چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

امیر دشتکیان: اگر بخواهیم تلفن همراه را در چند جمله معنا کنیم باید بگوییم تلفن همراه یک وسیله ارتباطی شخصی برای تماس‌های فوری و اضطراری است که به دو صورت نوشتاری و گفتاری قابل استفاده است.

 تلفن همراه وسیله‌ای است تا توسط آن افراد همیشه در دسترس باشند و به راحتی با یکدیگر تماس برقرار کنند. یکی دیگر از مزیت‌های تلفن همراه قابلیت چندکاره‌بودن گوشی‌های آن است.

اما مسئله‌ای که حایز اهمیت است و باید به آن توجه داشت، این است که تلفن همراه یک وسیله شخصی است که استفاده از آن فراگیر شده و به‌عنوان عضوی جدانشدنی از ما هرلحظه و هرجا همراه‌مان خواهد بود. این وسیله ضروری نوعی ارتباط بین ما با خود به‌وجود آورده است. این ارتباط داری آداب و فرهنگ خاصی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند به شخصیت و درک اجتماعی ما نزد دیگران ضربه وارد کند.

برخلاف تصور برخی از افراد که تصور می‌کنند داشتن تلفن همراه یا گوشی گرانقیمت با تکنولوژی پیشرفته، نوعی افتخار محسوب می‌شود و نشانه‌شأن و شخصیت والای آنهاست، شناخت و رعایت فرهنگ استفاده از این وسیله ارتباطی است که بیش از هر موضوع دیگری شخصیت متعادل ما در استفاده از تکنولوژی را نشان می‌دهد.برخی از مواردی که در زمان استفاده از تلفن همراه بهتر است به آنها توجه کرد:

- آهنگ زنگ تلفن همراه نشان‌دهنده شخصیت و علایق شخصی افراد است.‌  ریتم و محتوای آهنگ‌ها برای سنین مختلف و افراد با شخصیت‌های مختلف متفاوت است. بهتر است که از آهنگ‌های ملایم، جدید و با ریتم آرامش‌دهنده، نه آزار‌دهنده برای زنگ تلفن همراه استفاده شود. آهنگ‌های ملایم و کوتاه با صدای متعادل نشان می‌دهد که فرد به آرامش و خلوت دیگران احترام می‌گذارد.

- هنگام مکالمه در مکان‌های عمومی بهتر است که درصورت امکان مقداری از جمع فاصله بگیریم و در مکان خلوت، خیلی کوتاه و با صدای آهسته صحبت کنیم. در این مواقع بهتر است که صحبت‌های خود را خلاصه کنیم و ادامه مکالمه را به فرصتی مناسب موکول کنیم.

- صحبت کردن با تلفن همراه در کوچه و خیابان یا مکان‌های عمومی با صدای بلند کار پسندیده‌ای نیست و موجب جلب توجه منفی دیگران خواهد شد که از آن احساس خوبی نخواهند داشت.

- هنگامی که در یک جلسه، مهمانی یا مکان مهمی مشغول صحبت یا شنیدن سخن دیگران هستید بهتر است  صدای گوشی خود را قطع کنید و از برقراری تماس‌های غیرضروری بپرهیزید. اگر در چنین مواقعی با تماسی روبه‌رو شدید که ناگزیر به پاسخ آن بودید بهتر است ابتدا از حاضرین عذرخواهی کرده و با کمال متانت و وقار از جای خود برخاسته و در گوشه‌ای خلوت با صدای آهسته به تماس خود پاسخ دهید؛  ضمن اینکه به خاطر بسپارید مکالمه خود را خیلی کوتاه و اضطراری انجام دهید چراکه مکالمه طولانی با تلفن همراه در ذهن جمعی که همه به انتظار شما نشسته‌اند ایجاد آزار و ناراحتی خواهد کرد.

- بدون اجازه از تلفن دیگران استفاده نکنید و به آن دست نزنید، زیرا تلفن همراه یک وسیله کاملا شخصی است و ممکن است تصویر، اسم یا پیامی روی صفحه آن باشد که شما مجاز به دیدن آن نباشید.

- در مراسم خصوصی دیگران مانند میهمانی، عروسی و تولد، از ضبط فیلم و گرفتن عکس توسط گوشی خود واقعا خود‌داری کنید زیرا این کار حتما باید با اجازه میزبان و با دوربین‌های مخصوص فیلمبرداری و عکاسی صورت پذیرد. برداشت تصویر توسط گوشی همراه بدون اجازه میزبان نوعی بی‌احترامی به او و سایر میهمان‌ها خواهد بود.

- بی‌مورد از دیگران نخواهید تا محتویات گوشی‌شان را به شما نشان دهند.
- بلوتوث گوشی خود را عمدا روشن نگذارید.
- در اماکن عمومی از پخش موزیک و صداهای مختلف توسط گوشی‌تان خودداری کنید.
- در حضور دیگران از بلندگو(آیفون) گوشی استفاده نکنید.
- هنگامی که با خانواده، دوست یا آشنایان خود به تفریح و گردش می‌روید، سعی کنید استفاده و بازی با تلفن همراه خود را به حداقل برسانید.

- در مکان‌هایی که استفاده از تلفن همراه موجب اختلال در نظم یا سیستم می‌شود (مانند هواپیما) تلفن خود را خاموش کرده و به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.
- هنگامی که امکان پاسخگویی به تماس دیگران را ندارید، به نوعی آنها را از این قضیه مطلع کنید؛ مثلا از پیام کوتاه‌های از پیش نوشته‌شده گوشی تلفن‌تان استفاده کنید.
- در اماکن عمومی و مجالس رسمی که افراد دیگری در کنار شما حضور دارند مکالمات خود را به‌صورت جدی‌، محترمانه و کوتاه بیان کنید.

- اگر تماس بی‌پاسخ داشتید، مجددا منتظر تماس طرف نمانید؛ ادب حکم می‌کند که قید هزینه آن را بزنید و خودتان با او تماس بگیرید؛ دقت کنید که باید خودتان تماس بگیرید، پیام کوتاه نفرستید تا او با شما تماس بگیرد.
- اگر کسی تماس شما را رد کرد، احتمالا امکان پاسخگویی ندارد. در این مواقع بهتر است  منتظر بمانید تا خود او تماس بگیرد.

- اگر شماره‌ای ناشناخته اشتباها با شما تماس گرفت یا پیام کوتاه فرستاد، به اجبار از او نخواهید تا خودش را معرفی کند یا دلیل اشتباهش را بگوید.
- شماره تلفن افرادی را که با آنها ارتباط دارید در گوشی خود ثبت کنید تا وقتی با شما تماس می‌گیرند با دیدن نام آنها برخورد شایسته را به عمل آورید؛ ضمن اینکه همیشه امکان دسترسی به آنها برای شما میسر باشد.

-  امواج تلفن همراه برای کودکان بیش از بزرگسالان خطر دارد؛ سعی کنید هنگام استفاده، از کودکان دور باشید و از تلفن همراه برای سرگرم کردن آنها استفاده نکنید.
- تلفن همراه دیگران را بدون اجازه پاسخ ندهید یا پیام‌های آنها را نخوانید.
- از دادن شماره تلفن شخصی افراد بدون اجازه آنها به دیگران خودداری کنید.
- اگر مجبور شدید از تلفن دیگران برای برقراری تماس استفاده کنید، پس از اتمام مکالمه درصورت نیاز بدون رودربایستی شماره تلفنی که گرفته‌اید را پاک کنید.
- تلفن همراه خود را تمیز و سالم نگهداری کنید.
- مشخصات و نحوه کار با گوشی‌تان را به‌صورت کامل یاد بگیرید و مدل آن را به خاطر بسپارید.

کد خبر 89357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز