ما با دیگر کشورهای هم‌فکر در چارچوب گفت‌وگوها درباره آینده آژانس در حال پیگیری این موضوع هستیم. در این چارچوب یادآوری می‌کنم که جامعه بین‌المللی با دقت دیدگاه و رفتار دولت جدید ایالات متحده آمریکا را زیر نظر دارد. آیا این دولت می‌تواند در مقابل لابی‌های شناخته شده مشخص مقاومت کند و به‌واسطه تغییر بنیادین در سیاست‌های بین‌المللی آمریکا شعارهایی را که سر داده به عمل تبدیل کند؟ جهان کنجکاوانه در حال نظاره است که آیا این دولت با تعقیب تقابل خصمانه سیاسی، استفاده از ادعاهای بی‌پایه ازقبیل مطالعات ادعایی همان روند و سیاست دولت بوش را دنبال خواهد کرد. یعنی همان ذهنیت تضعیف سازوکارهای چندجانبه با توسل به اقدامات یک‌جانبه تجاوزکارانه از جمله فشار بی‌مورد و مداخله در فعالیتهای آژانس که فضایی بی‌سابقه مملو از بی‌اعتمادی و انزوای کامل آمریکا را ایجاد کرد.

خانم رئیس، دوستان گرامی

همان‌گونه که از طریق رسانه‌ها مطلع شده‌اید، جناب دکتر جلیلی ـ دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران ـ اعلام داشته است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس پیشنهاد جامع خود که مسائل منطقه‌‌ای و جهانی را پوشش می‌دهد برای گفت‌وگو آماده است. این پیشنهاد تمامی موضوعات مورد نظر و مورد علاقه از جمله همکاری‌های امنیت و اقتصادی، منع اشاعه هسته‌یی و خلع سلاح، عرضه و تقاضای انرژی، امنیت انرژی و هم‌چنین کاربرد صلح آمیز انرژی هسته‌‌ای را در برمی‌گیرد. این اعلام یک نشانه روشن و واضح از عزم جمهوری اسلامی ایران برای در اختیار قرار دادن توانمندی‌ها و توانایی‌های عظیم خود که پس از انتخابات اخیر که با مشارکت بی‌سابقه 40 میلیونی معادل بیش از 85 درصد واجدین شرایط رای همراه بود، بیش از پیش تقویت گشته، در خدمت پیشرفت، عدالت و صلح در جهان است.

خانم رئیس،

مایلم بخشی متناسب از بیانات جناب آقای احمدی‌نژاد ـ رئیس‌جمهور اسلامی ایران ـ در کنفرانس مطبوعاتی مورخ 7 سپتامبر 2009 در تهران را خاطرنشان سازم که طی آن ایشان تاکید کردند: «ایران برای همکاری و مذاکره در دو حوزه آمادگی دارد: نخست ایجاد فرصت برای تمامی کشورها به‌منظور استفاده صلح‌جویانه از انرژی پاک هسته‌یی، دوم سازماندهی یک مدیریت کارآمد به‌منظور منع اشاعه و خلع سلاح هسته‌‌ای جهانی.» یک‌بار دیگر ملت بزرگ ایران برخوردار از فرهنگ تاریخی گفت و شنود، پنجره فرصت را گشوده است و از تمامی کشورهای ذی‌ربط می‌خواهد این فرصت بدیع را برای پیگیری مسیر مذاکره مبتنی بر احترام متقابل به‌جای سیاست غیرمدنی هویج و چماق و زبان تهدید، غنیمت بشمارند.

از توجه شما بسیار متشکرم

کد خبر 90076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز