یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

احسان پیربرناش: این‌بار که سوار آسانسور شدید، چشمان خود را ببندید و تصور کنید با یک تکان شدید، ناگهان آسانسور بین طبقه دهم و یازدهم ساختمان متوقف شود!

حالا برق هم قطع شده و شما تک و تنها در ارتفاعی از سطح زمین قرار گرفته‌اید که سقوط آسانسور، درست برابر با پایان زندگی‌تان خواهد بود! چه عکس‌العملی خواهید داشت؟ چه راهکاری به ذهن‌تان می‌رسد؟ اصلاً در آن شرایط، کاری هم از دست شما بر می‌آید؟

می‌توانید چشمان‌تان را باز کنید و خدا را شکر کنید که امروز هم از‌این اتفاق جان سالم به در بردید! اما‌آیا ‌ایمنی آسانسورهای بسیاری از ساختمان‌های ‌این شهر به اندازه‌ای هست که بتوانیم بدون ترس از سقوط، جان‌مان را به دست یک مشت سیم و میله نصب‌شده در آن‌ها بسپاریم؟!‌ این سوالی است که هر یک از تکنسین‌ها یا مهندسان چند ساختمان شهر درباره آن نظر خاص خود را داشته‌اند.

تعداد تکنسین‌های ماهر کم است
آقای مهدویان، تکنسین آسانسور ساختمانی حوالی میدان هفت‌تیر است که مراحل پایانی ساخت خود را می‌گذراند. با پرس و جوی فراوان بالاخره موفق می‌شویم او را پیدا کنیم. اتفاقاً وقتی می‌بیند محور بحث ما ‌ایمنی آسانسور است، درست مثل کسی که نمک به روی زخمش پاشیده باشید، شروع می‌کند به گلایه از شرکت‌های سازنده آسانسوری که بی‌پایه و اساس در بازار داغ بسازوبفروش‌ها فعالیت می‌کنند.

او بی‌دقتی و اهمال‌کاری تکنسین‌ها در نصب و خصوصاً در تعمیر آسانسور را عامل بروز حوادث می‌داند و معتقد است: «در حال حاضر تعداد تکنسین‌های ماهر و کاربلد در زمینه آسانسور انگشت‌شمار هستند. تا شخصی می‌بیند که چیزی درباره آسانسور و اجزای آن یاد گرفته، فوراً می‌رود یک شرکت می‌زند».

لزوم بازدید ماهانه اداره استاندارد
پیش از آن‌که وارد ساختمان شویم، آقایی از ورودی ساختمان بیرون می‌آید که خودش کارمان را آسان می‌کند. یک راست ما را می‌برد سراغ یکی از همکارانش که سال‌ها کار نصب آسانسور را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد. ‌این آقا برخلاف شخص قبلی به هیچ عنوان به مهارت تکنسین‌ها اشاره‌ای نمی‌کند.

او بازدید و سرویس ماهانه آسانسور را مهم‌ترین عامل در ارتقای ‌ایمنی آن می‌داند و می‌گوید: «آسانسورها معمولاً در نصب و راه‌اندازی مشکلی ندارند. به‌خصوص که آسانسورهای جدید به وسیله اداره استاندارد کنترل می‌شود، اما ‌این وسط جای بازدید ماهانه اداره استاندارد به‌طور قابل‌توجهی خالی است! چون همه مشکلات به مرور زمان ‌ایجاد می‌شود و تعمیر غیر‌استاندارد است که ‌ایمنی آسانسور را از بین می‌برد».

پاراشوت، عهده‌دار ‌ایمنی آسانسور
اول که وارد ‌این ساختمان می‌شویم، می‌فهمیم که خوشبختانه آقای مهندس هنوز نرفته و ما می‌توانیم با او یک بحث تخصصی داشته باشیم. مهندس سرمدی، به راستی به مواردی درباره ‌ایمنی آسانسور اشاره می‌کند که برای ما هم جالب است. او می‌گوید: «مهم ترین قسمت آسانسور، پاراشوت یا چتر نجات آن است.

همین قسمت هم باید از سقوط جلوگیری کند. یعنی وقتی سرعت آسانسور از حدی بالاتر می‌رود، ترمزهای پاراشوت فعال شده و مانع سقوط می‌شوند حالا بروز مشکل در ‌این قسمت مهم‌ترین عامل در کاهش سطح ‌ایمنی آسانسورهاست که باید با بازدید به‌موقع مورد بررسی قرار گیرد. البته بیشتر اوقات آسانسورها به صورت سالم تحویل ساختمان می‌شود، اما بی‌دقتی در تعمیر آن مشکل‌ساز می‌شود».

قفل خراب در آسانسور
حوالی میدان حضرت‌ولیعصر(عج) به یک ساختمان نیمه‌کاره دیگر می‌رسیم. شاید نگاه خسته ‌این پیرمرد، ما را مقابل ساختمان متوقف می‌کند. پیرمردی با دست‌های گچی که خستگی یک روز کاری خود را از لباس‌های خاکی‌اش می‌تکاند.

‌این‌طور که می‌گوید کسی که راجع به آسانسور چیزی بداند داخل ساختمان نیست، اما خودش به یاد دارد در همین چند سال اخیر چندین بار به گوشش رسیده که برخی ساکنان ساختمان‌ها، به دلیل قطع شدن مدار برقی در آسانسور و خراب شدن قفل در آسانسور، وقتی آسانسور در طبقات دیگر بوده، در آن را باز کرده و به گمان ‌این‌که اتاقک آسانسور مقابل طبقه آن‌ها متوقف شده است وارد آن شده‌اند. وارد آسانسور شدن همانا و زیر پا خالی شدن و سقوط کردن هم همان!

کجا تعمیر آسانسور آموزش می‌دهند؟
این‌جا آن‌قدر شلوغ و پر هیاهو است که چندین دقیقه فقط مات و مبهوت به رفت و آمد‌ این و آن خیره می‌مانیم. کیسه‌های گچ و سیمان روی دوش یک کارگر که از مقابل‌مان می‌گذرد! دعوای یک آقای کت و شلواری با بخت‌برگشته‌ای که آن طرف خط تلفن همراه ناچار است فریادهای گوش‌خراش او را تحمل کند!

و بالاخره یک نفر که آن هم از روی کنجکاوی می‌خواهد بداند چه‌کار داریم! وقتی متوجه می‌شود درباره ‌ایمنی آسانسور می‌خواهیم با مهندس یا تکنسین ‌این کار صحبت کنیم، می‌گوید: «مگر جایی هم هست که لااقل 4تا تعمیرکار آسانسور درست و حسابی تربیت کند؟  اکثر افرادی را که می‌بینید کار آسانسور می‌کنند به صورت تجربی یاد
گرفته اند».

مدار برقی آسانسور را بر هم می‌زنند
آقای یاوری اما یکی از افرادی است که به قول اشخاصی که او را می‌شناسند، هیچ موردی درباره آسانسور نیست که در گنجینه اطلاعات او وجود نداشته باشد. در طول مدتی که با او درباره آسانسورها و ‌ایمنی آن‌ها صحبت می‌کنیم هم از پاراشوت می‌گوید و هم به تکنسین‌های نابلد اشاره می‌کند.

او علاوه بر ‌این‌ها، عدم وجود قطعات مرغوب در آسانسورهای امروزی را هم یکی دیگر از علت‌های شایع در سقوط آسانسورها می‌داند. البته آقای یاوری در ادامه صحبت‌هایش درباره قطع مدار برقی آسانسورها می‌گوید: «در همه آسانسورها مدار برقی وجود دارد که تا در آسانسور بسته نشود برق در آسانسور جریان نیافته و آسانسور حرکت نمی‌کند. حالا گاهی‌اوقات در بعضی تعمیرات از اتصال کوتاه استفاده می‌کنند و ‌این چرخه را بر هم می‌زنند که همین باعث بروز حادثه می‌شود».

همشهری زندگی

کد خبر 89737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز