گروه بین‌الملل: وزیر خارجه عراق از احتمال همکاری برخی نیروهای امنیتی این کشور با تروریست‌ها در انفجارهای اخیر در مقابل وزارتخانه‌های دولتی این کشور خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در روزهای اخیر انتقاد از توانایی‌های سازمان‌های امنیتی عراق در مقابله با تروریست‌ها به شدت افزایش یافته است و نوری مالکی نخست‌وزیر عراق در پی انفجارهای اخیر این کشور دستور بازنگری در ساختارهای امنیتی کشورش را داد.

از سویی دستور برچیده شدن دیوارهای امنیتی بغداد هم صادر شده است. این دیوارها منطقه امن بغداد موسوم به منطقه سبز را از سایر نقاط این شهر جدا می‌کرد. اکثر وزارتخانه‌های این کشور،  پارلمان و ساختمان نخست‌وزیری عراق در این منطقه قرار دارد.

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق به شدت به برچیده شدن دیوارهای امنیتی منطقه سبز عراق اعتراض و آن را تصمیمی تأسف‌بار خوانده است. چهارشنبه هفته گذشته در یک سلسله انفجار در برابر 5 وزارتخانه عراق از جمله وزارت خارجه این کشور 101 نفر کشته و 500 نفر هم زخمی شدند. زیباری همچنین گفته است که نقش احتمالی نیروهای امنیتی عراق در این انفجارها در حال بررسی است.

ارتش عراق اعلام کرده که مظنونان اصلی حمله به وزارتخانه‌های این کشور را بازداشت کرده است. ارتش البته جزئیات بیشتری از این ماجرا فاش نکرده است.

از سوی دیگر پارلمان عراق هم جلسه‌ فوق‌العاده خود را برای بررسی اوضاع امنیتی این کشور برگزار کرد. از سوی دیگر قاسم داوود رئیس فراکسیون همبستگی که با ائتلاف یکپارچه در ائتلاف است، کناره‌گیری وزیران دفاع، کشور و امنیت ملی و فرماندهی عملیات بغداد را به‌علت شکست در حمایت از شهروندان و ارائه توجیهات غیرقانع‌کننده خواستار شد.

این شایعه هم مطرح شده است که پارلمان قصد دارد نوری مالکی نخست‌وزیر عراق را به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح فراخواند و او را استیضاح کند، چرا که درخواست‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

کد خبر 88402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز