مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

ترجمه عبدالحسین غلامرضایی: تحقیقات جدیدی که از طرف انجمن علمی پزشکان دانشگاه کلمبیا در آگوست 2009 در مورد اطفال منتشر شده مبین آن است که بین آلودگی هوا و بهره هوشی اطفال رابطه‌ا‌ی مستقیم وجود دارد؛ یعنی هر‌چه آلودگی هوا بیشتر باشد بهره هوشی با نقصان بیشتری روبه‌روست.

در این تحقیق آثار زیانبار هیدروکربن‌ها روی جنین و مراحل اولیه دوران کودکی مورد مطالعه قرار گرفته است. هیدروکربن‌ها موادی شیمیایی هستند که پس از سوختن سوخت‌های فسیلی نظیر زغال سنگ، نفت و فراورده‌های آن در هوا منتشر می‌شوند همچنین مصرف مواد دخانی نظیر توتون و تنباکو و میزان تردد خودروها سهم قابل توجهی در اینگونه آلودگی‌ها در شهرهای بزرگ به‌عهده دارند.

این مطالعه صد‌ها زن باردار از نژادهای گوناگون را که در ارتفاعات واشنگتن و نیویورک زندگی می‌کنند مورد بررسی قرار داده است. این مادران هر کدام روش شخصی خود را جهت کنترل آلودگی هوا استفاده می‌کردند و فرزندان آنها از دوران جنینی تا سن 5سالگی تحت مراقبت قرار داشتند. البته عوامل خارجی نظیر کیفیت مراقبت از اطفال، میزان آلودگی محیط‌زیست و میزان تحصیل مادران نیز مورد توجه بوده است.

وقتی که بچه‌ها 5  ساله شدند از 249 نفر از آنها تست هوش گرفته شد. نتیجه آزمایش‌ها  نشان داد که تعداد 140 نفر از این اطفال که در دوره آزمایش‌ها  بیشتر  در معرض هیدروکربن‌ها قرار داشتند از بهره هوشی کمتری نسبت به سایر بچه‌ها برخوردار بودند.یافته‌ها نشان داد که میزان بهره هوشی آنها نسبت به سایرین 31/4‌تا‌67/4‌درصد کمتر است.

Science daily

کد خبر 89259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز