شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دست کم 24 نفر بر اثر درگیری‌ها میان نیرو‌های مخالف دولت و نیرو‌های اتحادیه آفریقا در موگادیشو پایتخت سومالی کشته شدند.

به گزارش الجزیره، شهروندان ساکن موگادیشو به دلیل شلیک گلوله‌های خمپاره توسط الشباب، گروهی که جهت سرنگونی دولت به مبارزه برخاسته در خانه‌های خود پنهان شده‌اند.

بر اثر اصابت خمپاره‌ها به یک بازار در زمانی که فروشندگان در حال بر پایی دکه‌های خود بودند، شش نفر کشته شدند.

کارکنان آمبولانس‌ها اعلام کردند که پس از وقوع این حملات خمپاره‌ای 18 جسد دیگر نیز در این بازار پیدا شده است.

عبدی حاجی احمد یکی از ساکنان موگادیشو گفت: صدها نفر از افراد سرتا پا مسلح با چندین مینی بوس به محل ما انتقال داده شدند و بلافاصله پس از خروج از این مینی بوس‌ها شروع به تیراندازی به سمت نیرو‌های دولتی و پایگاه نیرو‌های اتحادیه آفریقا کردند.

یکی دیگر از ساکنان موگادیشو نیز گفت که ما از روز قبل به دلیل گلوله باران شدید در این منطقه چشم روی چشم نگذاشته‌ایم.

شیخ علی محمود ریج سخنگوی الشباب اعلام کرد که نیرو‌های این گروه به دلیل پیشروی  نیرو‌های اتحادیه اتحادیه آفریقا در مناطق تحت کنترل الشباب اقدام به این حمله کرده‌اند.

ریج افزود: آن‌ها با حمله به مناطق تحت کنترل الشباب ما را به حمله تحریک کردند، بنابراین ما حق داریم پایگاه آن‌ها را مورد حمله قرار دهیم.

دولت موگادیشو و اتحادیه آفریقا تا کنون نسبت به وقایع اخیر از خود واکنش نشان نداده‌اند.

درگیری‌ها در روز پنج شنبه 20 اوت در بولابورته در حدود 210 کیلومتری موگادیشو پایتخت در زمانی آغاز شد که نیرو‌های دولتی وارد مناطق تحت کنترل الشباب شدند.

آمریکا مدعی شده است که گروه الشباب که در حال مبارزه جهت سرنگون کردن دولت انتقالی فدرال کنونی است، با القاعده در ارتباط است، ادعایی که گروه الشباب آن را رد کرده است.

جهت حفاظت از تاسیسات دولتی حدود 4 هزار نفر از نیرو‌های حافظ صلح اتحادیه آفریقا  از بروندی و اوگاندا به موگادیشو انتقال یافته‌اند.

در برخی از مواقع نیز این نیرو‌ها به هنگام ممانعت از پیشروی گروه الشباب با اعضای این گروه درگیر شده‌‌اند.

سومالی از زمانی که نظامیان دولت محمد زیاد باره دیکتاتور سابق این کشور ر ا در سال 1991 سرنگون کردند، دوره‌ای طولانی از خشونت و آنارشیسم را تجربه کرده است.

کد خبر 88334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز