چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

اگر تصور می‌کنید در ماه رمضان روزه‌داران نمی‌توانند خون اهدا کنند در اشتباهید

22 پایگاه انتقال خون در شهر تهران فعال است که خون جمع‌آوری شده از آنها باید نیاز 170 مرکز درمانی و بیمارستان را تأمین کند.[چطور خون اهدا کنیم؟]

پایگاه انتقال خون در کنار خروجی مترو میرداماد-حقانی یکی از آنهاست. این پایگاه از ساعت 9 تا 17 پذیرای شهروندان است.کانتینر بزرگ و مجهز انتقال خون در ضلع غربی محوطه مترو قرار دارد.[نکته بهداشتی روز: درباره اهدای خون]

داخل این مرکز شبیه یک بخش بیمارستان است: اتاق انتظار، پذیرش، اتاق پزشک، تخت‌های ویژه و دیگر قسمت‌‌ها. چند نفر روی تخت‌ها خوابیده‌اند و خون از رگ‌های آنها به کیسه‌های جمع‌آوری خون جریان دارد.  «علی‌اصغر شیخ» دراین‌باره می‌گوید: «در ماه رمضان مراجعه به این مرکز نصف ماه‌های دیگر سال است.

 با این حال، ما در طول روز حدود 30 مراجعه کننده داریم که با وجود روزه‌داری خون اهدا می‌کنند.»  ولی مگر اهدای خون در زمان روزه داشتن برای افراد خطری ایجاد نمی‌کند؟ او می‌گوید: «اگر پزشک مستقر در مرکز سلامتی و توانایی بدنی اهدا کننده را تأیید کند، هیچ مشکلی در این زمینه پیش نخواهد آمد.

این منحصر به آقایان ینست. در طول روز، خانم‌ها هم اینجا مراجعه می‌کنند و خون می‌دهند، بدون اینکه احساس ضعف و سستی کنند.» در این مرکز 6 تخت برای آقایان و 2 تخت در فضایی جداگانه برای خانم‌ها در نظر گرفته شده است. اصل اهدای خون حدود 10 دقیقه طول می‌کشد، ولی معمولاً از اهدا کننده می‌خواهند مدت بیشتری در مرکز بماند.

اگر براثر ضعف، خطری متوجه اهدا‌کننده باشد یا احتمال سانحه‌ای در معابر عمومی وجود داشته باشد، ماندن او در مرکز و تشخیص عوارض توسط پزشکان این خطر را از بین می‌برد. معمولاً مراحل اهدای خون حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. شاید تصور کنید کسانی که در عین روزه‌داری خون اهدا می‌کنند حتماً خیلی تنومندند، ولی شیخ می‌گوید: «وزن بالا با قدرت بدنی زیاد ملاک خوبی برای خون دادن نیست.

کلیه کسانی که بین 17 تا 65 سال سن و بیش از 55 کیلوگرم وزن دارند می‌توانند در صورت تأیید پزشک مرکز خون بدهند.» اهدا‌کنندگان باید فرمی را که حاوی مشخصات فردی است پر کنند. سپس، فشار خون و دیگر نشانه‌های سلامت جسمانی فرد اندازه‌گیری می‌شود. قسمتی از فرم نیز در پاسخ به سؤالات پزشک مرکز تکمیل خواهد شد، از جمله سابقه بیماری‌های اهدا‌کننده و داروهای مصرف شده.

اگر کسی در سال گذشته در معرض بیماری‌های خونی قرار گرفته باشد، نباید خون اهدا کند. این بیماری‌ها از طریق خالکوبی، حجامت، تزریق مواد مخدر و موارد دیگر قابل انتقال است. در پایگاه‌ها حتی سابقه‌ سفرهای خارجی و داخلی فرد به نقاطی که بیماری‌های واگیردار در آنها گزارش شده است کنترل می‌شود.

فعالیت‌های جنسی پرخطر نیز می‌تواند عاملی برای انتقال بیماری‌ها به شمار آید. کلیه این موارد بصورت محرمانه در فرم ثبت‌نام نگهداری می‌شود. بعضی از کسانی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند در دادن اطلاعات تردید دارند. اینها بیشتر کسانی هستند که به قصد آزمایش دادن خون اهدا می‌کنند.

در انتهای فرم، قسمتی وجود دارد که در آن، هر فرد می‌تواند در مورد استفاده کردن از خونش تصمیم بگیرد، به این معنی که می‌تواند تقاضا کند از خون اهدایی او برای تزریق به فرد دیگری استفاده نشود. اگر کسی این گزینه را علامت بزند، بدون هیچ پرسشی از خون او استفاده نخواهد شد. 

نکته دیگری که در مراجعه اهدا‌کنندگان به مرکز انتقال خون میرداماد مشاهده می‌شود ثبت هویت اهدا‌کننده است. هر کس که می‌خواهد خون اهدا کند باید کارت شناسایی معتبر داشته باشد. این ثبت هویت تنها برای مشخص شدن بیماری‌های احتمالی است و مشخصات شخص نزد ساختمان انتقال خون حفظ خواهد شد. بدون همراه داشتن کارت شناسایی و ترجیحاً کارت ملی اهدای خون ممکن نیست. پس اگر می‌خواهید در این روزهای ماه رمضان خون اهدا کنید، کارت شناسایی به همراه داشته باشید.

همشهری محله-3

کد خبر 89415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز