شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: مدیرکل مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به طرح مورد بررسی در مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح نظام وظیفه و انتظار مردم برای تصویب این قانون، خاطرنشان کرد: با فرض روند عادی تصویب این قانون بدون هیچ مشکلی، تدوین آیین‌نامه‌های آن حداقل یکسال زمان نیاز دارد و بهتر است مشمولان منتظر تصویب این طرح نشوند.

سردار موسی کمالی، در یک نشست خبری افزود: مقرراتی که در حال حاضر در دستور مجلس شورای اسلامی قرار دارد، بخش قابل توجهی از شهروندان و سربازان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که متأسفانه به‌دلیل بررسی این طرح در مجلس، تعداد قابل توجهی از مشمولان خود را معرفی نمی‌کنند و منتظر تعیین تکلیف این قانون هستند.

وی در توضیحی اذعان کرد: طرح در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی دارای 70 ماده است که پیش از این 46 ماده آن به تصویب رسیده و پس از تعطیلات مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی آن آغاز شده است.

اما به‌دلیل همزمان بودن با معرفی کابینه، مشخص نیست، این طرح چه زمانی به تصویب برسد و پیش‌بینی می‌شود حداقل 2 جلسه دیگر برای بررسی آن لازم باشد.
سردار کمالی اضافه کرد: این اصلاحیه به شکل لایحه از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به مجلس و دولت ارسال شده بود، اما تعدادی از نمایندگان مجلس برای سرعت در بررسی، آن را به شکل طرح ارائه دادند.

وی تصریح کرد: این طرح ابتدا به‌صورت کامل با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگ شده بوده، اما پس از تصویب یک فوریت آن در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون‌های اجتماعی، قضایی و بهداشت به‌عنوان کمیسیون‌های فرعی اصلاحاتی داشته است.

مدیرکل مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: این طرح پس از تصویب باید به تصویب شورای نگهبان هم برسد که در جریان این بررسی، چند مورد مهم مورد نظر شورای نگهبان قرار دارد که از جمله آنها موضوع بار مالی افزایش حقوق و هزینه خوراک و پوشاک سربازان است و این موضوع جزء اختیارات مقام معظم رهبری به‌عنوان فرمانده کل ستاد نیروهای مسلح است.

وی اضافه کرد: در عین حال اگر این مصوبه از سوی شورای نگهبان بدون ایراد به تایید برسد، این مصوبه باید توسط دولت ابلاغ و پس از آن آیین‌نامه‌های مربوط تدوین شود و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که اجرای این مصوبه بدون هیچ مانعی حداقل یکسال زمان نیاز داشته باشد.

سردار کمالی بیان کرد: این مقررات شامل مشمولان غایب نخواهد شد و به همین دلیل به غایبان فعلی تاکید می‌شود که هر چه زودتر خود را به نظام وظیفه معرفی کنند و منتظر اجرای این قانون نباشند.

وی تاکید کرد: پس از تصویب این قانون، سازمان نیروهای مسلح تصمیم‌ می‌گیرد که آیا این مصوبه قابلیت اجرا دارد یا نه. در عین حال نظر مقام معظم رهبری به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح در اجرای این قوانین اولویت دارد.

سردار کمالی در پاسخ به سؤالی در رابطه با یکی از بندهای مصوبه‌ مجلس درباره معافیت برادر سوم درصورت انجام دوره سربازی 2 برادر دیگر، توضیح داد: این بند از مصوبه در تعارض با قانون فعلی است و تاکید داریم که حتی چنانچه این قانون تصویب شود، مدت اجرای مصوبات قبلی پایان سال 89 است و تا پایان این مدت، قانون قبلی اجرا خواهد شد.

مدیرکل مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در حال حاضر 190 هزار نفر از مشمولان خدمت سربازی مدارک معافیت سه‌‌برادری خود را ارسال کرده‌اند و بدین ترتیب مشاهده می‌شود که بند مربوط به قانون دو‌برادری یا سه‌برادری مخاطب زیادی در بین مردم دارد.

کد خبر 87859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز