چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بانک توسعه آسیا (ADB) اعلام کرد در امر کاهش فقر در کشورهای آسیا و اقیانوسیه پیشرفت داشته است

 اما همچنان "جیب‌های بزرگ فقر" در بسیاری از کشورهای این منطقه وجود دارند

خبرگزاری آلمان از مانیل گزارش داد، ADB که در مانیل مستقر است، اعلام کرد: "در 15 سال گذشته، آسیا پیشرفت سریعی در مبارزه با فقر و کاهش شمار فقرا داشته است، به طوری که از آمار پیشین یک نفر از دو نفر، اکنون یک نفر از چهار با فقر دست و پنجه نرم می‌کند."

این بانک افزود: "با این حال، جیب‌های بزرگ دچار فقر مفرط همچنان دیده می‌شود و این در حالی است که گزارش‌هایی از رشد اقتصادی منتشر می‌شود."

این بانک همچنین اعلام کرد که منطقه با چالش‌های جدی در حوزه‌های فاضلاب و تلفات زایمان مواجه است، به طوری که بسیاری از کشورها همچون افغانستان، کامبوج و نپال با نرخ بالای مرگ و میر مادران حین زایمان مواجهند.

ADB خاطرنشان کرد که بیش از یک چهارم خانوارهای شهری در 13 کشور همچنان فاقد دسترسی به سیستم پیشرفته تخلیه فاضلاب هستند.

جونگ وا لی، رییس اقتصاددان ADB نگرانی خود را در این باره ابراز کرد که رکود اقتصادی جهانی احتمالا مانعی جدی را بر سر راه تلاش‌ها به منظور بهبود استانداردهای زندگی مردم این منطقه مطابق با اهداف توسعه هزاره ایجاد کند.

لی گفت: "با رکود کنونی اقتصادی در جهان که منجر به کاهش صادرات، تولید و تراکم تقاضا شده است، رشد منطقه‌ای تحت فشار شدید ادامه خواهد یافت. رشد با سرعت پایین‌تر در کوتاه‌مدت موجب می‌شود حصول پیشرفت در اهداف هزاره برای بسیاری از کشورهای آسیا و اقیانوسیه مشکل شود."

این بانک اعلام کرد ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به شدت در شماری از اقتصادهای منطقه در سال گذشته به خاطر بحران جهانی اقتصادی کاهش یافت.

کد خبر 88725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز