گروه ادب و هنر: اختتامیه طرح قرآنی نسیم 1443 شامگاه پنجشنبه در مصلای امام خمینی برگزار شد و برگزیدگان این طرح سراسری، سهمیه حج عمره خود را از دست رئیس سازمان صدا و سیما دریافت کردند

جالب اینکه عزت‌الله ضرغامی، در مراسم پایانی این مسابقه، جوایز آن را از 7 سهمیه حج به 20 سهمیه افزایش داد تا برای سال بعد، انگیزه بیشتری ایجاد شود. امسال محور 1443، سوره اسراء بود که به گفته مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، ده‌ها هزار نفر در 5هزار کلاس تابستانی سراسر کشور برای فراگیری و روان‌خوانی این سوره شرکت کرده‌اند.

حسین ساری به فارس می‌گوید: در این طرح، 67هزار نفر در مسابقات حضوری و پیامک‌های سوره مبارکه اسراء و 77هزار نفر در آزمون‌های صحت خواندن این سوره شرکت کرده‌اند و 3هزار و 700 نفر نیز به حفظ سوره اسراء موفق شدند.

آن طور که وی می‌گوید، شرکت 30هزار نفر در مسابقه مقاله‌نویسی سوره اسراء با موضوع مشی اعتدال با بهره‌گیری از آیه 22 این سوره از دیگر موفقیت‌های این طرح است.

امسال مسابقه 1443 در سراسر کشور به‌صورت همزمان برگزار شده است و برای برگزاری‌اش، سازمان دارالقرآن کریم، وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، مهد قرآن، ستاد عالی کانون‌های مساجد، مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی ارشاد و صدا و سیما، دست به دست هم داده‌اند.

همزمان با مراسم اختتامیه مصلای تهران نیز، برنامه‌های مشابهی در مشهد، اردبیل و ساری برگزار شد. همچنین آن طور که ساری می‌گوید، 20هزار دقیقه از همه شبکه‌های ملی در طول تابستان برنامه تلویزیونی پخش شده است.

در مراسم تهران که ضرغامی سخنرانی کرد، رئیس مرکز ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی ارشاد هم حاضر شده بود. محمدعلی خواجه پیری که حالا سرپرستی این وزارتخانه را به محمد حسینی واگذار کرده و به کار اصلی‌اش برگشته، البته پشت تریبون هم قرار نگرفت، اما ضرغامی گفت: امشب به بهانه سوره اسراء در کنار هم جمع شدیم و این جمع با توجه به آیات قرآن در قیامت تجسم حضور شما بوده. وقتی خداوند در سوره زمر می‌فرماید: شما را به‌صورت گروهی و دسته‌ای عظیم به بهشت می‌فرستیم، تجسم همین گروه الهی حاضر در اینجاست.

رئیس سازمان صدا و سیما در جای دیگری از صحبت‌هایش، افزود: بهترین فضای کار کردن حول محور قرآنی بوده که در این طرح به شرکت یک میلیون و 650 هزار نامه بسنده نشده و رابطه قرآنی همواره بین شما برقرار است.

این جای سخنرانی بود که جوایز را به 20 عمره اضافه کرد و گفت: برنده اصلی شما مردم هستید؛ چرا که با کلمات و آموزه‌های قرآن ارتباطی را در فضای قرآنی ایجاد کرده‌اید.

ضرغامی با اشاره به پخش زنده این برنامه از شبکه‌های صدا و سیما ادامه داد: پخش زنده این برنامه چشم دشمنان اسلام و قرآن را کور می‌کند و نشان‌دهنده یک همکاری مؤثر و تعاملی سازنده بین دستگاه‌ها با محوریت مردم و نگاهی دینی است.

باقی برنامه‌های نمایشگاه

اما حالا که از نمایشگاه امسال چیزی در حدود 10 روز باقی مانده است پنجشنبه نماد طرح منشور توسعه فرهنگ قرآنی نیز برای نخستین بار در ورودی نمایشگاه قرآن نصب شد. این نماد که نصبش از چهارشنبه شروع شده، حالا تقریبا کامل است. ظاهرا مسئولان که در حال فراهم کردن منشور توسعه فرهنگ قرآنی هستند، این نماد را به شکل یک منشور واقعی طراحی کرده و در نمایشگاه گذاشته‌اند تا مردم با این منشور آشنا شوند.

گذشته از این، نخستین نشست بخش ترجمه نمایشگاه نیز دوشنبه یعنی پس‌فردا برگزار می‌شود. به گفته مدیر بخش، این نشست با موضوع ترجمه و تفسیر قرآن به زبان‌های زنده دنیا با حضور سیدعلی قلی قرایی (مترجم انگلیسی قرآن)، مهدی مصطفوی (رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، صابری (مسئول بخش ترجمه و نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) و آیت‌الله تسخیری (رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب) برگزار خواهد شد.

به جز این، نشست دیگری نیز با موضوع دعا و آداب آن در آیات و روایات برگزار شد که در آن مجید معارف، استاد الهیات دانشگاه تهران و جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند. این نشست‌ها هر روز با موضوعات مختلف در بخش‌های گوناگون نمایشگاه برگزار می‌شوند.

کد خبر 89514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز