مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: شهردار تهران مدتی است که با اجرای طرح‌های مختلف شهری در‌نظر دارد بار ترافیکی پایتخت را کم کرده و فکری به حال تردد میلیون‌ها وسیله نقلیه در سطح پایتخت کند

 احداث پارکینگ و ایجاد فضاهای مناسب شهری برای پارک خودروها یکی از سیاست‌های مثبت شهرداری تهران است که هم‌اکنون در نقاط مختلف شهر در دست طراحی و اجراست.

پروژه احداث پارکینگ آیت‌ا... طالقانی یکی از پروژه‌ها‌ی موثردر منطقه‌7 تهران است که سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران به عنوان کارفرما عملیات اجرایی آن را از تاریخ 22‌اسفند سال گذشته آغاز کرد.

این محدوده به‌دلیل تردد زیاد خودروهای مختلف و هم‌چنین مشکل نبودفضای مناسب پارکینگ، نیازمند اجرای چنین پروژه‌ای بود که بتوان با راه‌اندازی آن بسیاری از مشکلات ترافیکی را حل کرد. 

 پارکینگ آیت‌ا... طالقانی از نگاه فنی
این پروژه با کاربری پارکینگ، تجاری و رستوران در سه‌طبقه زیرزمین، طبقه همکف تا طبقه هفتم در زمینی به مساحت 17000‌متر‌‌مربع در حال اجراست که طبق قرارداد باید تکمیل عملیات اجرایی سازه، تاسیسات مکانیکی و برقی پارکینگ در مدت 12‌ماه پس از تاریخ اولیه صورت‌جلسه تحویل کارگاه انجام شود.

 مشاور این پروژه، شرکت مهندسان مشاور پارامادان است که عملیات اجرایی این پارکینگ توسط این شرکت تحت نظارت فنی‌-مهندسی قرار دارد. اسکلت این ساختمان از نوع اسکلت و دال بتونی که سیستم فونداسیون رادیه جنرال مقاومت فراوانی را به سازه می‌دهد. پوشش کف ساختمان از سنگ، موزائیک‌ و کفپوش صنعتی است و پوشش دیوار نیز با کاشی، اندود‌گچ و سیمان، نوار مسی و شیشه سکوریت اجرا می‌شود.

 سقف این ساختمان نیز  از نوع سقف کاذب رابیتس، کناف، دامپ‌ها، اندود‌گچی، نقاشی و بتون‌ نماست. ضمن این که نمای پارکینگ هم از جنس کامپوزیت، آلومینیوم و فریم‌لس است. سیستم‌ها‌ی تاسیسات مکانیکی این پروژه متشکل از فن کوئل، اطفای حریق، فاضلاب و آب باران و هم‌چنین سیستم هوای تازه و برگشت هوا طراحی شده است و تاسیسات برقی نیز مجهز به سیستم اعلام‌حریق، روشنایی، نیرورسانی و ارتنینگ است. این پارکینگ پس از راه‌ اندازی کامل می‌تواند تا 319‌خودرو را در خود جای داده و سهم مهم و به‌سزایی در حل مشکل پارکینگ این محدوده داشته‌باشد.

 اولین پارکینگ تمام مکانیزه در راه است
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران به‌تازگی وعده داده که علاوه‌بر پارکینگ آیت‌ا... طالقانی، پارکینگ طبقاتی کاوه نیز تا پیش از مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد. با بررسی‌ها‌ی انجام‌شده، وجود این دو‌پارکینگ در سیستم حمل‌و‌نقل و ترافیک پایتخت می‌تواند گره مشکلات پارکینگ برخی مناطق پر‌تردد را حل کند.

 مهندس سید‌جعفر تشکری‌ها‌شمی، پارکینگ طبقاتی کاوه را واقع‌در میدان انقلاب‌اسلامی، ابتدای خیابان آزادی و پارکینگ آیت‌ا... طالقانی را واقع‌در خیابان آیت‌ا... طالقانی عنوان کرد و گفت: این پروژه‌ها‌ در مراحل نهایی ساخت خود قرار دارند و به‌زودی افتتاح  شده و به‌بهره‌برداری می‌رسند. ضمن آن‌که پارکینگ کاوه ظرفیت پارک 620‌خودرو و پارکینگ آیت‌ا... طالقانی نیز  ظرفیت پارک 310‌خودرو را دارد. معاون شهردار تهران اعلام کرد، به‌زودی اولین پارکینگ تمام‌مکانیزه از نسل جدید نیز به بهره‌‌برداری می‌رسد.

عملیات اجرایی این پارکینگ در خیابان ایرانشهر در حال اجراست و تاکنون 50‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با توجه به روند سریع احداث این پروژه امیدواریم تا پایان سال تکمیل و راه‌اندازی‌ شود. عملیات بتون‌ریزی و اجرای فونداسیون این پارکینگ تمام‌مکانیزه به‌‌اتمام رسیده که طبق برنامه مراحل نصب تجهیزات مختلف این سازه نیز به‌زودی آغاز می‌شود.پارکینگ تمام‌مکانیزه ایرانشهر با برخورداری از 164‌فضای پارک خودرو کاملا مطابق تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی شده و در نوع خود اولین محسوب می‌شود.

 نیاز تهران به پارکینگ‌ها‌ی طبقاتی
براساس اخرین آمار‌، تهران هم‌اکنون دارای 20‌هزار جای پارک در ‌توقفگا‌ها‌ی طبقاتی است. تجمع مراکز اداری و تجاری و به‌عنوان مثال استقرار بازار بزرگ تهران در محدوده مرکزی شهر نیاز به استفاده از خودرو و در نتیجه پارکینگ را دوچندان کرده است و این در‌حالی است که کارشناسان ترافیک معتقدند، با توجه به تردد بیش از 3‌میلیون دستگاه خودرو در پایتخت، به 700‌هزار جای پارک در توقفگاه‌های طبقاتی نیاز داریم.

سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بارها به اهمیت احداث پارکینگ‌ها‌ی طبقاتی در پایتخت اشاره کرده، اما بنا به دلایل مختلف از جمله کمبود فضا و قیمت بالای تملک زمین، تاکنون نتوانسته‌ به میزان موردنیاز در شهر، پارکینگ طبقاتی احداث کند. به‌گفته تشکری‌ها‌شمی، تهران با حساب قرار‌گرفتن 1000‌دستگاه خودرو در هر پارکینگ به 700‌‌توقفگاه طبقاتی نیاز دارد، در‌حالی‌که احداث این تعداد با توجه به هزینه سنگین، مستلزم کمک‌های دولت و مردم است.

 هاشمی‌تشکری ضمن تاکید بر اهمیت احداث پارکینگ در نقاط پر‌تردد معتقد است که در پارکینگ‌های مکانیزه با حذف «رمپ‌و‌لوپ»ها و فضای مورد‌نیاز برای پارک خودرو این امکان به‌وجود می‌آید که در زمین‌ها‌ی کوچک بتوان پارکینگ احداث کرد. در‌واقع با این اقدام در نقاط مختلف شهر به‌خصوص بافت‌مرکزی که تراکم ساخت‌و‌ساز زیاد است، زمینه احداث پارکینگ‌ها‌ی جدید بیشتر می‌شود.

کد خبر 88759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز