مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

گروه سیاسی: با همه فراز ونشیب‌هایی که برای زنان معرفی شده جهت تصدی پست وزارت در کابینه احمدی‌نژاد پیش آمد بالاخره یکی از آنها وزیر شد.

از میان سه زنی که برای وزارت پیشنهاد شده بودند تنها یک تن توانست رای اعتماد بیاورد. مرضیه وحید دستجردی، پزشک زنان به لطف سابقه و تجربه 2دوره حضور درمجالس شورای اسلامی چهارم و پنجم و فعالیت مستمردرآنها و آشنایی با مسائل سیاسی جامعه و شرایط مجلس توانست با سخنرانی محکم و جمله « بی‌عرضه هم نیستم » مردان را وادار به تایید توانایی خود کند.

به جرأت می‌توان گفت این زن قوی‌تر از همه مردان کابینه احمدی‌نژاد ظاهرشد به‌طوری که مجلسیان به این نتیجه رسیدند که انتخاب او نه تنها هم‌ردیف مردان کابینه است بلکه شاید امتیازات بیشتری هم نسبت به آنها داشته باشد.

مرضیه وحید دستجردی از فعالین حقوق زنان درمجالس چهارم و پنجم بود. وی فعالیت برای تشکیل کمیسیون زنان وخانواده درمجلس پنجم، تصویب قانون محاسبه مهریه به نرخ روز و قانون محاسبه اجرت‌المثل زنان به هنگام طلاق را در کارنامه خود دارد.

و اما فاطمه آجرلو به‌دلیل عملکرد ضعیفش درمجلس و ماجرای عباس پالیزدار و همچنین ماجرای گرفتن وقت مخالف در زمان رای اعتماد محصولی برای وزارت کشور ولی انجام سخنرانی موافق وی و اعلام اینکه سطح 2درس حوزوی را خوانده ولی درجواب یکی از روحانیون مجلس نتوانست نام 2کتاب این سطح را بگوید رای اعتماد نگرفت.

سوسن کشاورز،  وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش که فقط 12 ماه کاراجرایی مدیریتی در سازمان مدارس استثنایی کشور داشت هم نتوانست رای اعتماد بگیرد. سخنرانی ضعیف که حاکی از عدم‌حضور وی در مجامع بزرگ‌تر و بالاتر بود باعث شد کمترین میزان رای موافق وبیشترین آرای مخالف را به‌خود اختصاص دهد.

حرکت غیرمنتظره احمدی‌نژاد

زنان فکر نمی‌کردند یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری که طی مبارزات انتخاباتی‌‌اش هیچ وعده‌ای به زنان نداد و نامی از حضور وزیران زن درکابینه‌اش نبرد و حتی نسبت به دیگر کاندیداها از همراهی همسرش در مبارزات انتخاباتی ( که نماد ضرورت همراهی زن و مرد در صحنه‌های سیاسی بود) هم کمتر بهره می‌برد پس از انتخابات نه یک یا 2 بلکه 3زن را برای وزیر شدن معرفی کند.

به‌نظر می‌رسد نقش پررنگی که زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری وحوداث پس از آن ایفا کردند زمینه‌ای شد تا احمدی‌نژاد به این نیروی بالقوه اجتماعی توجه بیشتری کند.

البته تصمیم احمدی‌نژاد به انتخاب 3 وزیر زن از سوی زنان مورد استقبال قرار نگرفت و حتی زنان اصولگرای حامی وی نیز که پیش از انتخابات، برخی از تشکل‌های آَنها به‌دنبال کسب اعلام نظر کاندیداها راجع به وزیرشدن زنان بودند هم از این امر استقبال نکردند.

احمدی‌نژاد با انتخاب 3 وزیر زن، اقدام به عملی کرد که توانست، انعکاس بسیار مثبتی به‌ویژه درمیان اکثر زنان کشور ایجاد می‌کرد اما اینگونه نشد. شاید تنها یکی از دلایل این امر آن بود که هیچ تشکل زنانه‌ای درانتخاب و گزینش افراد پیشنهادی برای وزارت دخالت نداشت و کسی نظر آنها را نخواست.

کسانی هم که برای وزارت پشنهاد شدند به جز یک نفر ( مرضیه وحید دستجردی) که رای هم آورد و اغلب زنان اعم از اصلاح طلب و اصولگرا اورا می‌شناسند وسوابق کاری اورا می‌دانند 2زن دیگر مورد قبول زنان سیاسی نبودند زیرا فاطمه آجرلو فعالیت مثبتی برای زنان درمجالس هفتم و هشتم نداشت و سوسن کشاورز هم اصلا در دنیای اجتماعی زنان شناخته شده نبود چه رسد به دنیای سیاسی آنها. 

با این حال زنان طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا نتوانستند هیچ واکنشی نسبت به موضوعی که مربوط به نیمی از جمعیت کشور بود نداشته باشند.

واکنش زنان اصلاح طلب

برخی زنان اصلاح طلب با این توجیه که نفس انتخاب وزیر زن در تضعیف کلیشه‌های جنسیتی مؤثر است ازپیشنهاد 3 وزیر زن فارغ از اینکه چه کسانی معرفی شده‌اند، استقبال کردند.

اینکه مردم به دیدن وزیر زن عادت کنند، کارکنان و مدیران میانی دولت به داشتن بالادست زن عادت کنند، مردان به‌وجود زنان مدیرعالی عادت کنند. و برای ترک برداشتن سقف شیشه‌ای جامعه که مانع ارتقای زنان در موقعیت‌های اجتماعی می‌شود مهم است که دختران روستایی، زنان جوان، دختران نوجوانی که به‌دلیل شرایط اجتماعی فاقد اعتماد به نفس شده‌اند، به دیدن و دیده شدن تصویر وزیر زن احتیاج دارند. از‌جمله دلایل موافقت با پیشنهاد وزیر زن از سوی زنان اصلاح طلب بود.

گروه‌هایی که از انتخابات یک زن به‌عنوان وزیر استقبال می‌کنند، براین باورند که چون احمدی‌نژاد وزیر زن انتخاب می‌کند با مقاومت کمتری از سوی نیروهای سنتی مواجه می‌شود به همین دلیل راه را برای دولت‌های بعدی‌ هموار می‌کند.

 بنابراین حال که نیروهای سیاسی مخالف حقوق زنان به‌دنبال تحریک مجلس برای رای ندادن به وزیر زن هستند هیچ ضرورتی وجود ندارد که ما هم در خالی کردن زیر پای زنان به یاری گروه‌های سنتی برویم. ضمن اینکه بعید است اگر این سه زن رای نیاورند به این زودی‌ها کسی ریسک انتخاب وزیر زن را بپذیرد. با این توجیهات گروه‌هایی از پیشنهاد 3 وزیرزن استقبال کردند.

واکنش زنان اصولگرا

اما واکنش زنان اصولگرا به این موضوع اگر چه گسترده نبود اما ازآن استقبال کردند به جز یک نفر ( فاطمه رجبی) که احمدی‌نژاد را معجزه هزاره سوم خوانده بود دراین مورد وی را مورد انتقاد قرارداد. زنان اصولگرا به شکل محتاطانه‌ای با پیشنهاد وزیر زن برخورد کردند. از اظهارات زنان اصلاح طلب و اصولگرا درمورد موضوع فوق که بگذریم، بیشترین اظهار نظر مخالف با وزیرشدن زنان ازسوی روحانیون عنوان شد.

تا روزهای آخر نزدیک به بررسی کابینه درمجلس اخبار مربوط به زنان کماکان ادامه داشت.مثلاً  اینکه گفته شد منعی برای معرفی وزیر زن نیست اما گفته شده باید دغدغه‌های مراجع درنظر گرفته شود و یا اینکه یکی از مراجع معترض به این موضوع با ارسال پیامی تند و تهدیدآمیز خطاب به رئیس مجلس اعلام کرده که درصورتی که حتی یکی از زنان مذکور رای بیاورند تمامی دولت و کابینه را فاقد مشروعیت اعلام خواهد کرد. و یا اینکه خبر می‌رسد یکی از نمایندگان شاخص مجلس شورای اسلامی به وزیران زن معرفی شده پیشنهاد استعفا را قبل از هر گونه اتفاق ناخوشایندی داده که این زنان اعلام کرده‌اند احمدی‌نژاد از آنان قول ایستادگی تا آخر را گرفته و درصورت رای نیاوردن آنان دوباره چند وزیر زن به مجلس معرفی خواهند شد.

و خبر آخر این بود که بزرگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند تا تاییدیه نهایی مراجع اخذ نشود به زنان پیشنهادی رای نخواهند داد.

کد خبر 89679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز