همشهری آنلاین: رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت:

بازنگری سرفصلهای رشته های علوم انسانی دانشگاههای کشور با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی محول شد.

به گزارش مهر، دکتر حمید رضا آیت اللهی با بیان این مطلب افزود: این پژوهشگاه به عنوان متولی اصلی پژوهش در حوزه علوم انسانی در کشور پس از تشکیل گروههای ویژه بررسی کننده سرفصل‌های درسی رشته‌های علوم انسانی با مشارکت کلیه اساتید علوم انسانی کشور در حوزه‌های مختلف، اقدامات عملی در خصوص بازنگری سرفصل‌ها را با توجه به اهداف توسعه آموزش عالی در حوزه علوم انسانی و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری آغاز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از سرفصل‌های موجود و منابع مورد استفاده در این سرفصل‌ها بیش از20 سال است بدون هیچ گونه بازنگری و تغییر، دست استادان را برای تحول و رشد درس‌ها و متون درسی بسته است. در طول این 20 سال، تغییرات بسیاری در علوم مختلف پیش آمده و بر اساس اقتضائات جامعه جهانی برخی سرفصلها حذف و به برخی سرفصلها افزوده شده است.

آیت اللهی اظهار داشت: هر کشوری سعی می‌کند شرایط بومی و منطقه‌ای خود را در تدوین دروس مورد توجه جدی قرار دهد، در حالی که در کشور ما بسیاری از عناوین و سرفصلهای دروس این اقتضا را نادیده گرفته اند و در جهت فرهنگ ایرانی- اسلامی ما نیستند که همین امر تجدید نظر در سرفصلها را ضروری ساخته است. علاوه بر این، منابع بسیاری سال به سال در رشته‌های علوم انسانی در کشور ایجاد می‌شود که باید به روزرسانی منابع و متون درسی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه کمیته اجرایی طرح بازنگری سرفصلهای رشته‌های علوم انسانی نیز در وزارت علوم تشکیل شده است و بر روند اجرایی کارهای انجام شده در این راستا در پژوهشگاه علوم انسانی نظارت خواهد کرد، گفت: نتیجه بررسی‌ها و بازنگریهای انجام شده در سرفصلهای رشته‌های علوم انسانی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این کمیته مطرح شده و کمیته مزبور عهده دار اتخاذ تصمیمات مقتضی در خصوص روال اجرایی تغییر سرفصلها خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: کلیه سرفصلهای تنظیمی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس مصوبات این کمیته به کلیه دانشگاه‌های کشور ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 89705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز