مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: نکته اصلی تئوری‌های جنسیتی این است که موقعیت تابعی زنان در بازار کار و در خانه و خانواده با یکدیگر مرتبط و جزئی از یک سیستم کل اجتماعی است که در آن زنان تابع مردان هستند.

هم در کشورهای صنعتی مبتنی بر بازار و هم در جوامع صنعتی دیگر که متکی به بازار نیستند، حتی هنگامی که زن‌ها در خارج از خانه کار می‌کنند باز هم کار خانگی، به ویژه مراقبت کودک، به آن‌ها اختصاص دارد. در جوامع در حال توسعه، کار خانگی و مراقبت کودک عموماً در قلمرو مسئولیت زنان قرار دارد.

تئوری‌های نابرابری شغلی نیز معتقدند که آن‌ها بارها در طول زندگیشان وارد بازار کار شده و الگوی مشارکت آن‌ها تحت تأثیر تغییرات در زندگیشان است مانند وضعیت تاهل، تعداد بچه‌ها و غیره. معمولاً کسانی که فعالیت اقتصادی دارند زنانی هستند که یا تحصیلات عالیه دارند و یا ازدواج نکرده‌اند، یا بچه ندارند و اغلب در مشاغلی هستند که تداوم نقش خانه آنها‌ست مثل تدریس، پرستاری و غیره. آرای ارایه شده توسط این دو دیدگاه با نتایج تحقیق حاضر مطابقت دارد، به‌طوری که عوامل خانوادگی از جمله وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، رضایت و حمایت شوهر، کار خانگی و مراقبت از فرزندان موانع پذیرش پست مدیریت زنان به شمار می‌آیند.

- یکی از عوامل مهم برانگیزاننده برای افراد، افزایش حقوق و مزایا می‌باشد و با توجه به تئوری برابری برای جذب کردن و پذیرش آن از طرف معلمان زن باید توجه بیشتری به مزایای مدیریت نسبت به معلمان شود.

- حجم کاری کادر آموزشی (دبیران) به مراتب کمتر از کادر اجرایی (مدیریت) است؛ از این رو با استناد به نظریه برابری جهت تشویق کارکنان به پذیرش مدیریت تنها راه ایجاد تناسب بین ساعات کاری و حقوق و مزایای دریافتی است. از سوی دیگر در تعطیلات کادر اجرایی مدرسه(مدیران) باید تجدیدنظر نمود، چرا که دبیران دارای تعطیلات 3 ماهه تابستان می‌باشند.

- تقسیم کارهای مدارس برای کاهش فشارهای ناشی از همه کارها به مدیر از لحاظ صرف وقت.

- مشارکت دانش‌آموزان و والدین در اداره امور مدارس و مسایل غیرآموزشی و آموزشی.

- کاهش حجم کار مدیران:

تا وقتی که مدیران مدارس با حجم بالای شغلی روبه‌رو هستند، نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که مدارس را به درجه بالایی از بهره‌وری، انعطاف و سازگاری سوق دهند مگر آن که مدیران رده‌های بالاتر برای کنترل میزان حجم کار مدیران دست به برنامه‌ریزی دقیق و پژوهش‌های وسیعی در این زمینه بزنند.

- از جمله مشکلاتی  که در مورد مشاغل اداری مورد اشاره قرار گرفته است فقدان تنوع و خسته کننده بودن وظایف می باشد لذا توصیه می‌شود با استفاده از تکلیف‌های طراحی مشاغل (توسعه شغلی، گردش شغلی و...) تنوع را در کارهای اداری و مالی تزریق کرده و انگیزه را در کارکنان بالا ببرند.

- از جمله دلایلی که افراد متخصص علاقه‌ای به پذیرش مسئولیت‌های مدیریتی ندارند همانا فقدان اختیار و آزادی عمل است؛ لذا توصیه می‌شود که با تجدید نظر در شرح وظایف مدیران و کارکنان و برقرار کردن جو اعتماد و دوستی در بین کارکنان و مدیران با تفویض اختیارات اداری رغبت کارکنان را بیشتر کند.

- برای تغییر نگرش منفی افراد نسبت به میزان شایستگی زنان ضروری به نظر می‌رسد، که برنامه‌ریزان تعلیم و تربیت و مولفان کتب درسی در زمینه معرفی نقش زنان به جامعه بکوشند و زمینه بروز نگرش‌های مثبت را نسبت به زنان فراهم آورند.

- به لحاظ وجود موانع اجتماعی در پذیرش مسئولیت‌های مدیریتی زنان شاغل در سازمان آموزش و پرورش پیشنهاد می‌گردد کلیشه‌ها و تصورات غالب و نگرش‌های اجتماعی منفی در مورد تصدی پست‌های مدیریتی از طرف زنان مرتفع و زمینه اجتماعی مناسب برای رشد زنان ایجاد شود تا آن‌ها نیز بتوانند لیاقت‌ها و شایستگی‌های فردی و اجتماعی خود را عرضه نمایند. در این راستا می‌توان از طریق رسانه‌های گروهی و محتوای کتب درسی نقش و اهمیت زنان را در توسعه همه جانبه کشور نشان داد.

- معرفی مدیران موفق زن و زنان برجسته تاریخ در جهت الگو دهی تأثیرگذار خواهد بود و از بین بردن کلیشه‌ها و تصورات قالبی سنتی از زنان زمینه را برای بروز لیاقت‌های فردی و اجتماعی فراهم خواهد کرد.

کد خبر 8851

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز