سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه سیاسی: چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، در این جلسه دادگاه، رسیدگی به پرونده متهمان محسن میردامادی، محسن صفایی فراهانی، سعید شریعتی، بهزاد نبوی، عبدالله رمضان‌زاده، کیان تاجبخش، مصطفی تاجزاده، هدایت آقایی، شهاب طباطبایی، احمد زیدآبادی، سعید لیلاز، امین‌زاده، علی تاجرنیا، محمد قوچانی، سعید حجاریان و محمدرضا جلایی‌پور در دستور کار بود.

در ابتدای جلسه، کیفرخواست مربوط به حجاریان توسط معاون دادستان  قرائت شد. در پایان کیفرخواست معاون دادستان با توجه به موارد مطرح شده درخواست محاکمه و اشد مجازات را برای سعید حجاریان کرد.

به جای حجاریان

در ادامه به‌دلیل اینکه سعید حجاریان به خاطر مشکل تکلم قادر به دفاع کامل از خود نبود، سعید شریعتی عضو شورای مرکزی حزب مشارکت متنی را به‌عنوان دفاعیات سعید حجاریان قرائت کرد.

در این متن آمده است: من هم در این انتخابات با ارائه تحلیل‌های ناصواب که مبنای بسیاری از اعمال نادرست قرار گرفت مرتکب خطاهای سهمگینی شده‌ام که به همین خاطر از ملت عزیز ایران عذرخواهی می‌کنم.

وی تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران نظامی انقلابی است که قانون اساسی مدون و مردمی رشید دارد و تحت تربیت حضرت امام‌(ره) به‌خوبی به حقوق خود واقفند ضمن اینکه حکومت در ایران موروثی نیست بلکه خبرگان منتخب، رهبر اعلم، اعدل و اشجع را انتخاب می‌کنند و نظام ولایت فقیه نیز مشروعیت خود را از ناحیه مقدسه امام زمان‌(عج) می‌گیرد.

در تأملات تنهایی

سعید حجاریان ضمن اعلام استعفا از حزب مشارکت آورده است: از آنجا که نظرات و آرای من آثار خود را در مواضع حزب و به‌خصوص جزوه تاملات راهبردی (سیاسی ـ‌ عقیدتی) به جای گذاشته و من در تأملات تنهایی خود آن‌را منافی و مغایر با مشی حضرت امام‌(ره) و قانون اساسی و مرامنامه حزب یافته‌ام و همین امر را موجب انحراف حزب به‌خصوص در ایام انتخابات اخیر می‌دانم استعفای خود را از حزب مشارکت اعلام داشته و دیگر حزب را جایگاه مناسبی برای خود نمی‌بینم.

وضعیت جسمانی او اجازه نمی‌دهد

پس از قرائت دفاعیات حجاریان توسط شریعتی، وکیل مدافع حجاریان به دفاع از موکل خود پرداخت و گفت: در ماده 15 قانون مجازات اسلامی از جرمی صحبت می‌شود که فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام است در حالی‌که باید به عرض برسانم موکل بنده در چنین گروه‌هایی عضویت نداشته است.

وکیل حجاریان همچنین تاکید کرد: توهین به مقامات باید علنی و حین انجام وظیفه باشد و همچنین عمل توهین باید عمدی و توأم با قصد، عمد و نتیجه یک اشتباه نباشد. لذا موکل بنده چنین عملی را مرتکب نشده است. او تصریح کرد: از سوی دیگر وضعیت جسمی موکل من به او اجازه برخی اعمالی را که در کیفرخواست قرائت شد نمی‌دهد.

محاکمه مسئول سایت جمهوریت

حمزه کرمی یکی دیگر از متهمان حوادث بعد از انتخابات بود که دیروز در مجتمع امام خمینی‌(ره) به دفاع از اتهامات وارده به‌خود پرداخت. مسئول سابق سایت خبری جمهوریت گفت: تشکیل سایت جمهوریت در حالی بود که آقای جاسبی اعلام کرد که از نظرش منصرف شده است و دستور تعطیلی سایت را داد. اما مهدی هاشمی اعلام کرد که سایت باید به کار خود ادامه دهد.

وی در پایان دفاعیات خود ضمن اعلام ندامت از فعالیتش خطاب به حاضران گفت: بنده خود را مصداق این اتهامات نمی‌بینم و این سایت سردبیر داشته است. کرمی در پایان از رهبر معظم انقلاب خواستار رافت اسلامی در مورد خود شد.

محاکمه باستانی

پس از کرمی، مسعود مرادی باستانی سردبیر سایت جمهوریت که به‌دلیل اقدام علیه امنیت ملی و همچنین حضور در راهپیمایی‌های بعد از انتخابات بازداشت شده بود به دفاع از خود پرداخت. این متهم با بیان اینکه عوامل سایت جمهوریت در یکی از اماکن دانشگاه آزاد مستقر بودند، گفت: دستمزد کارکنان به وسیله چک‌های دانشگاه آزاد تامین می‌شود.

سردبیر شیفت عصر سایت جمهوریت در پایان دفاعیات خود ضمن درخواست رافت اسلامی از رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: بنده خود را جزو آب و خاک و میهن می‌دانم و از دادگاه محترم تقاضا دارم فرصتی را به بنده دهد تا بتوانم در راستای اهداف انقلاب اسلامی تلاش کنم.

2 سال در زندان شاه

در ادامه چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به متهمان حوادث پس از انتخابات نوبت هدایت آقایی بود که پس از شنیدن کیفرخواست دادستانی علیه او، پشت تریبون برود.

هدایت آقایی ابتدا گفت: آغاز فعالیت سیاسی و اجتماعی بنده به سال 1352 و زمانی که دانش‌آموز دبیرستان بودم و در محضر آیت‌الله ارسنجانی فعالیت می‌کردم باز می‌گردد. او ادامه داد: در سال‌های 1355 و 56 توسط رژیم شاه دستگیر شدم و پس از آزادی فعالیت خود را ادامه دادم و یکی از برادرانم به فیض شهادت نائل شد و 2 برادر دیگر و خودم جانباز هستیم.

آقایی در تشریح فعالیت‌های سیاسی خود افزود: بنده در مجلس سوم نماینده مردم بودم و در وزارتخانه‌های کشور و صنایع و معادن حضور داشتم و برای تثبیت نظام قدم‌های خود را برداشتم و امروز متأسفم که باید پاسخگوی اتهامی باشم که مانند یک خط فرضی بین من و نظام احساس می‌شود.

وی ادامه داد: به فرض اینکه ما زندان و اتهام را هم تحمل کنیم اما این فاصله بین نظام را به هیچ‌وجه نمی‌توانیم تحمل کنیم و امیدواریم این خط فرضی پاک شود زیرا کسی نمی‌تواند ما را از این نظام جدا کند.

نمی‌توان رقابت کرد

آقایی با اشاره به «اشتباهات استراتژیک مسئولان گروه‌ها و برخی از احزاب» گفت: رهبران سیاسی ما نکته‌ای را که گاهی به زبان می‌آوردند، متأسفانه فراموش کرده اند و آن، این بود که با رئیس‌جمهوری که بر سر قدرت است نمی‌توان رقابت کرد و این موضوع در دنیا بی‌سابقه است که به نتیجه برسد و این موضوع یکی دیگر از اشتباهات بزرگ ما بود.

در روزنامه‌ها هم چاپ شد

عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی با اشاره به یکی دیگر از موارد کیفرخواست خود مبنی بر توهین به مسئولان نظام گفت: من خاطره‌ای در این خصوص ندارم و نمی‌دانم در کجا چنین توهینی کرده‌ام و اگر موضوع، نامه‌ای است که در مجلس سوم در اعتراض به رد صلاحیت‌های مجلس چهارم  امضا کردم، باید بگویم آن در شرایطی بود که تعداد زیادی از نمایندگان آن را امضا کردند و در روزنامه هم چاپ شد.

آقایی در پایان دفاعیات خود گفت: از رهبر انقلاب اسلامی و شهدا و همه کسانی که دلشان برای نظام می‌سوزد طلب عفو نموده و تقاضای عفو و رأفت اسلامی را دارم.
در ادامه رسیدگی به پرونده هدایت آقایی وکیل مدافع به دفاع از وی پرداخت و اظهار داشت: هیچ‌یک از عناوین اتهامی ایشان با پرونده وی مرتبط نیست چرا که اهانت به مقامات نظام مربوط به بیانیه‌ای می‌شود که در اعتراض به رد صلاحیت‌های مجلس چهارم صورت گرفته بود و اگر این موضوع جرم و اهانت بود در روزنامه‌های آن زمان چاپ نمی‌شد و از سوی دیگر این موضوع مشمول مرور زمان شده است.

حجم غیرمنطقی

وکیل آقایی همچنین تاکید کرد: در کیفرخواست عمومی اقدام علیه امنیت ملی اتهامی کلی برای همه متهمان است. لذا نقدی که وارد است این است که اقداماتی که این افراد مطرح می‌کنند اقدام مستدل علیهده به شمار نمی‌آید و حضور در تحرکات غیرقانونی عناوین مستقل مجرمانه نیستند. به این ترتیب حجم کیفرخواست به‌طور غیرمنطقی افزایش یافته است.

اقدام علیه امنیت ملی

وی با طرح این سؤال که مصادیق اقدام علیه امنیت ملی و مرجع تعیین آن کدام است؟ افزود: در قانون مصداق‌های اقدام علیه امنیت ملی ذکر نشده و ما نمی‌توانیم هرچیزی را در این راستا بدانیم چرا که اگر 5 نفر و یا 5 میلیون نفر اعتراض کوچکی مثلاً به امور زباله‌های محل خود داشته باشند نیز می‌تواند اقدام علیه امنیت ملی تلقی شود.

43 روز انفرادی

در پایان این جلسه هدایت آقایی ضمن تقاضای رأفت اسلامی از محضر دادگاه گفت: در 43 روزی که در انفرادی و در روزهای دیگری که در سلول بودم برخوردهای خوبی با من صورت گرفت.

استحاله سیاسی و فرهنگی

محسن صفایی فراهانی عضو جبهه مشارکت و یکی از متهمان درگیری‌های بعد از انتخابات پس از پایان جلسه دادگاه صبح دیروز در جمع خبرنگاران گفت: ادامه فعالیت سیاسی در کشور بستگی به شرایط دارد زیرا ما دچار استحاله سیاسی و فرهنگی هستیم.

وی افزود: اقدامات احمدی‌نژاد طی 4 سال گذشته باعث شد که در اقتصاد مشکلات خرد کشور حل شود. نقدینگی‌ای که تزریق شد مشکلات را مقطعی حل کرد.

کد خبر 88690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز