دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

کریم اعظمی: داود مهابادی برای اولین بار روی نیمکت راه‌آهن سرمربی‌شدن را تجربه کرد ولی همکاری او با محمدحسن انصاری‌فرد تداوم نداشت تا این مربی جوان با حضور در تربیت یزد مربیگری در لیگ دسته اول را هم تجربه کند.

 قبل از شروع فصل اما مسئولان مقاومت با چند مربی از جمله محمود یاوری، اکبر میثاقیان، علی‌اصغر مدیرروستا و ... مذاکره کردند که با هیچ یک از آنها به توافق نرسیدند و سرانجام این مهابادی بود که هدایت تیم شیرازی را برعهده گرفت. تیم او در فصل جدید لیگ برتر پیش‌بینی‌ها را بر هم زده و از سه بازی 7 امتیاز به دست آورده است.

  • برای خیلی‌ها قابل تصور نبود که از 3 بازی 7 امتیاز بگیرید. قبول دارید؟

بله، موافقم.

  • فکر می‌کنید چه عاملی باعث شد که در این 3 هفته نتایج خوبی بگیرید؟

اول لطف خدا و سپس زحمات بازیکنان و کادر فنی دست به دست هم داد تا نتایج خوبی بگیریم. البته از حمایت تماشاگران هم نباید به سادگی عبور کنیم. من از زحمات تمامی آنها و همچنین مسئولان، هیات‌مدیره، بازیکنان و کادر فنی تشکر می‌کنم.

  • داود مهابادی در این موفقیت چقدر نقش دارد؟

ما یک تیم هستیم و هر کس در برد و باخت به اندازه خودش نقش دارد.

  • جالب اینجاست که مدیرعامل باشگاه در مصاحبه‌ای اعلام کرده که از انتخاب شما به عنوان سرمربی به خودش می‌بالد.

آقای جعفری نسبت به من لطف دارند و امیدوارم بتوانم جواب اعتماد ایشان را بدهم.

  • شاید در ابتدای فصل هیچکس نمی‌توانست مقاومت سپاسی را بدون غلامحسین پیروانی تصور کند اما حالا شما روی نیمکت نشسته‌اید و موفق هم بوده‌اید.

به هرحال قرار بود کاری را شروع کنم و معتقدم در فوتبال هیچ چیز آسان نیست. آقای پیروانی سال‌ها برای فوتبال شیراز زحمت کشیده و امیدوارم که بتوانم راه ایشان را ادامه دهم.

  • آیا از پیروانی مشاوره می‌گیرید؟

قبل از شروع فصل از او اجازه گرفتم و اتفاقا در مورد بعضی از مسائل با پیروانی مشورت کردم.

  • سقف آرزوهای داود مهابادی کجاست؟

زود است از حالا بخواهم در این مورد صحبت کنم. چون در ابتدای راه هستم ولی باید بگویم که آرزویم قهرمانی لیگ برتر و رفتن به لیگ قهرمانان آسیاست. البته این حرفم مربوط به الان نمی‌شود و به صورت کلی چنین موضوعی را مطرح کردم.

  • فکر می‌کنید رسیدن به نیمکت تیم ملی برای یک مربی ایرانی مثل شما فقط می‌تواند در حد یک آرزو باشد؟

هیچکس نمی‌تواند در مورد آینده حرف بزند و شاید یک روز این افتخار نصیب من شد تا به  تیم ملی کشورم خدمت کنم. البته باید بگویم که کارنامه یک مربی بسیار مهم است و همانطور که گفتم من هنوز در ابتدای راه هستم.

  • چند سال پیش چند تیم مطرح اروپایی اقدام به استفاده از مربیان جوان کردند. قبول دارید اگر چنین شیوه‌ای در اروپا به کار گرفته نمی‌شد، تیم‌های ایرانی هم دست به چنین ریسکی نمی‌زدند؟

حرف شما تا حدودی درست است ولی به هرحال به مربیان جوان هم باید فرصت داد و لطف خدا شامل حال من شده تا بتوانم در این سطح از فوتبال ایران مربیگری کنم.

  • برخی معتقدند که دیگر نباید از مربیان مسن یا سنتی در فوتبال ایران استفاده کرد. نظر شما چیست؟

سئوال سختی است ولی احساس می‌کنم که این موضوع نباید صددرصدی باشد. به هرحال مربیان جوان و مسن لازم و ملزوم یکدیگر هستند و اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که خیلی از مربیان مسن در فوتبال اروپا همچنان مشغول فعالیت هستند و روند موفقیت‌آمیزی دارند.

  • در ایران از سبک کدام مربی الگوبرداری می‌کنید؟

من از سبک کسی الگوبرداری نمی‌کنم و راه خودم را ادامه می‌دهم ولی از تمامی مربیانی که با آنها کار کرده‌ام مثل فیروز کریمی، ابراهیم قاسمپور، منصور پورحیدری، ناصر حجازی، امیر قلعه‌نویی و ... نکاتی را یاد گرفته‌ام که سعی می‌کنم از آنها استفاده کنم.

  • فکر می‌کنید بهترین مربی ایران چه کسی است؟

در سال‌های اخیر امیر قلعه‌نویی نتایج بسیار خوبی گرفته ولی فکر می‌کنم طی 15،10  سال گذشته فیروز کریمی بهترین مربی ایران بوده است.

  • در خارج از ایران کدام مربی را الگوی خود قرار داده‌ای؟

من سبک مربیگری یوهان کرایف و آرسن ونگر را می‌پسندم. آنها الگوی من در مربیگری هستند.

  • نگران نیستید که نتایج مقاومت تصادفی باشد؟

مطمئن باشید که تصادفی نیست در ضمن مقاومت امسال کمترین نوسان را خواهد داشت. من حتی زمانی که در تربیت یزد مربیگری می‌کردم، این تیم نوسان کمی داشت.

  • ولی برق دیگر تیم شیرازی هم سال گذشته در اوایل لیگ نتایج بسیار خوبی گرفت و حتی صدرنشین شد اما به یک‌باره به لیگ دسته اول سقوط کرد.

من بازی‌های برق را ندیده‌ام و معتقدم که برق و مقاومت ربطی به هم ندارند. این اتفاق سال گذشته افتاد ولی حالا شاهد برگزاری یک لیگ دیگر هستیم و ما هم با دیگر تیم‌ها فرق داریم.

  • با مشکلات مالی مقاومت چطور کنار می‌آیید؟

این درست که مثل خیلی از تیم‌ها هزینه نمی‌کنیم ولی خوشبختانه تا الان مشکل خاصی وجود نداشته و پیش‌قسط اول قرارداد بازیکنان پرداخت شده است.

  • شما یک تیم کاملا سنتی که تا فصل قبل با 3 مدافع ارنج می‌شد را تحویل گرفتید و امروز این تیم را با سیستم 4 دفاع خطی روانه مسابقات کرده‌اید. چطور این تغییر و تحول مهم را به این سرعت درتیم‌ پیاده کردید؟

قبل از آمدنم به مقاومت شناخت نسبی از این تیم داشتم. این تغییر و تحول مهم اما به هرحال باید انجام می‌شد؛ هرچند بچه‌ها ابتدا استرس داشتند که شاید نتوانند به این زودی به بازی در سیستم 4 دفاع عادت کنند. قبل از پیوستن من به مقاومت، مربیان ما تا حدودی بدنسازی را انجام داده بودند و ما از نظر بدنی در وضعیت مطلوبی قرار داشتیم، به همین دلیل من در هفته 3 تا 4 جلسه با مدافعان تمرین‌های اختصاصی انجام می‌دادم. بعد از آن هم ما 5 بازی تدارکاتی خیلی خوب انجام دادیم که به مرور شرایط بهتر شد. جالب است بدانید که ما در20 دقیقه ابتدایی اولین بازی تدارکاتی‌ مقابل استقلال اهواز آنقدر در خط دفاع ناهماهنگ بودیم که خودم هم نگران استفاده از سیستم 4 دفاع شدم.

  • این هفته با سپاهانی بازی داشتید که در بازی قبل خود ناگهان با 4 دفاع مقابل مس ایستاد و این تیم را به گفته سرمربی‌اش شوکه کرد؛ اما به نظر می‌رسد این هفته این شما بودید که سپاهان را شوکه کردید.

سپاهانی‌ها دراین بازی هم ابتدا با آرایش 3-3 -4 بازی را شروع کردند. هرچند در مقاطعی از بازی آن را به 2-4-4 تغییر دادند و حتی با آوردن بنگر به خط حمله، رو به بازی مستقیم آوردند. ولی ما درنهایت مقابل تمام این تحولات با برنامه کار کردیم و درنهایت به آنچه می‌خواستیم رسیدیم. البته به اعتقاد من سپاهان با امیر قلعه‌نویی مدعی شماره یک کسب عنوان قهرمانی است.

  • برنامه‌ شما برای از کار انداختن این تیم چه بود؟

به هرحال ما فیلم بازی‌های آنها مقابل استقلال و مس را به دقت آنالیز کردیم و تمرینات را هم براساس مشاهداتمان از این دو بازی طراحی کردیم. من نمی‌توانم خیلی وارد جزییات تاکتیکی این بازی بشوم اما می‌توانم بگویم که تک‌تک بازیکنانم دراین بازی فوق‌العاده کار کردند.

کد خبر 88514

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز