هدف کلی از انجام این پژوهش آگاهی از نظر مردم درباره عادات مصرف میوه در ماه رمضان، در میان شهروندان تهرانی است.

مدیر طرح: شبنم چهره
همکاران: سیامک کفایی، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، احسان کاظمی و سمیه گایگانی

پیشگفتار
روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان و تزکیه روحی می‌تواند باعث بهره‌های فراوان از نظر جسمی و فیزیولوژیک شود. در این‌ خصوص متخصصان علوم پزشکی نیز از جنبه‌های مختلف به آثار مفید روزه‌داری پرداخته‌اند. یکی از نکاتی که در تغذیه سالم و برای تنظیم متابولیسم طبیعی توصیه می‌شود، داشتن یک نظم غذایی در وعده‌های خوراک در زمان روزه‌داری است. در ایام روزه‌داری که افراد طی روز از خوردن امساک می‌کنند باید در ساعت‌های باقیمانده همین نظم را به نحوی ایجاد کنند تا معده با ورود حجم بالای غذا، دچار اختلال نشود.

در این زمان (ماه رمضان) از رسانه‌های مختلف و از سوی کارشناسان علوم تغذیه و پزشکان، روزه‌داران به بهره‌گیری از یک رژیم غذایی مناسب، حاوی فیبر و قندهای پیچیده از قبیل سبزیجات و انواع میوه به جای استفاده از ترکیبات حاوی قندهای ساده و چربی فراوان (از قبیل حلوا، زولبیا و بامیه آن هم به میزان زیاد) توصیه می‌شود.

با انجام این نظرسنجی می‌توان به عادات مردم تهران درمورد میزان و چگونگی مصرف میوه‌ها در ماه رمضان پی‌برد. چنین تحقیقاتی می‌توانند راهگشای کارشناسان علوم تغذیه برای گنجاندن میوه در برنامه‌ریزی‌های غذایی در زمان روزه‌داری مردم شود.

هدف تحقیق:
هدف کلی از انجام این پژوهش آگاهی از نظر مردم درباره عادات مصرف میوه در ماه رمضان، در میان شهروندان تهرانی است.

 گفتنی است دستیابی به نظرات پاسخگویان در مورد میزان مصرف میوه در ماه رمضان و دلایل آن، همچنین شهروندان در کدام وعده ماه رمضان از میوه می‌خورند و تمایل به خوردن چه میوه‌هایی را در این ماه دارند، از اهداف دیگری است که در این طرح دنبال می‌شود.

گزیده‌ای از نتایج این نظرسنجی به شرح زیر است:
در ماه رمضان نسبت به سایر ماه‌های سال، 73 درصد از پاسخگویان کمتر  و 25 درصد بیشتر از سایر میوه می‌خورند و 2 درصد هم اصلا در این ماه میوه نمی‌خورند.
زمان مناسب میوه خوردن برای 64 درصد پاسخگویان بعد از افطار است و برای سایر پاسخگویان عبارت است از: بعد از شام (17 درصد)، همراه سحری (7 درصد)، همراه افطاری (6 درصد)، به عنوان شام (3 درصد) و برای 3 درصد از پاسخگویان هم زمان خاصی برای میوه خوردن در ماه رمضان وجود ندارد.

جدول شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره دلایل بیشتر میوه خوردن در ماه رمضان، نسبت به سایر ماه‌های سال را نشان می‌دهد:

دلایل پاسخگویان برای بیشتر میوه خوردن در ماه رمضان   تعداد
   درصد
رفع تشنگی 30 
40
جبران ویتامین‌های بدن 28 
  38
پرهیز از زیاده‌روی در خوردن غذا و شیرینی 9 12
تنظیم متابولیسم بدن
5
علاقه به میوه
4 5
 جمع 75
100


    
نمودار شماره 1- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره میوه‌هایی که در ماه رمضان بیشتر می‌خورند را نشان می‌دهد:

نکته قابل توجه این است که همه مردم تلقی واحدی از خرما به عنوان "میوه" ندارند. به این معنا که ندرتا آن را یک میوه می دانند. این موضوع در تحقیقات دیگر، مثلا درباره "چگونگی باز کردن روزه"، نیز خود را نشان می دهد.

(این موضوع در نظرسنجی تلفنی از مردم تهران درباره عادات غذایی در ماه رمضان، در تاریخ  24 تا 26 شهریور ماه 1386 توسط مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای روزنامه همشهری انجام شده است 50 درصد از پاسخگویان روزه خود را با خرما، باز می‌کنند.)

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند.
متن کامل این خبر را در  www.hccmr.com بخوانید.

کد خبر 89378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز